Svar: Aftenuro - 6 uger gammel
5. juli 2026
Alder:
1 mdr.
Kære du
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring jeres lille pige:)
Når jeg læser dine beskrivelser af både amning og søvn - og dit brev her - så tænker jeg umiddelbart, at der højst sandsynligt er en sammenhæng mellem de korte dagslure, de mange amninger og aftenuroen. Samtidig med, at der udviklingsmæssigt sker meget, så mange børn er lidt mere grædende i denne alder.
Når jeres datter kun sover 40-50 minutter ad gangen om dagen og ofte vågner træt, så får hun nok ikke altid den søvn, hun egentlig har behov for. Det kan gøre hende ekstra urolig sidst på dagen.
Når hun så bliver træt og urolig, så søger hun brystet ekstra meget - fordi brystet både giver hende mælk, men også trøst og ro. Men fordi hun er så træt, så bliver amningen let for kort, for rodet og frustrerende. Hun sutter lidt, slipper, græder, søger brystet igen, slipper igen - og amningen bliver derfor let "kaos". Ikke fordi du mangler mælk, men fordi hun er for træt til at kunne spise roligt. Når hun så endelig falder i søvn og sover sine lange søvnstræk, så er det fordi hun både er mæt nok, men også fordi hun endelig har fået samlet sig efter en lang dag.
Du skriver, at hun ofte græder omkring kl. 17, og derfor vil det være en god idé, hvis I kan lægge en ekstra lur ind, før dette tidspunkt. Måske kan hun sove omkring kl. 15.30-16 - enten fordi du lægger dig med hende, eller fordi hun puttes i barnevognen, og I triller en tur, eller hun bæres på armen, i slynge/bæresele. Tanken er, at I skal prøve at hjælpe hende med lidt ekstra søvn, så hun ikke bliver så overtræt omkring kl. 17. Hvis far er hjemme på dette tidspunkt, så kan han måske trille en tur med hende eller give hende den ekstra fysiske kontakt, som gør, at hun kan sove lidt på dette tidspunkt:)
Det er helt normalt, at hun spiser ekstra hyppigt om aftenen. Om aftenen er din mælk mere koncentreret, og når hun spiser hyppigt, så får hun mange små mængder koncentreret mælk i maven - det giver ekstra ro og er med til at gøre, at hun kan sove et længere søvnstræk derefter. Nogle spædbørn har brug for at være mere eller mindre på brystet hele aftenen (2-3 timer) og sover så godt derefter.
Men om aftenen kan du også forsøge at holde hende til det samme bryst, så hun ikke skifter mellem venstre og højre side. Du må også her gerne forsøge med forskellige ammestillinger, så hun spiser lidt længere tid på et bryst ad gangen. Og hvis hun bliver meget vred på brystet, så hold en pause. Lad hende ligge på skulderen, vug hende roligt, hold hende i bæresele - lad meget gerne far tage hende. Far dufter ikke af mælk, så nogle gange kan hun bedre finde ro hos ham.
Det lyder for mig som om, at jeres datter har behov for lidt mere hjælp til at komme igennem eftermiddag og aften. Og i forhold til mine tidligere svar på dine breve, så kan det godt gøre en forskel hos jer, hvis du kan hjælpe hende til blot én længere dagslur i dagstimerne. Derudover vil det som sagt være godt at se, om I kan få en ekstra lur ind, før hun bliver for træt kl. 17 - meget gerne med fars hjælp. Og forhåbentlig vil det også give lidt roligere aftenamninger.
Det lyder som om, at du gør det rigtig godt. Du holder øje med hende og er meget opmærksom på at hun tisser, tager på osv. Det er super godt, og du skal naturligvis søge hjælp igen, hvis du oplever, at hun pludselig ikke trives. Men ud fra det du beskriver, så lyder det som en kombination af udvikling, korte dagslure, hyppige kortvarige amninger - og en pige, som bliver lidt overtræt sidst på dagen. Og jeg håber, at mine tanker til dine tre breve giver lidt idé om, hvad I kan gøre videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske