Svar: 7 måneder - mad og søvn
8. juni 2026
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af lillebror:)
Det lyder som om, at lillebror trives med sin rytme, og derfor vil jeg være lidt påpasselig med at ændre på noget. Du har dog ret i, at vågentiden fra kl. 13 til 18.30 er lang for en dreng på 7 måneder, og for de fleste børn vil det være for lang tid. Om du skal vække ham af formiddagsluren for at sikre ham en længere og senere middagslur afhænger derfor af, hvordan du synes han fungerer.
Hvis han er glad, nysgerrig, har overskud til at lege, tumle, pludre osv. dagen igennem, og han puttes nogenlunde roligt om aftenen, så kan rytmen godt fungere for ham og dermed være okay. Når det så er sagt, så kan den lange vågenperiode sidst på dagen faktisk også påvirke hans tidlige opvågning om morgenen. Der kan altså godt være en sammenhæng her.
Nogle børn græder ikke, selvom de er trætte. De kan holde sig kørende og virke til at have masser af energi - selvom vågenperioden bliver for lang. Jo længere tid barnet er vågent, jo mere søvnpres bygger der sig op. Søvnpres er kroppens behov for at sove - lidt ligesom jo længere tid der går, siden man sidst har spist, jo mere sulten bliver man. På samme måde bliver kroppen mere og mere klar til søvn, jo længere tid barnet har været vågent. MEN - søvnpresset kan blive for højt. Og hvis barnet bliver for træt om aftenen, sover det ikke nødvendigvis længere, men begynder at sove kortere og vågne tidligere.
Om det gælder hos jer er svært at sige. Måske har jeres dreng bare en tidlig rytme - og det må han gerne have. Hvis han vågner kl. 05 frisk og veludhvilet, og han samlet set sover fint og får nok søvn, så kan det sagtens være hans rytme lige nu. Derfor er du nødt til at se på, hvordan han virker med sin rytme.
Hvis du vil ændre noget, så er det en god idé, at du ikke pludselig fjerner en time af hans formiddagslur, men at du forsøger at afkorte den med små skridt. Hvis formiddagsluren ofte bliver på 2.5 time, så kan du prøve at vække ham efter f.eks. 2 timer, så der måske bliver plads til en lidt senere og en lidt længere middagslur. Nogle gange er den bedste løsning at afkorte luren med ca. 15 minutter ad gangen, ligesom man med fordel også nogle gange kan forsøge at rykke middagsluren lidt senere - også med ca. 15 minutter ad gangen.
Men man skal også være realistisk. Hvis lillebror vågner kl. 05, så vil hele rytmen naturligt ligge tidligt. Og han kan højst sandsynligt ikke bare "flyttes" til en ny rytme ved at blive holdt vågen. Det vil faktisk ofte give modsatte virkning - så han bliver mere overtræt og får en endnu tidligere opvågning, hvilket I jo heller ikke er interesserede i.
Så min umiddelbare tanke er, at hvis lillebror trives med sin rytme, så skal du ikke ændre noget. Det er dog længe for et barn på 7 måneder at være vågen i 5.5 time, og at han vågner kl. 05 kan godt være tegn på, at han bliver for træt. Hvis du vil forsøge at ændre noget, så kan du forsigtigt prøve at afkorte formiddagsluren lidt, hvis den bliver meget lang og forsøge at få middagsluren til at ligge lidt senere og blive det længere, så eftermiddagen ikke bliver så lang.
Med hensyn til amning om natten, så er der flere ting, som spiller ind her. Når han søger brystet om natten, så er det sandsynligvis, fordi det er hans trygge måde at falde i søvn på. Du ammer ham, når han skal sove, og måske falder han i søvn med brystet i munden. Hvis det er tilfældet, vil det være rigtig godt, at du begynder at lade ham falde i søvn med din nærhed, men uden brystet i munden. Han skal stadig ammes i forbindelse med søvn, men du skal prøve at trække brystet til dig, før han sover helt.
Amningen om natten kan også hænge sammen med dagsrytme. Hvis han faktisk er overtræt, fordi eftermiddagen er meget lang for ham, så vil han have en tendens til at vågne hyppigere op - og her vil han ofte søge brystet mere, fordi det hjælper ham med at holde sig sovende. Det kan derfor også være en ting, som du skal medtænke i vurderingen af, hvorvidt han skal have afkortet sin formiddagslur lidt og forlænget middagsluren i stedet.
Derudover har han også en alder, hvor der udviklingsmæssigt sker mere og mere. Der kan være begyndende separationsfase, tandfrembrud og en masse motorisk uro, fordi han fysisk også bruger sig selv mere. Alt sammen kan det give et øget behov for brystet og for dig om natten.
Og så kan hans mad indtag om dagen naturligt også spille ind. Hvis han spiser meget lidt i løbet af dagen, kan en del af hans reelle behov stadig blive dækket via amningerne om natten. Og når du så ammer ham meget om natten, så giver det mindre plads og mindre lyst til rigtig mad om dagen - det kan blive en lidt dum cirkel.
Du kan derfor prøve at skelne lidt mellem, hvad der er reelt behov for mælk, og hvad der er "trøst-sove-amninger" og se om du kan erstatte nogle af de "hyggelige" amninger med nærhed og tæt kontakt - og mindre bryst, samtidig med at mad- og væskeindtaget om dagen så skal sættes op:) Det vil sige, at du skal begynde at tanke ham mere op i løbet af dagen, så han ikke ernæringsmæssigt behøver søge brystet så meget om natten.
Du skriver, at han er glad for mad - og det er super godt. I en alder af 7 måneder, vil det være rigtig godt, at han tilbydes 3 hovedmåltider - morgenmad, frokost og aftensmad, og også tilbydes 2 mellemmåltider formiddag og eftermiddag. Sammen med maden skal han tilbydes vand at drikke. Derudover vil det ofte være rigtig godt med amning tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Hvis han søger brystet eftermiddag, må du naturligvis gerne amme ham her - det kan være bedre end midt om natten, hvor I begge har brug for at sove:)
Han må meget gerne sidde med mad i hånden. Det er vigtigt for at lære forskellig mad at kende og udvikle madmod stille og roligt. Det vigtigste er, at maden er blød og stor nok til at holde om, og så skal den være formet sådan, at han ikke kan få en hård, rund klump galt i halsen. Server maden i både/stave - ca. på størrelse med en voksen finger. Han skal kunne holde om stykket og gnave og sutte. Hvis stykkerne er meget små, vil det være sværere for ham at styre i munden og maden kan glide for langt tilbage i svælget.
Du kan f.eks. give ham bløde, kogte eller bagte grøntsager af f.eks. kartoffel, gulerod, pastinak, broccoli, blomkål eller squash. Moden avocado i store både, moden blød banan, moden pære uden skræl eller blød melon i et stykke, som han kan holde om. Det er vigtigt, at frugt er blødt og ikke glat/hårdt. Pære og æble kan f.eks. også koges lidt for at blive mere blødt og det serveres uden skræl.
Brød kan også bruges. Det kan være ristede rugbrødsbjælker lavet i ovnen, eller det kan være brød med smør, leverpostej, hummus eller andet smørbart pålæg. Det er dog vigtigt, at det ikke klister fast som en klump i munden, det skal du være opmærksom på.
Han må også gerne få små strimler omelet/æggepandekage, godt kogte pastaskruer, frikadelle-/fiskedelle, som han kan sidde med i hånden og spise selv. Naturligvis altid under opsyn.
Det, du især skal undgå, er mad, der er hårdt, rundt, glat, sejt eller som kan knække i små bidder. Han må ikke få hele vindruer, hele cherrytomater, hele blåbær, hele nødder, rå gulerodstave, hårde æble- og pærestykker... En tommelfingerregel er, at hvis maden kan moses mellem dine fingre, så vi han ofte kunne mose den med sine gummer. Hvis maden er hård, rund eller glat, så skal den koges blød, før du giver den til ham.
I min bog "Helens bog om bælgfrugter og fingermad" kan du finde forskellige opskrifter, som måske kan inspirere dig:)
Hvis jeg skal prøve at sende et forslag til en dagsplan, som passer med de tidspunkter, du har angivet, så kunne den se således ud:
Tidlig morgen 05: Vågner og ammes som en rolig start på dagen. Prøv at holde soveværelset mørkt og køligt i håb om, at han så måske kan sove lidt videre.
Morgen 6.30: Havregrød, øllebrød, evt. med frugtmos. Tilbydes blød fingermad ved siden af, så han også sidder med noget selv. Tilbydes vand af kop.
Puttes til dagens første lur ca. kl. 8-8.30. Prøv om du kan undgå at amme ham her, så han nu lærer at falde i søvn uden brystet, og så der er plads til mere rigtig mad i maven, når han vågner. Put ham med kærtegn, nusseklud og lignende. Hvis han har behov for brystet, så prøv at amme ham kortvarigt og put ham uden brystet i munden. Hvis han er startet dagen kl. 05, vil han sandsynligvis være træt her. Du kan overveje at vække ham efter 1.5-2 timer for at give en bedre rytme senere på dagen (med gradvis ændring).
Formiddag 10-10.30: Mellemmåltid. Lidt frugtmos, blød frugt i hånden, små brødskorper eller brød med smør, avokado, leverpostej eller lignende. Vand af kop.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med forskelligt kød, fisk, bælgfrugter i aldersvarende form. Han tilbydes også mad i hånden som han selv sidder med og øver sig på. Brug gerne rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Puttes til middagslur f.eks. 12.30-13.00 - og ammes før denne lur. Det er godt med amningen her, fordi det kan være med til at forlænge luren lidt, men prøv at øve, at han ikke falder i søvn med brystet i munden. Han ammes, men puttes før han sover helt og puttes med en lille nusseklud, kærtegn, beroligende ord osv. Ligesom ved formiddagsluren, så alt er genkendeligt og trygt.
Hvis det kan lade sig gøre, må denne lur gerne rykkes lidt senere eller slutte senere end kl. 13. Det er derfor jeg foreslå putning 12.30-13. Men hvis det ikke kan lade sig gøre eller hvis han kun sover til kl. 13, så må det være sådan lige nu:)
Eftermiddag 14-14.30: Mellemmåltid. Det kan være frugt, brødskorper, avokado, kogte grøntsager eller det kan være lidt grød med frugtmos som topping. Vand af kop.
Kan evt. ammes eftermiddag ca. 15.30-16, hvis målet er at han skal ammes mindre om natten. Det kan være en god prioritering lige nu, men på sigt skal han kunne undvære amning både her og midt nat:)
Aften 17-17.30: Udgangspunktet er familiemaden, så I spiser det samme, men så hans mad er tilpasset ham. Det vil sige, at der skal være moset mad, der gives med gaffel eller ske - og også mad, som han kan sidde med i hånden og øve sig i at spise selv.
Ammes og puttes til natten ca. 18.30-19 som nu. Han har brug for amningen her, men prøv igen at putte ham fra dig, før han sover helt, så han lærer at falde i søvn uden brystet i munden. Også her puttes han med nusseklud, kærtegn, beroligende ord og nærhed i stedet for brystet.
Sen aften 22-23: Ammes. Hvis han vågner og melder sig selv, så ammer du ham der. Ellers kan du forsøge at amme ham, før du selv går i seng i håb om, at det kan give ham et længere søvnstræk, før han har behov for mælken igen. For nogle børn giver det ikke nogen forskel, så du må prøve at vurdere, hvad der vil fungere bedst for jer - give det 1-2 uger, før du vurderer.
Hvis han er ammet tidlig morgen, før middagslur, eventuelt om eftermiddagen, aften og sen aften, så er der allerede mange gode mælketidspunkter i døgnet. Derfor kan du roligt begynde at overveje, om han om natten reelt har behov for mælken eller om han søger brystet for at komme videre i søvnen. Hvis han f.eks. vågner en time efter amning sen aften, kan du med rolig stemme, en beroligende hånd på kroppen, stillingsskift eller lignende forsøge at hjælpe ham videre - uden brystet. Det kan også være at far kan tage over og hjælpe her:)
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre, selvom der i forhold til vækning af formiddagslur ikke er et entydigt svar, men lidt tanker frem og tilbage:)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske