Brev:
Tvillinger på 6.5 mdr uden rytme
13. august 2026
Alder:
7 mdr.
Tvillinger på 6.5 mdr uden rytme
Kære Helen.
Jeg har 2 dejlige tvillingepiger på 6.5 måned, som blev født i uge 34.
Jeg har forsøgt af flere omgange at synke deres søvn + mælk og få noget rutine på hverdagen, men må nu kaste håndklædet i ringen.
Jeg håber at du kan hjælpe med at skabe mere hverdagsrutiner for tvillingerne i henhold til søvn og mad + mælk.
Tvilling 1 får udpumpet brystmælk på flaske og spiser regelmæssigt ca hver 3 time. Hun har aldrig været glad for at amme, så hun får kun flaske.
Tvilling 2 bliver ammet og har et meget fleksibelt ammemønster. Nogle dage spiser hun hver 3 time og andre dage går der 6-8 timer mellem amningerne, trods det at hun bliver tilbudt bryst regelmæssigt. Sådan har det været siden vi stoppede med at give tvillingerne sonde, da de var knap 2 mdr. Hun følger sin vækstkurve så vores sundhedsplejerske udtrykker ingen bekymring.
Tvilling 2 vil ikke tage flaske og trives godt med at amme.
Tvillingerne sover også på forskellige tidpunkter og kun på gode dage kan jeg få dem til at tage en formiddagslur samtidig. Desværre vil tvilling 2 vil gerne lave en god bæ ble midt i luren, så den er ofte kort for hende.
Tvilling 1 sover i egen seng om natten ved siden af far og trives med det. Det er også ham der giver flaske om natten. Her får hun 2 flasker.
Tvilling 2 samsover med mig i et andet rum og ammer 1-2 gange om natten.
Tvilling 1 vågner gerne kl.06.30 og kommer i seng med en flaske kl.20.
Tvilling 2 vågner kl.08 og kommer i seng kl.21.30-22.00.
Jeg har forsøgt at få tvilling 2 til at sove tidligere, men hun er enten for vågen eller hun vågner grædende 10 min efter jeg har lagt hende i sengen og forladt soveværelset. Jeg forsøger at trøste med sut og nus, men hun sover først, når jeg ligger mig til at sove eller bliver båret rundt på.
I løbet af dagen sover tvillingerne lur på forskellige tidspunkter - de skiftes ofte til at sove, når jeg går tur med barnevognen.
Tvillingerne er begyndt at smage grød og mos, som de virker interesseret i. Min mand og jeg har valgt en lang barsel, så der er ingen pres i forhold til institutionsstart og mad, men det kunne være fint, hvis mad kan hjælpe med faste rutiner.
På forhånd stort tak for hjælpen.
Bedste hilsner
Louise