Svar: 2 år og søvn
9. juli 2026
Alder:
2 år
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Hvor er det dejligt at læse, at du har haft glæde af "stryge-tøj-metoden", da storesøster havde svært ved at sove - lad os se, om ikke vi kan finde ud af at hjælpe lidt med lillesøster også ;)
Det lyder for mig som om, at der er flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.
For det første, så tænker jeg, at jeres datter måske ikke helt klar til at sove, når I putter hende kl. 19. Hvis hun normalt først falder i søvn omkring kl. 21 og vågner ca. 6-6.30, så sover hun ca. 9.5 time om natten. Om dagen sover hun 1.5 time, og samlet set får hun altså 10.5-11 timer i døgnet. Det er helt sikkert mindre end gennemsnittet, men det kan stadig godt være normalt - altså hendes søvnbehov kan lige nu godt være lidt mindre, end I tænker, at det er.
For det andet, så lyder det som om, at hun har rigtig svært ved at koble fra dagen. Hun er motorisk urolig, hun begynder at synge, og hun holder sig vågen, selvom I kan se, at hun faktisk er træt. Det tyder på, at selve overgangen fra aktivitet til søvn er svær for hende, hvilket også er noget, som vuggestuen oplever. Det er altså svært for hende både om dagen og om aftenen. Det kan skyldes forskellige ting - det kan handle om alder, at hun er en pige, der tænker rigtig meget, eller at hendes søvnpres måske er for lille.
Søvnpres er hendes opbyggede behov for at sove. Jo længere tid, hun er vågen, jo mere søvnpres opbygges der. Når hun sover middagslur, bliver noget af søvnpresset "tømt ud" igen, og derfor starter eftermiddagen på en måde forfra. Jeres datter sover lur fra 12-13.30 og puttes kl. 19. Det betyder, at hun har været vågen i 5.5 time efter middagsluren. Det vil for mange 2 årige være super, men for jeres datter er det måske lidt for lidt, netop fordi hun igen og igen først sover kl. 21. Hun kan godt være træt, overstimuleret og lidt pylret kl. 19, men hun er måske ikke søvnig nok. Det er en forskel.
Jeg regner ikke med, at hun nogle gange powernapper på vej hjem fra vuggestue, hvis hun gør det, er situationen en helt anden...
Den tredje ting, som spiller ind, er, at hun er afhængig af jeres tilstedeværelse. Hun har lært, at jeres fysiske nærhed skal være der, for at hun kan glide ind i søvnen. Du fortæller, at I allerede er opmærksomme på dette, og I har også af flere omgange forsøgt at gå - og hun protesterer og græder højlydt hver gang. Når hun bliver så ked af det, så er det sandsynligvis, fordi netop den fysiske kontakt er det vigtigste for hende, når hun skal sove. Og når I går, så forsvinder I og så fjerner I dette fra hende - og så bliver hun ked af det :)
I har forsøgt at introducere puttebamser, forsøgt med tryk, bad, musik, historie, tyngde og meget mere. Det er godt forsøgt! Men jeg tror ikke, at det vil hjælpe jer her.
Mit forslag er, at I stopper med at putte hende kl. 19 og i stedet forsøger at putte hende senere. Når hun konsekvent først sover kl. 21, så lærer hun også, at hendes putteritual varer to timer, og at ritualet består af, at hun skal hoppe rundt, synge sang, "holde sig vågen og finde på"... Det skal derfor ændres.
Jeg vil derfor anbefale, at I de næste 1-2 uger forsøger at putte hende kl. 20.15-20.30. Ikke fordi det er idealet fremover, men fordi I skal have etableret en fornemmelse i hende, hvor hun føler sig parat til at sove, når det er sovetid. Hvis hun nogle dage falder i søvn hurtigere f.eks. inden for 20-30 minutter, så kan I forsøge at rykke putningen frem med 10-15 minutter. Nogle gange kan man gøre det hver 3. eller hver 4. aften. Men, hvis hun igen først sover kl. 21, så er tidspunktet rykket for hurtigt.
Derudover, så er det vigtigt, at I i denne periode holder fast i stå op tidspunktet om morgenen. Hun skal ikke forlænge sin nattesøvn om morgenen - det er om aftenen, at hun gerne må sove lidt længere. Det vil sige, at hvis hun ikke vågner af sig selv omkring kl. 06-06.30, så skal I vække hende der - også selvom det er weekend eller ferie:)
Det samme gælder faktisk middagsluren. Normalt vil 1.5 times middagslur være super godt i denne alder, men det kan være nødvendigt at vække hende f.eks. 13.15 eller 13.00, så middagsluren afkortes lidt i en periode. Simpelthen fordi det vil give et andet søvnpres frem mod putningen om aftenen. Det er her meget vigtigt, at hun ikke pludselig begynder at powernappe om eftermiddagen, fordi hun faktisk bliver for træt! I skal være meget opmærksomme på, at hun ikke falder lidt i søvn, når I kører i bilen eller på cyklen.
Derudover, så vil det være rigtig godt, hvis I forsøger at holde putningen om aftenen kort og kedelig. En god model kunne f.eks. være, at hun gøres klar til natten med nattøj, tandbørstning og læse kort bog i stuen. Omkring kl. 20 går I i seng, og så siger I samme sætning hver aften "Nu er det sovetid. Jeg er lige her. Jeg passer på dig. Nat-nat" eller lignende. Hvis hun synger, snakker, mosler rundt, sparker med benene, så gør det så vidt muligt ikke til noget større, prøv at bevare roen og vær selv stille. At hun synger kan godt være hendes måde at regulere sig selv ned på, og det er okay. I skal derfor ikke stoppe hendes sang, med mindre det bliver til en leg, hvor hun igen og igen forsøger at få jeres kontakt.
Da hun bliver rigtig ked af det, når I går, så synes jeg, at I skal blive hos hende. Jeg tænker, at det vil være et stort spring for hende, hvis hun pludselig skal sove alene. Første mål bør være, at hun lærer at falde i søvn, uden at hun ligger helt op af jer, når hun skal sove.
Hvis egen seng er for svært for hende lige nu, selvom I sidder ved siden af, så vil det være nødvendigt at lade hende falde i søvn i dobbeltsengen. Men hun skal have plads omkring sig, så I skal prøve f.eks. at sætte jer op, imens at hun ligger. Så afstanden mellem jer øges lidt. Det kan også være, at I kan ligge ved siden af hende men på den anden plads i dobbeltsengen, så hun har mere plads omkring sig og ikke falder i søvn, imens hun holdes om og ligger tæt i favn.
Derefter vil det være rigtig godt, at I så forsøger at putte hende i tremmesengen - stadig mens den står i soveværelset. Hvis hun ikke er vant til så tæt kontakt, når hun skal sove, så vil hun bedre kunne falde i søvn i tremmesengen, imens I sidder ved siden af. Det handler om hele tiden at ændre lidt på rutinerne, men gøre det, så hun stadig føler sig tryg ved det hele.
I må gerne sige de samme sætninger: "Jeg er lige her. Du skal lægge dig ned", "det er sovetid nu. Jeg passer på dig" eller hvad I nu kan sige. Så I ikke diskuterer, ikke snakker, ikke læser historier eller andet. Der er ingen aktiviteter. Det er kedeligt.
Og det er her, at f.eks. "stryge-tøj-metoden" så kan begynde at komme ind. Så hun ligger i sin egen seng, men i stedet for at I sidder lige ved siden af hende, så begynder I at stå og lave noget praktisk.. og gravist derfra, så begynder I at kunne gå kortvarigt ud af rummet, uden at hun bliver ked af det.
Jeg vil også lige knytte lidt kommentarer til den motoriske uro. Det kan som sagt handle om, at hun har svært ved at koble fra, men du nævner specifikt hendes ben og nogle gange kan meget urolige ben være tegn på, at barnet f.eks. mangler magnesium eller jern. Får hun en multivitaminpiller dagligt? Hvis ikke ville jeg begynde at give hende en sådan for at sikre, at der ikke er noget hun mangler. Du beskriver ikke en pige, der generelt virker til at mangle noget. Hun er glad og trives, lyder til at lege og have masser af overskud (trods mindre søvn end gennemsnittet :)), så forslaget om en multivitamintablet er kun som en ekstra sikkerhed lige nu. Får hun en multivitamintablet, vil hun få d-vitamin og skal ikke have d-dråber ved siden af.
Derudover kan det være en god idé, hvis I om eftermiddagen eller f.eks. en time før putning kan hjælpe hende med sansemotoriske lege og gerne det man kan kalde for "tung leg". Det er f.eks. at skubbe, trække, bære tunge ting. Eller bruge sin krop på en lidt tung måde f.eks. lege forskellige dyr. En bjørn, der sætter hænder og fødder tungt i gulvet, en krabbe, en frø der hopper, en snegl, der kravler langsomt. Det skal ikke være vild leg, men lege hvor hun bevæger sig, bruger sin krop med lidt modstand - især for muskler og led. Det "tunge" ligger i, at hendes krop får tydelige input gennem tryk, modstand, bæring, skub, træk, kravl.
Tung leg er altså det modsatte af at løbe hurtigt, lege fangeleg, få kildeture, snurre rundt, have pudekamp. Vild leg kan gøre hende mere vågen, hvor tung leg kan hjælpe hende med at lande mere i kroppen - og forhåbentlig få mere ro i kroppen, når hun skal falde i søvn.
I kan prøve om det virker. Hvis det gør hende mere rolig, så er det godt, hvis det gør hende mere fjollet, og hun kører op i gear, så dur det ikke, og så stopper I igen:)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske