Svar: Afvænning af sut - 2 år, 9 mdr.
10. marts 2026
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Hvor er det bare flot! Det er jo en kæmpe forskel i forhold til, hvordan det har været. Tænk at jeres datter nu kan undvære sutten i munden hele eftermiddagen og aftenen - og klarer sig uden sut i munden indtil hun skal sove!
En god regel kan være, at sutten må være i sengen. Det vil sige, at når hun skal sove, så er den der, når hun vågner om natten, så er den der. Og når hun står op om morgenen, så "bliver sutten i sengen". I kan f.eks. sige "sutten skal blive i sengen, så passer den på sengen, til du skal sove igen." På den måde kan hun være med til at tage sutten ud af munden og lægge den i sengen, og det vil appellere til hendes selvstændighedsalder:)
Når jeres datter pludselig sutter på finger til fødselsdag, så handler det måske om, at det har været en lidt usikker situation for hende. Selvom hun kendte alle, som var med til festen, så var hun et nyt sted med mange mennesker, og det er naturligt svært for hende at finde ud af, hvad man lige skal gøre af sig selv i sådan en situation. Og for at finde roen i dette, så har hun gjort det, som hun kender - suttet for at finde ro - og tommelfingeren har været det, hun havde.
Det betyder dog ikke nødvendigvis, at fingeren vil blive brugt fast fremover. I har ikke oplevet, at hun har søgt sin finger i andre situationer, det er kun i denne ene lidt utrygge situation, og det lyder ikke som noget, hun generelt vil begynde på... I takt med at hun får meres sprog og derfor kan give bedre udtryk for sine følelser og oplevelser, så vil hendes behov for at sutte forhåbentlig blive mindre. Det er dog noget, som I skal holde lidt øje med, så I ikke går for hurtigt frem med at fjerne sutten helt. Små skridt ad gangen:)
Når I oplever, at hun bliver utryg f.eks. til familiefester og andre steder, så tilbyd hende ro på anden måde. Det kan f.eks. være at holde jer i hånden, at sidde på skødet hos mor eller far, eller nogle gange at gå afsides med hende og måske sætte sig i et andet rum, læse lidt i en bog, som I har med eller lignende. Det vil ofte hjælpe hende, fordi det kan gøre, at hun føler sig lidt mere tryg. Hun vil spejle sig i jer og jeres ro, så når hun mærker, at I er rolige, synes det hele er hyggeligt og rart, så vil hun også begynde at synes dette - og behovet for at sutte bliver mindre.
I kan også introducere en nussekanin, slaskedukke eller lignende. Det kan måske godt være noget med lange ører, arme eller ben, som hun kan nulre og dermed berolige sig selv med - som alternativ til sutten. Sutten er for mange børn en rigtig kær ven, og når man fjerner denne, så har de ofte brug for noget nyt, en ny substitut/kær ven. Den har samtidig den fordel, at hun får noget at bruge sine hænder til. Når hænderne har noget at nusse og pille i, så bliver behovet for at have dem i munden mindre. På den måde kan en nussekanin eller slaskedukke guide hende væk fra at sutte, uden at det sker direkte.
Undgå at gøre det til et stort tema eller give det for meget opmærksomhed. Hvis I ofte siger "tag fingeren ud", eller "du må ikke sutte på fingeren", så kan hun blive ekstra opmærksom på sin finger og bruge den mere. Derfor er det vigtigt at give hende nogle andre muligheder - det vil sige kropskontakt, nærhed, sprog, nussekanin og lignende som kan hjælpe hende, når sutten gradvist forsvinder. Sagt på en anden måde, så handler det om at give hende nye måder at finde ro på, så hverken sutten eller fingeren er nødvendig.
Jeg håber, at mine tanker hjælper jer lidt videre på vej:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske