Brev:
Putning - falde i søvn selv
16. marts 2026
Alder:
17 mdr.
Putning - falde i søvn selv
Hej Helen
Jeg søger gode råd omkring putning.
Vi er i gang med at træne at vores søn skal kunne falde i søvn mere selvstændigt. Det vil sige at vi går fra soveværelset mens han er vågen, men kommer tilbage når han er ked af det. Problemet er at der er meget stor forskel på hvordan det går alt efter om det er mig eller far der putter. Hvis far putter går det oftes godt. Vores søn accepterer at han forlader lokalet. Bliver måske lidt ked af det efter lidt tid eller står op i sengen og larmer. Måske skal far derind et par gange og bare ligge ham ned i sengen igen. Oftes ligger han selv sig ned når far kommer ind i soveværelset. Enkelte gange er det lykkedes uden at han skal derind igen overhovedet.
Når jeg putter, så bliver han ofte ked af det så snart jeg forlader lokalet. Eller er meget “oppe og kører”, kaster med sutten, rodet rundt nede i sengen osv. Jeg forsøger at holde ved og gå ind og putte ham igen og forlade lokalet, men hvor det oftes ved far med tiden ender med at han falder i søvn, så bliver min søn når jeg går og kommer tilbage igen i stigende grad frustreret og ked af det. Til sidst må jeg sidde ved ham ved sengen hvor han ofte er så ked af det at jeg ender med at tage ham op i armene. I mine arme falder han så i søvn på få minutter. Sidder i en gyngestol.
Vi er i tvivl om hvordan vi skal forholde os. Skal vi acceptere at der er forskel og forsøge at prøve. Skal vi lade far putte oftest (er ikke muligt altid). Skal jeg helt holde mig fra at tage min søn op, selvom han græder meget i sengen og bare blive siddende ved siden af ham?
Det er lidt at gå tilbage i udvikling at jeg sidder med ham i gyngestolen. Før vi begyndte at træne dette, sad vi ved sengen og vuggede ham i sengen med en hånd på siden. Så det er længe siden han har måtte op i mine arme for at falde i søvn.
Det skal tilføjes at vi generelt er inde i en fase hvor far er lidt mere favorit forældre end mor. Du kan evt se hvad jeg skrev i mit forrige brev til dig. Det er dog blevet bedre, men det er stadig tydeligt at han søger far mere end mig.
Vil også lige tilføje at vi ikke rigtig har noget putteritual. Det er flere måneder siden det gik i vasken, da min søn ikke rigtig kunne finde ro til at synge godnat sange inde i vores seng og få trykmassage. Nu hører vi godnat musik mens han får nattøj på og børstet tænder osv. Vi ville gerne noget mere hyggeligt med en bog eller andet, men vores søn gider det ikke. Det korte putte ritual er jo dog ikke et problem når far putter.
Det er et par uger siden at vi stoppede med at han fik 60 ml letmælk i sutteflaske inden sengetid. Det har gjort at han er mere vågne når vi putter. Men igen. Ikke et problem når far putter.
Håber du kan give lidt input til situationen:)