Svar: Pottetræning - 21 måneder
29. juli 2026
Alder:
21 mdr.
Kære mor til V
Tak for dit brev og fine beskrivelse:)
Det lyder som en helt normal udvikling hos jeres dreng, og jeg tænker umiddelbart, at en lille "modreaktion" er helt almindelig med den alder han har nu. I en alder af 21 måneder vil han naturligt have mere spirende egen vilje og vil sige mere "nej" i løbet af en dag og her f.eks. også nej til at sidde på potte. Det behøver således ikke have noget at gøre med, at der er sket noget "voldsomt", men handler mere om hans alder og udvikling.
Derudover så har nyhedens interesse nok lagt sig. Det er ikke spændende mere, og han er meget mere optaget af andre ting og verden omkring sig. Det vigtigste er, at han stadig mærker sin krop og reagerer på det han mærker - og at han kommunikerer omkring det. Det er et godt tegn.
Han er dog stadig meget lille, og det er mest sandsynligt, at han bliver renlig næste sommer. Her vil han være langt mere moden både fysiologisk og mentalt, så det vil højst sandsynligt bedre kunne lykke der. Det er også vigtigt ikke at presse ham, som du selv nævner. Hvis han tydeligt siger nej, så kan det let blive en magtkamp, og det gør ikke noget godt for renligheden senere hen.
I må naturligvis stadig gerne spørge ham, om han vil på potten, hvis I kan se, at han hiver i sine bukser. I må også gerne tilbyde ham, at han kan sidde på potten i forbindelse med bad, når han vågner af en lur eller lignende. Men vil han ikke, så er det helt okay. Lad potten stå fremme, så den stadig er en naturlig del af jeres hverdag, men uden at gøre et stort nummer ud af det.
Når han siger, at han har afføring, så anerkend det på en positiv måde: "Du har lavet i bleen. Det er flot, du fortæller det, så skifter vi dig" eller lignende. Og lad det være helt okay, at det kommer i bleen lige nu. Det er meget normalt, at børn lærer at tisse på potte, før de lærer at have afføring på potte. Afføring kræver lidt mere kropslig tryghed, og mange børn har svært ved at sidde på potte eller toilet, slappe af og presse afføringen ud. Det er lettere for dem at tisse.
Derudover så ved jeg jo fra dit tidligere brev, at I venter jer og får en lille ny baby i familien til september. Det er vigtigt, at I ikke gør det til et mål, at han skal være renlig, før den lille ny kommer. I har forsøgt, og det er super, men han er ikke ret gammel, og det er en stor forandring at blive storebror. Han skal vænne sig til at dele jeres opmærksomhed med den lille ny, han skal vænne sig til den nye rolle som "den store", selvom han stadig er lille. Han vil naturligt opleve mere trætte forældre, nye rutiner, nye hensyn og flere store følelser vil helt naturligt dukke op. At lægge et ekstra pres på i forhold til renlighed vil være ekstra svært.
Renlighed handler meget om kropskontrol og selvbestemmelse, og når den lille ny kommer, så vil han naturligt miste noget af den forudsigelighed, som han kender. Du vil være mindre tilgængelig, han vil skulle vente lidt, fordi du sidder med den lille. Du kommer ikke lige, når han kalder, fordi den lille græder, får mælk eller bare har brug for at ligge i din favn. Og her kan det blive ekstra vigtigt for ham, at han kan bestemme over sin krop og dermed over sin renlighed. Det er noget, som han kan styre, når alt omkring ham er nyt og uvant:)
Hvis han oplever, at I insisterer på potten, når han siger nej, så kan det hurtigt give ham en følelse af, at I bestemmer det hele. Hvor, hvis I tilbyder ham at bruge potten og stadig accepterer et nej, så vil han opleve, at han stadig bestemmer over sin egen krop, men at I er der til at hjælpe ham, hvis han har brug for det. Og det vil være et bedre udgangspunkt, når han næste sommer sandsynligvis er mere parat.
Derudover, så skal I medtænke, at hvis I træner potte fra nu og til næste sommer, hvor han sandsynligvis er mere parat, så bliver det et meget langt træningsprojekt. Det kan gøre hans modstand større og hans interesse mindre, hvilket kan gøre det sværere at træne renlighed til sommer, hvor det ellers skulle gå lidt lettere, fordi han er det ældre. Hvis I holder pause fra pottetræningen nu, men lader potten være der, som en mulighed en gang imellem, så han kan bruge den, når han har lyst, så ødelægger det ikke noget. Den tryghed, som han nu har fået ved potten, er der stadig. Og når han senere bliver mere parat, kan det sagtens gå hurtigt - også selvom potten har stået der længe.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - og jeg håber, at alt skrider stille og roligt frem med den lille i maven :)
Rigtig meget held og lykke med det hele!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske