Svar: Søvnproblemer - 2 måneder
5. marts 2026
Alder:
2 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og stort tillykke med den lille datter:) Og velkommen til.
I 8-10 ugers alderen bliver børn naturligt mere nysgerrige, mere sociale og interesserede i kontakt. Det er helt normalt, men det betyder desværre, at de lettere bliver overstimulerede og får sværere ved at "koble fra". Samtidig er en søvncyklus i denne alder ca. 30-40 minutter, og det betyder, at nogle børn begynder at vågne op efter at have sovet i ca. en halv time - og de har svært ved at komme videre i søvnen igen.
Det er rigtig godt, hvis du kan forsøge at hjælpe hende til at sove længere sammenhængende stræk, når hun endelig sover. Det er helt okay, at du putter hende i barnevognen, bruger slyngevuggen, eller hvad du nu tænker vil fungere bedst. Sørg for at gå en tur, der er så lang, at du passerede de famøse 30 minutter, eller stå parat efter ca. 25 minutter, så du med det samme kan lægge en beroligende hånd på hende, give hende sutten i munden, lægge puttekluden (der dufter af mor) ved hende, så hun kan dufte, at du stadig er der, tril barnevognen lidt, sørg for at slyngevuggen bevæger sig.. Så hun lulles og hjælpes videre ind i søvnen, før hun når at vågne for meget op.
Det er helt okay, at hun har behov for bevægelse, når hun skal sove. Hun er stadig et spædbarn, og om det lige nu er en barnevognstur, slyngevuggen, være i favn, bæresele eller pilatesbold, betyder ikke så meget. Det vigtigste er, at hun sover - og måden, hun falder i søvn på, er lige nu ikke så vigtig. Prøv derfor at finde roen i at bevægelse er helt okay.
Jeg forstår godt, at du bliver ked af det, når du føler, at hun ikke finder ro i din favn eller hud-mod-hud, men hvis jeg skal prøve at forklare, hvad der sker, så handler det om, at din lille datter er overtræt. Når det sker, så er nervesystemet i en slags alarmtilstand, og her kan selv tryghed føles for meget. Det betyder ikke, at hun ikke vil være hos dig eller ikke har brug for dig. Det betyder blot, at hendes nervesystem lige der har brug for mindre input. Og roen vil her ofte først falde over hende, når hun mærker monotone bevægelser, når hun befinder sig i mørke omgivelser, og når I ikke har øjenkontakt.
Selvom hun kan ligge og kigge med kuglerunde og stirrende øjne, så er det ikke tegn på, at hun har brug for øjenkontakt. Tværtimod. Hun har brug for at blive skærmet. Hun har brug for, at verden lukkes ude. Og selvom det kan virke paradoksalt, så kan din nærhed også være svær lige der - du er varm, levende, dufter, taler - og har en masse følelser i situationen - og alt dette mærker din lille pige, og det reagerer hun på. Derfor kan hun græde mere, spænde mere op i kroppen og have svært ved at falde til ro, når du sidder med hende. Hvor bevægelse i liften, eller det at ligge puttet i barnevognen skærmer hende, og hjælper hende med at koble bedre fra.
Det er meget vigtigt, at du ved, at det ikke siger noget om tilknytningen mellem din datter og dig. At hun græder mere i favn i en periode er ikke tegn på, at hun har en dårlig tilknytning, tværtimod. Din nærhed er stadig hendes trygge base, men lige nu kan hun ikke håndtere for mange sanseindtryk, når hun skal koble fra og sove. Det ændrer sig i takt med, at hun bliver ældre:)
Når det så er sagt, så vil jeg dog lige nævne, at hvis det fortsætter, så skal du naturligvis sikre dig, at hun ikke protestere mod søvnen, græder osv. fordi hun f.eks. har spændinger i kroppen eller f.eks. har problemer med refluks, evt. silent refluks...
Hvis der er talte om en søvnproblematik, så vil du kunne se, at hun er afslappet i kroppen, når hun sover. Hun vil trække vejret stille og roligt, og hun vil have gode søvnperioder på f.eks. 2-3 timers sammenhængende søvn om natten (hvilket hun jo har:)).
Er der derimod tale om noget fysisk, så vil hun ofte virke utilpas, også under søvn. Hun vil virke anspændt, give små klagende lyde fra sig, vride sig eller måske vågne op med pludselig gråd.
Du skal være opmærksom på, om hendes vågenperioder nogle gange bliver for lange. Hvis hun kun har sovet 30 minutter, så er det ikke sikkert, at hun kan klare at være vågen i f.eks. 45-60 minutter, så skal hun måske puttes allerede efter 25-35 minutter - netop for at overtrætheden undgås. Allerbedst er det dog, hvis du kan hjælpe hende videre i søvnen, når hun vågner efter ca. 30 minutter.
Barnevognsture har ofte en god virkning og kan være med til at bryde spiralen med korte lur, kort opvågning, kort lur... At blive puttet under barnevognskalechen, trillet og holdt i bevægelse (monotone bevægelser) og være udenfor i frisk luft kan have positiv effekt og hjælpe hendes nervesystem til ro og bedre søvn. Nogle gange kan børn, der kun sover 30 minutter inde, sove 1-2 timer i barnevognen udenfor.
Derudover spiller mælkeindtaget ind på hendes søvn. Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvordan du ammer, men mælk, mæthed og søvn hænger naturligt sammen - og du skal derfor være opmærksom på at amme hende godt igennem dagen. Måske har hun brug for mælk hver 2-3 time om dagen og hver 3-4 time om natten. Der er dog her naturligvis forskel på børn, så nogle børn spiser mange små måltider, andre spiser færre men større måltider, men amning kan være en vigtig og god måde at hjælpe hende til at koble fra. Når hun ammes, så får hun naturligt hud-mod-hud kontakt, hendes stresshormoner i kroppen sænkes, og hendes søvnhormoner stimuleres. Derfor falder mange babyer lettere i søvn ved brystet i denne alder, hvilket er helt okay.
Vær også opmærksom på, om hun nogle gange har brug for brystet, når hun vågner efter 30 minutter. Hvis hun vågner op, virker søgende og sutter på sine hænder, så kan det godt være tegn på, at hun har brug for et ekstra mælkemåltid. Efter amning kan hun så puttes igen, og her så måske sove et længere søvnstræk. Hvis hun bare er lidt urolig og falder i søvn ved, at du triller med barnevognen eller svinger liften lidt, så er behovet ikke mælk, men opvågningen skyldtes sandsynligvis, at hun havde svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet.
Nogle gange kan det også være, at hun vågner for meget op efter 30 minutter - selvom hun faktisk er træt og har behov for at sove. Udover amning kan det at putte hende i bæreselen faktisk også hjælpe. Bevægelsen og den tætte kropskontakt kan gøre det lettere for hende at finde ro igen.
Det kan derfor give god mening, at du holder fast i, at hun stadig har behov for mere søvn, og ikke tolker hendes opvågning som tegn på, at hun er færdig med at sove. Hun skal ikke lege, pludre, øve mavetid osv. Hun skal sove videre, også selvom søvnen har været kortvarigt afbrudt af amning, stillingsskift fra barnevogn til bæresele eller lignende. Hele idéen er at hjælpe hende videre i en ny søvncyklus, så hun samlet set får mere sammenhængende hvile. På den måde kan du bryde den cirkel, som du beskriver, hvor hun falder i søvn, vågner efter første søvncyklus, bliver lidt aktiv, og så bruger du igen 30 minutter på at få hende til at sove, hvorefter hun så kun sover én kort søvncyklus mere.
At hun er urolig om natten, tidlig morgen kl. 04, hænger sandsynligvis sammen med, at hun sover lettere hen mod morgenstunden. Hun har på dette tidspunkt mere REM-søvn, som er lettere at vågne op fra. Og mange babyer sover allerbedst mellem kl. 20-01, præcis som du oplever det:) På dette tidspunkt vil hun ofte også have behov for en amning, så det er super godt, at du lægger hende til brystet der. Det er en rigtig god måde at holde hende sovende på.
Hvis det ikke lykkes, så kan det være nødvendigt at stå op med hende, vugge hende i armene, evt. sætte hende i en bæresele eller i en slynge - og så gå lidt med hende, eller sætte sig i en lænestol med hende. Sørg for minimal stimulation, helst mørke og ikke for meget snak. For natten er ikke slut på dette tidspunkt, og derfor skal hun så vidt muligt hjælpes med at blive i søvnen.
Jeg kan sagtens forstå, at du bliver bekymret, når din datter sover 30 minutter ad gangen. Hos så lille et barn regulerer søvnen dog kroppen over flere døgn - hvilket du faktisk meget fint har observeret! Det betyder, at selv hvis et døgn eller en periode har været præget af korte lure og meget uro, så vil hun selv forsøge at hente noget af søvnen ind igen senere. Det vil præcis, som du oplever, give nogle dage, hvor hun vil virke mere træt og have brug for mere ro, men det er du jo netop meget opmærksom på:)
Hvis hun tager på i vægt, tisser og har gang i maven, kan være vågen og interesseret i at pludre osv. i korte perioder, generelt søger kontakt med dig osv. så trives hun - også selvom søvnen kan være lidt kaotisk i en periode.
Det du allerede gør - forsøger at hjælpe hende tilbage i søvnen, holder omgivelserne rolige, giver hende den støtte, som hun har behov for - det er netop det, som hjælper hende. Der er derfor ikke noget, som tyder på, at hendes søvn (eller afbrudte søvn) på nogen måde skader hende:)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie!
Håber du hermed har fået lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske