Svar: Mudrede nætter og manglende søvn
12. maj 2026
Alder:
4 mdr.
Kære M
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter, og hvordan tiden er gået siden dit sidste brev :)
Når jeg læser din beskrivelse, så er min umiddelbare tanke, at der er flere ting, som spiller ind på natteuroen hos jer. Det ene er naturligt jeres datters problemer med refluks/tilbageløb. Det andet er dit kraftige mælkenedløb og lillepigens problemer med at holde vakuum. Dertil kommer jo også en mere vågen og aktiv 4 måneders baby - der sker udviklingsmæssigt rigtig meget, og det hele spiller naturligt ind.
Du fortæller, at hun ammer mere nu. Og du har helt ret i, at når hun ligger sammen med dig om natten, så kan hun dufte din mælk og lysten til at die bliver naturligt større. Hun er også fysisk større nu og vil derfor godt kunne have behov for at sætte mælkeproduktionen lidt op, hvilket hun skal have lov til - og når det så ikke er tilstrækkeligt mere, så kommer behovet for skemad. Så der er noget helt naturligt i, at hun søger brystet ekstra meget i denne alder. Hun har brug for den ekstra mælk.
Det kunne dog være en idé at se lidt på amningen. Hvis din mælk stadig løber meget kraftigt, så kan du måske nogle gange lade den første mælk sprøjte ud i en stofble og lægge din datter til derefter. Hvis du på den måde kan fjerne det første tryk, så vil hun måske kunne die lidt mere roligt og holde vakuum bedre.
Det er også en god idé at tilbyde hende det ene bryst som det egentlige "måltid" og tilbyde andet bryst som "dessert". Jo længere tid hun dier på et bryst ad gangen, jo mere ro vil det ofte give i maven, så prøv om du kan nøjes med ét bryst og tilbyd kun det andet bryst, hvis hun tydeligt søger mere.
Du skal også være opmærksom på, om du tilbyder brystet meget hyppigt. Om du f.eks. lægger hende til brystet, hver gang hun er urolig. Hvis hun spiser meget hyppigt og får mange uro-slukkende måltider, så vil det kunne være med til at opretholde en ret høj mælkemængde, ligesom det også vil kunne give ekstra uro i maven. Du skal naturligvis producere det, som hun har behov for, men det er vigtigt at finde balancen, så hun faktisk dier effektivt, når hun dier og ikke "slatspiser" for meget.
Netop udviklingen, opmærksomheden på verden og hendes spirende lyst til at følge med i alt, hvad der sker, kan godt give dette "slat-spiseri" i løbet af dagen. Hun ligger ved brystet, slipper, smiler til dig, tager fat, dier lidt, slipper igen, småpludrer med dig, tager fat, slipper igen - og kigger efter far, som kommer ind i stuen. Og pludselig er far meget mere interessant end brystet. Sådanne situationer er helt normale for alderen, men det kan både gøre, at hun søger brystet ekstra om natten, og det kan også gøre, at hun sluger mere luft hele dagen igennem og derfor også får ekstra maveuro. Så lidt fokus på amningen kunne måske hjælpe jer lidt videre netop nu.
I forhold til uroen om natten, så behøver du normalt ikke at holde hende oprejst her. Det er især vigtigt om dagen. Det er virkelig prisværdigt, at du forsøger at holde dig vågen for at hun kan spise og få bøvsepauser efter hvert måltid, men at gøre det hver nat og nogle gange flere gange om natten er simpelthen for hårdt for dig. Så prøv at se, om det er nødvendigt. Hun er ældre nu, og det er ikke sikkert, at det gør så stor en forskel for hende (men det vil gøre en kæmpe forskel for dig).
Jeg vil lige nævne lidt om medicin mod refluks. Måske har I allerede talt med børnelægen omkring dette, da jeres datter var yngre. Man kan nemlig godt få syrehæmmende medicin, og førhen i tiden sagde man, at man "bare kunne prøve at give det. Hvis det virkede, var det godt. Hvis ikke kunne man stoppe igen". Sådan ser man ikke helt på det i dag. Syrehæmmende medicin kan godt ændre lidt i mave-tarm-miljøet, og man giver det normalt ikke til babyer, der kategoriseres som "happy spitter". Men det er klart, at hvis billedet ændrer sig, og hun pludselig begynder at have smerter, sover tiltagende dårligt, græder mere, spiser mere og mere uroligt, og I som familie er presset - så vil det være en god idé at drøfte situationen med en læge igen.
Når det så er sagt, så tyder det på, at det hos jer højst sandsynligt handler om luft og tarmuro, mælkenedløb, udvikling og søvnregression - og ikke så meget om refluks. Og som jeg læser dit brev, så er det også det, du selv tænker:)
Med hensyn til tyngdedyne, så vil jeg ikke umiddelbart anbefale dette til jer. Den uro, som jeres datter har om natten, synes jeg forklares meget fint med, at hun motorisk er en meget aktiv baby. Hun ligger flot på maven, hun triller og viser allerede tegn på at ville krybe/kravle. Det lyder super godt. At blive "holdt nede" af en tyndepose om natten tænker jeg vil kunne irritere hende, fordi hun naturligt har brug for at kunne skifte stilling nu. At kunne bruge sig selv motorisk om natten er, som du også selv er inde på, kroppen der er i gang med at lære, og det skal man som udgangspunkt ikke forhindre.
Det er ikke fordi en tyngdepose direkte vil hæmme hendes motoriske udvikling. Men jeg tænker, at den om natten godt kan komme til at modarbejde det, hun lige nu øver - nemlig at få mere kropskontrol, selv kunne finde nye stillinger og på sigt selv lære at finde ro i sin krop.
Derfor lyder din nuværende løsning med din hånd på hendes mave/krop som den bedste løsning - men naturligvis ikke hele natten. Måske kan du bruge det som en overgangshjælp, så når hun vågner og er urolig, så lægger du hånden på hende. Men når hun er rolig, så fjerner du forsigtigt din hånd igen. Så hun gradvist vænnes til, at din hånd ikke behøver ligge der som en "menneskelig tyngde".
Du kan også gøre det, at du prøver at flytte din hånd. Så den ikke ligger på hendes mave, men f.eks. lægges på brystkassen eller på hendes hofte. Du kan også samle hendes ben lidt, eller vugge hende lidt, mens hun ligger ved siden af dig netop med en hånd på hendes krop. Du skal igen gøre det i kort tid. Min tanke er, at du på den måde måske stille og roligt kan komme væk fra, at hun behøver en fast hånd på maven for at sove hele natten.
Jeg tænker ikke, at du stresser jeres datter om natten. Du gør ikke noget forkert, når du beroliger hende med din hånd. Men du skal naturligvis være opmærksom på, at med den alder hun har nu, så er det helt naturligt, at hun "larmer" om natten. Hun vil ofte ligge urolig, vride sig, løfte benene op - og nogle gange smågræde om natten. Netop fordi hun bearbejder alle dagens oplevelser. Og al denne uro betyder ikke altid, at hun har brug for din hjælp. Nogle gange betyder det bare, at hun befinder sig i et let søvnstadie, og at hun forsøger at finde videre i søvnen.
Så du skal være opmærksom på, om hånden på hendes mave er blevet en vane, hvor hun får mere og mere brug for din hånd for at kunne komme videre i søvnen - fordi hånden altid kommer, før hun egentlig selv har nået at prøve. Nogle gange kan hånden også vække hende lidt mere, hvis hun egentlig var på vej i søvnen. Og det kan være forklaringen på, hvorfor du nogle gange oplever, at hun faktisk ikke finder ro, men får ekstra behov for så at komme op og sove hos dig:)
Hånden er god om natten, hvis du fornemmer, at den faktisk giver ro, hvis hun ellers vågner for meget op, begynder at græde osv. Men nogle gange kan det være en god idé lige at afvente, se om hun selv kan komme videre. Når hun bliver urolig om natten, så prøv derfor lige at trække tiden lidt. Prøv at fornemme om hun er på vej til at græde, eller om hun blot arbejder med kroppen. Hvis hendes lyde går op og ned og hun ikke græder, så lad hende prøve lidt selv.
Du spørger, hvor længe denne uro varer. Og hvis hendes udfordringer primært er refluks og lidt umodne tarme og luftindtag, så vil man ofte se bedring i 4-6 måneders alderen. Ikke nødvendigvis fra den ene uge til den anden, men fordi hendes mave- og tarmsystem gradvist modnes, hun begynder at kunne være mere oprejst og aktiv og hendes krop bliver generelt bedre til at kunne komme af med luften.
Når hun bliver ældre og begynder at spise fastere føde, vil det ofte også give en ændring, fordi mælk, små måltider, aktiviteter og søvn bliver mere adskilt. For nogle børn giver det mere ro i maven, når maden er tykkere, når de begynder at kunne sidde op, og når måltiderne bliver tydeligere. På den måde vil tiden også arbejde lidt for jer.
Så hvis jeg skal prøve at opsummere lidt på, hvad du kan gøre lige nu:
1. Vær opmærksom på amningerne om dagen. Det kan være amning i mørkere rum, færre stimuli, hjælpe hende med at spise lidt længere tid fra ét bryst ad gangen.
Da hun spiser meget aktiv om natten, og det ikke lyder som hygge, kan det være en god idé at se, om du kan få flyttet noget af mælkeindtaget tilbage til dagtimerne og også gerne om aftenen, før hun puttes.
2. Prøv at trække tiden lidt om natten. Græder hun skal du naturligvis reagere, men uroen må du gerne forsøge at reagere lidt langsommere på.
Du må gerne bruge din hånd som hjælp, men prøv også at lægge hånden på f.eks. hendes hofte og ikke altid på maven. Det er især vigtigt, hvis du fornemmer, at hun begynder at have en vane med, at mors hånd skal ligge på maven hele natten.
Vær opmærksom på om din hånd på maven faktisk hjælper hende til ro, eller om den nogle gange er med til at vække hende og øge hendes behov for din nærhed - så hun i stedet skal prøve at finde lidt videre i søvnen selv.
Til sidst vil jeg også lige knytte en kommentar til, at søvnen har ændret sig. Det er helt normalt, at børn i 2 måneders alderen pludselig kan sove et længere søvnstræk om natten, og når det så ændrer sig i 4 måneders alderen, så tænker mange, at noget er galt. Men det er helt normalt. Det handler netop om udvikling.
I 4 måneders alderen er børn langt mere opmærksomme på verden, og deres søvn begynder også at indeholde flere stadier. Det betyder, at de får tendens til at vågne mere op. En 2 måneders baby kan sove længere stræk, fordi de er mere umodne og "lukker ned" på en anden måde. At jeres datter nu har sværere ved at sove betyder ikke, at hun har mistet evnen til at sove. Hun er blevet ældre, er motorisk mere aktiv og hendes søvn bliver lettere forstyrret. Det er helt okay. Det er udvikling.
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre :)
Stort knus herfra!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske