Brev:
Opfølgning: Svære afleveringer i Vuggestuen
24. marts 2026
Alder:
2 år, 1 mdr.
Opfølgning: Svære afleveringer i Vuggestuen
Kære Helen
Tak for dit svar i mit sidste brev ang. vores nu 2 årige datter og de svære afleveringer i vuggestuen. Det hjalp rigtig meget at høre dine tanker.
Vi har været i løbende dialog med personalet, og selvom vi stadig ikke er enige om metoder og forventninger, så synes jeg det er positivt at vi kan snakke åbent om udfordringerne.
Afleveringer er delvist blevet bedre – nogle dage siger hun bare ‘hej hej mor’ og finder selv ind i en eksisterende leg. Andre dage er hun ked af det allerede i bilen på vej derhen og når det er tid til at sige farvel vil hun ikke forlade mit skød. Jeg snakker meget positivt om vuggestuen og prøver at forberede hende på dagen ved at gøre afleveringerne så ens og forudsigelige som muligt. Jeg har et lille ‘manuskript’ jeg siger til hende når hun virker utryg – ‘mor bliver indtil du er klar’... og så siger hun som regel lidt efter ‘klar’ eller ‘mor bil’, og så ved jeg hun er klar til at sige farvel.
Hvis jeg prøver at skynde på hende går hun i baglås, og det er på de dage vi har haft de hårdeste afleveringer – hvor jeg er blevet revet med af vuggestuens bemærkninger om at afleveringerne tager for lang tid og at det påvirker deres dagsrutine. Jeg prøver at komme i god tid, og have god tid, så det fx ikke ramler sammen med deres morgensamling. På en god dag tager afleveringen maks 5 min, på en svær dag nok ca 20 min / maks en halv time (personalet har en forventning om at det maks må tage 15 minutter). PT er der ca 50:50 gode og svære dage når det er mig der afleverer. Det virker lidt lettere for hende når det er Far der afleverer, men det er ikke altid muligt i forhold til vores arbejde.
Nu fortæller personalet mig så at hun ofte er ‘på overarbejde’ i løbet af dagen. Det definerer de som at hun er ultra opmærksom på hvad der sker omkring hende, især når personalet går ind og ud, bytter, eller en favorit voksen fx lige skal på toilet. Hun bliver ikke som sådan ked af det, men vil meget gerne kontrollere situationen. Siger fx ‘nej, nej, nej...’.
Som vi snakkede om i forbindelse med mit sidste brev så virker det som om at hun let bliver overvældet når der er skift og forandringer. Og at der i vuggestuens natur er rigtig mange voksne at skulle forholde sig til, også selvom det er en lille institution. Nu beskriver personalet dog at det ikke kun er når der er vikarer, men også blandt det faste personale.
De har bedt om et officielt møde nu om et par dage, og jeg frygter lidt at skulle have ’voksen skæld ud’ igen. Jeg føler mig i klemme imellem at ville gøre det bedste for min datter (og det mener jeg er at afleveringer må ta’ den tid det tager, indtil hun er tryg) og ikke at ville være til besvær for personalet.
Jeg føler i bagklogskaben øje, at en dagplejer måske ville have passet bedre til vores datter. Men jeg tænker også at et skift nu (lige fyldt 2) også vil være en stor udfordring, for så at skulle skifte igen når hun skal i børnehave om et år. Vuggestuen er integreret så mit håb er at når det næste skift kommer vil det være en blødere overgang.
Angående det vuggestuen nævner omkring kontrol, så mærker vi også lignende tendenser herhjemme. Er både mor og far tilstede, søger hun altid mig. Kommer far ind i rummet, kan hun godt modsætte sig det, sige ‘nej, nej, nej’ og prøve at styre situationen. Er han alene med hende har de det fantastisk sammen og hun er helt tryg ved ham.
Men overgangene især er rigtig svære for hende. Når vi bytter gør jeg noget ud af altid at sige farvel, og prøver samtidigt at undgå at overforklare (det har jeg måske haft en tendens til). Er vi alle 3 sammen, kan det være udfordrende fordi hun kun søger mig, fremfor at vi alle frit hygger os sammen. Hun bliver også let jaloux hvis mor og far fx krammer. Vi øver i små bider – fx skiftes vi til at putte, og hun bliver ofte ked af det når jeg siger det er far der putter i aften. Men på samme måde som i vuggestuen så giver jeg hende tid, og siger det samme hver gang – ’det er far der putter i aften, og når du sover så kommer jeg og ligger ved siden af dig’. Prøver vi at skynde på hende går hun i baglås, men giver jeg hende lige de ekstra 5 minutter hvor vi bare sidder roligt sammen, så tager hun oftes selv beslutningen og lister hen til ham.
Der er andre aspekter hvor vi mærker hendes udtryk for at prøve at kontrollere en situation. Det kan fx være at hun gerne vil diktere hvem der sidder hvor ved bordet, og hvis de ‘faste pladser’ ikke følges kan hun smelte sammen. Hun siger ofte ’nej’ eller ’stop’ uden at det er helt tydeligt for os hvad hun referer til. Hun har noget med at døre skal lukkes efter man går igennem dem. Og at der skal ryddes op når man er færdig med at lege med noget.
Hun ’rollespiller’ også med sine bamser, og kan finde på at skælde dem ud. Meget af det er jo sødt i den alder. Og jeg ved heller ikke om dette er et separat emne eller om det hænger sammen med de mere inter-personlige situationer omkring tryghed / behov for kontrol. Jeg tænker på om det med kontrol er et normalt udvekslings stadie eller om det er på grænsen til ‘kontrol vanvid’?
Er spændt på at høre din tanker om dette, og forslag til hvordan vi som forældre bedst kan støtte hende i disse situationer.
Bedste hilsner, S.