Svar: Pottetræning - 19 mdr.
8. juni 2026
Alder:
19 mdr.
Kære mor til V
Tak for dit brev :)
Jeg vil starte med at besvare dit sidste spørgsmål - hvornår er det realistisk, at jeres dreng kan smide bleen. De fleste børn begynder at vise tegn på at være klar omkring 2.5 års alderen. Nogle lidt før og andre senere - og det er bleen om dagen, der forsvinder først. De fleste børn bruger ble om natten til de er 3-4 år gamle. Nogle i længere tid.
Renlighed er noget man modnes til både fysiologisk, motorisk og mentalt. Barnet skal ikke bare lære at bruge en potte/toilet. Det skal også være modent nok til at kunne mærke kroppens signaler, forstå hvad signalerne betyder, barnet skal kunne holde sig, give besked og selv reagere - ligesom barnet skal kunne samarbejde omkring det og være i stand til at afbryde f.eks. en leg, for at gå ud og tisse.
En stor del af renlighedsprocessen handler om hormoner, og det lille barn skal f.eks. kunne holde sig tør i ca. 3 timer ad gangen. Hvis bleen stadig er våd næsten hele tiden, er det ofte tegn på, at barnet ikke er parat.
Når det så er sagt, så er det ikke forkert eller for tidligt at støtte jeres drengs interesse. Når han peger på sin ble, fordi den er tung, eller når han har afføring, så er det et rigtig fint tegn. Det viser, at han begynder at registrere sin krop og forbinder følelsen i bleen med noget konkret. At han viser interesse for potten i dagplejen er også et rigtig godt tegn. Det er vigtigt, at han kan sidde kortvarigt på potten og være tryg ved dette, at det ikke forbindes med noget farligt.
Og I må også gerne have en potte derhjemme. Når han peger på bleen, så kan I f.eks. sige "har du tisset? Skal vi se, om du har lyst til at sidde lidt på potten?" eller lignende. I må også gerne opfordre ham til at prøve at sidde på potten, når han i forbindelse med f.eks. sit bad får alt tøjet af. Så han bliver tryg ved potten og oplever det mere som naturlig leg end som et pres.
Det er korrekt, at sommerferien ofte bliver set som et godt tidspunkt, fordi børn her kan løbe uden ble. Det gør barnet opmærksom på kroppens signaler, de både ser og mærker, når de pludselig tisser, og det kan hjælpe dem med at finde ud af, hvilke signaler, der skal reageres på. Det er også praktisk med færre lag tøj. Sommerferien er dog ikke det bedste tidspunkt, hvis der samtidig er rejse, mange aktiviteter og en anden rytme og mindre ro. Potte- eller toilettræning går ofte bedst, hvis hverdagen er nogenlunde rolig og ensartet.
Lige nu vil det være rigtig godt, hvis I lader potten stå synligt fremme og tilgængelig. Lad ham sætte sig på den, hvis han vil, og lad ham rejse sig, hvis han ikke vil. Lad ham beholde bleen på og lad være med at se tidspunktet lige nu som "træning". Se det som en måde at gøre ham tryg ved at bruge potten og følg hans nysgerrighed, og det han viser lyst til.
I må gerne prøve at tage bleen af ham til sommer, og se om det gør ham ekstra opmærksom på, hvad der sker. Men I skal ikke forvente, at han bliver renlig allerede nu. Måske hører han til de meget hurtige, det ved jeg jo ikke, men min umiddelbare tanke er, at han nok vil være mere klar næste sommer:)
Så gør potten tryg og interessant. Tilbyd ham at sidde på den, når det passer naturligt ind i hverdagen og følg hans signaler. Så I øver lidt, når det passer, men bleen har han stadig, og der er ingen hast om at nå det nu. Det er normalt en længere proces, og for mange børn sker renlighed i tre trin.
Første trin er der, hvor barnet opdager, at der er kommet noget i bleen. Barnet peger på bleen eller viser ubehag, fordi bleen er tung, våd eller der er afføring. Barnet begynder at registrere, at der er noget i bleen.
Næste trin er der, hvor barnet opdager det, mens det sker. Barnet står stille og kigger ned, tager sig til bleen eller søger den voksne, imens der tisses eller kommer afføring. Her er barnet begyndt at koble fornemmelsen i kroppen med, hvad der sker. Altså "nu tisser jeg".
Sidste trin er der, hvor barnet når at mærke lige inden det sker. Barnet siger måske "tisse" eller "potte", går mod toilettet, eller bliver uroligt eller stopper i sin leg. Så barnet begynder at kunne registrere, at det skal tisse (eller have afføring), og når at sige til lige inden.
Det er først her, at barnet realistisk set er i stand til at kunne nå potte eller toilet med hjælp. Det er også derfor, man skal være lidt forsigtig med at fjerne bleen for tidligt. Bleen er vigtig, fordi den er med til at skabe en følelse af succes i stedet for nederlag. Hvis bleen fjernes, før barnet er i stand til at mærke trangen, forstå signalet og er i stand til at holde sig lidt, så potten eller toilettet kan nås, så vil der ske mange uheld. Det vil gøre barnet usikkert og ked af det, og det kan forlænge renlighedsprocessen.
Selv om der kommer små dryp i bleen, kan den ofte bruges igen, og barnet vil få en oplevelse af at lykkes. Hvis bleen er meget våd, så skifter vi den bare og prøver igen senere. Men hvis tøjet bliver gennemtisset, vil det lettere føles som et uheld - og barnet kan komme til at opleve, at det har gjort noget forkert. Derfor er bleen en god støtte i starten.
Så for at opsummere lidt, så viser jeres dreng fine tegn på, at han er begyndt at være opmærksom på sin krop. Han begynder at registrere, at der sker noget, at der kommer noget i bleen - og han gør jer opmærksom på dette. Det er super! Det lyder til at være trin 1 i processen:)
Han skal ikke være blefri lige nu, men han må gerne øve sig. Lad ham beholde bleen på, bruge potten stille og roligt, følg hans interesse og læg mærke til, hvor han er i processen, uden at presses ham unødigt. Når han begynder at kunne sige til inden, og hvis han kan holde sig tør i f.eks. 3 timer, så kan I prøve mere tid uden ble, men lige nu er det fint at lade ham beholde bleen på og "lege" lidt med potten :)
Hvis det viser sig, at han hører til de meget hurtige og bare er klar, så er det naturligvis også helt okay. I skal naturligvis følge ham og de signaler, som han sender, bare I holder fast i, at det skal være trygt, fleksibelt og uden pres. Ligesom bleen kan komme på igen, hvis kroppen eller hverdagen ikke helt er med endnu.
Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at I venter en lille ny og her må I se, hvad der sker. For nogle børn går det fint med at blive blefri i månederne op til, at lillesøster eller lillebror kommer. Men for andre børn bliver det ekstra svært, og så kan renligheden gå lidt tilbage. Derfor kan det være en god idé at tænke renlighed som en rolig proces og ikke noget, der behøver være på plads, før den lille ny baby kommer:)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske