Svar: Tvillinger på 6.5 mdr uden rytme
13. august 2026
Alder:
7 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og velkommen til :) Og stort tillykke med jeres skønne piger - det lyder som om de begge trives, og hvor er det dejligt, at begge I forældre har mulighed for at holde en lang barsel og kan støtte hinanden.
Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig (jer), og det første jeg vil sige er, at da jeres piger er født i uge 34, så er det helt okay, at pigerne har forskellige behov, og at deres søvn ikke nødvendigvis følger børn, som er født til termin. Jeg forstår dog godt jeres ønske om at få dem til at følge hinanden lidt mere, og jeg tænker faktisk, det godt kan lade sig gøre - og jeg vil meget gerne forklare hvordan.
Når jeg læser din beskrivelse, så ligner pigernes nætter allerede hinanden. Tvilling 1 sover ca. 20-6.30 og får flaske ca. 2 gange om natten. Tvilling 2 sover ca. 21.30/22.00-08.00 og ammes ca. 2 gange om natten.
Begge piger har altså omkring 10-10.5 times nattesøvn afbrudt af mælk, og forskellen handler om, hvornår deres døgn starter. Derfor giver det rigtig god mening, at tvilling 2 protesterer mod putning om aftenen kl. 20. Når hun først står op kl. 08, så vil hendes rytme rykke sig hele dagen igennem, og derfor sover hun også to timer senere. Når man vil ændre på en rytme, handler det derfor ikke om at putte hende tidligere - men om at starte dagen tidligere. Det betyder, at I skal flytte tvilling 2s rytme frem hele dagen igennem.
En god måde at gøre dette på vil være at vække hende gradvist tidligere om morgenen. Så du f.eks. vækker hende kl. 7.45, så 7.30, 7.15 og måske endda omkring kl. 07. Og som regel vil dagslurerne og puttetidspunktet om aftenen så følge med.
I behøver ikke nødvendigvis at få tvilling 2 til at vågne allerede kl. 6.30, hvor tvilling 1 vågner. At der er en forskel på ca. 30 minutter er helt okay. Det kan stadig være med til at gøre, at dagen lettere vil kunne hænge sammen for jer. Nogle gange kan det faktisk være en fordel, hvis de kører bare lidt forskudt. Især hvis I en dag er alene om at skulle hjælpe begge piger:)
Du skriver, at det en gang imellem har kunne lade sig gøre at få dem til at tage en fælles formiddagslur. Og det kan faktisk være en god idé, at I netop forsøger at skabe en fælles lur dagligt. Det kan være formiddagsluren eller middagsluren. Da tvilling 2 har tendens til at lave i bleen midt i formiddagsluren, kan I forsøge, om det i stedet er middagsluren, som vil fungere hos jer - evt. ved at trille dem en fælles tur i barnevognen her.
Jeg vil også anbefale jer, at I forsøger at skabe samme struktur for dagen - og ja - her kommer introduktionen af mad naturligt på banen. Det vil være rigtig godt, hvis pigerne kan have samme spisetider, så I alle fire naturligt kan spise sammen på sigt.
For børn der er født for tidligt vil det ofte være en god idé at finde et middeltidspunkt mellem deres faktiske alder og korrigerede alder - og det lyder som om, at I har fundet dette tidspunkt hos jer. Pigerne er interesserede i grød og mos, og det er super fint. Prøv om I kan ramme ét fælles lille måltid på et tidspunkt, hvor de begge er friske, udhvilede og ikke alt for sultne, og når det fungerer, så se om I kan finde to tidspunkter dagligt, hvor de kan blive tilbudt mad.
Det samme gælder faktisk mælken. Tvilling 1 har et naturligt fast flaskemønster, hvor tvilling 2 spiser meget fleksibelt. Her tænker jeg, at I godt kan forsøge at få tvilling 2 til at spise lidt mere fast, uden at I fjerner hendes fleksible amning. Hvis tvilling 1 f.eks. altid får flaske før sin formiddagslur, så kan tvilling 2 naturligt også lægges til brystet før denne lur. Det samme til middag, i løbet af eftermiddagen og før natten. Hvis tvilling 2 afviser, så er det naturligvis helt okay, men tilbuddet må gerne være der - ligesom hun stadig skal have lov til at blive ammet mellem disse tidspunkter, hvis hun viser behov.
Jeg vil her også lige nævne, at hvis der om dagen regelmæssigt går mellem 6-8 timer mellem hendes amninger, så tænker jeg, at det umiddelbart vil være rigtig godt at tilbyde brystet hyppigere. Det er okay med et langt søvnstræk om natten, men om dagen må hun gerne spise hyppigere, og du kan derfor med fordel forsøge at tilbyde brystet, når hendes søster får flaske - og derfor her forsøge at skabe mere rytme omkring mælk, putning og måltider.
Jeg anbefaler normalt, at børn tilbydes mælk som en del af deres putteritual, og det vil jeg også anbefale jer. Mælken er både med til at give mere fælles rytme, og gøre putningen roligere. Det betyder dog ikke, at de skal falde i søvn med bryst eller flaske i munden. Det vil være rigtig fint, at de får mælk, bliver bøvset af, puttes med kram og lignende - som det lyder som om, at I gør allerede nu.
En vejledende dag - altså et mål, som I kan arbejde hen imod, som kunne passe for begge piger (+/- en halv times tid) kunne se således ud på sigt:
Morgen ca. 6.30-7.00: Pigerne vågner eller vækkes kærligt. Tvilling 1 får flaske og tvilling 2 får bryst.
I leger, er aktive på gulvet, hygger og pludrer.
Formiddag ca. 9-9.30: Pigerne får mælk. Tvilling 1 får flaske ca. 3 timer efter morgenflasken, og tvilling 2 tilbydes bryst, men bestemmer selv, hvor meget hun vil spise. De puttes til formiddagslur.
Frokost 11-12: Efter luren leger I og er aktive. Når de er vågne og tilfredse kan de få lidt grød/mos, samt vand af kop.
Puttes til middagslur ca. 12.30-13 - og de får hhv flaske og bryst, før de puttes til fælles middagslur i barnevognen. Det er især her, jeg ville forsøge at samle deres søvn :)
Eftermiddag 15.30-16: Får igen mælk samlet. Den ene får flaske og den anden bryst. Hvis tvilling 2 ikke vil ammes, er det helt okay, men tilbuddet bør være der.
Sover evt. en powernap om eftermiddagen. Igen tages individuelt hensyn, så hvis den ene ikke er træt her, så behøver de ikke blive puttet samtidig. Det kan godt være, at middagsluren også varer forskellig længde, og det vil naturligt give en forskel her.
I leger, tumler, er aktive på gulvet, pludrer og hygger.
Aften 17.30-18: Tilbydes lidt grød eller mos her, når de om dagen kan spise mere end bare smagsprøver. Tidspunktet passer nogenlunde med det tidspunkt, hvor I alle sammen på sigt vil spise aftensmad sammen. Vand af kop.
Puttes til natten ca. 19.30-20: Samme ritual, evt. bad, ren ble, nattøj, dæmpet lys, mælk, kys og kram og derefter putning som nu. Men tidspunktet passer nogenlunde for begge piger (+/- deres individuelle behov).
Sen aften og nat: Ammes og får flaske ca. 2 gange som nu.
Så, hvis jeg skal opsummere lidt, så er min løsning altså, at I gradvist vækker tvilling 2 om morgenen. Når hun begynder dagen nogenlunde samtidig med tvilling 1, så er det langt mere sandsynligt, at de begge vil få en rytme, hvor de er putteklar om aftenen omkring kl. 19.30-20.
Det kan sagtens være sådan, at den ene falder i søvn 19.45 og den anden først kl. 20.20, men det vil jeg stadig se som en fælles rytme. Og det vil naturligt være langt bedre for jer alle fire, end de to timers forskel, der er på pigernes rytme nu:)
Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke. Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske