Svar: Ammemønster, søvn og putteritual (uden pilatesbold)
1. marts 2026
Alder:
2 mdr.
Kære mor og far
Tak for jeres brev og stort tillykke med jeres lille pige :)
Velkommen til og tak for jeres meget grundige beskrivelse og alle jeres tanker. Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer.
Der er, som jeg ser det, flere ting som spiller ind. Jeres datter har haft stramt tunge- og læbebånd, som er blevet klippet. Hun har haft smerter efter indgrebet, haft ammestrejke og været indlagt. Og selvom såret nu er helet, så husker hun det ubehag. Det lyder som om, at hun forbinder bryst og det at amme med noget, som kan gøre ondt. Og måske forbinder hun også brystet med et sted, hvor hun har følt sig lidt presset. Det betyder ikke, at hun ikke vil ammes - for det lyder det faktisk som om, at hun gerne vil :) Det betyder mere, at hun vil ammes på den måde, som giver hende mest ro - og det vil sige, når hun vågner.
Når hun vågner af en lur, så er hun velreguleret, så er hun i ro. Hendes nervesystem er klar, hun kan finde ud af at koordinere sin sutteteknik og slappe af omkring amningen og brystet. Går der 10-15 minutter, og hun bliver mere vågen, så vil spændingen i kroppen stige, og hendes evne til at koordinere sine sutte- og synkebevægelser bliver sværere. Og venter I til hun skal sove, så vil hun være for træt, spænde op i kroppen, miste sit vakuum, blive frustreret og kan blive helt flitsbueagtig ved brystet. Det er i hvert fald det billede jeg ser for mig, når jeg læser jeres beskrivelse:)
Derfor er løsningen lige nu at lade hende spise, når hun vågner. Det er ikke forkert, og I skal lige nu se det som en rigtig god strategi fra jeres datters side. Det er rigtig flot, at hun faktisk kan give udtryk for, at hun har dette behov. Det vigtigste lige nu er, at I holder fast i, at jeres datter spiser, hun tager på i vægt, og mor producerer godt med mælk. Du fortæller, at din nedløbsrefleks nogle gange får mælken til at sprøjte - det lyder super! Det er også helt normalt, at du har mere mælk og tungere bryster om morgenen og mindre om aftenen. Det er lige som det skal være. Om aftenen er mælken mere koncentreret, og når hun dier om aftenen, så får hun mere koncentreret mælk i maven, som mætter godt, og netop er med til at give mere sammenhængende søvn.
Når det så er sagt, så forstår jeg dog godt behovet for at rykke hendes amning til før lur. Det vil naturligt ofte være med til at gøre, at hun kan sove et længere søvnstræk - før hun vågner og har brug for mælk igen. Og ofte vil amningen være med til at hjælpe barnet med at give slip, koble fra og finde over i roen og søvnen. Det er dog ikke tilfældet hos jeres datter lige nu - og igen - det er okay.
Når I vil forsøge at rykke lidt på amningerne, så tænker jeg, at I er nødt til at gøre det med meget små skridt. Det vil sige, at I stedet for at forsøge at flytte hendes amning fra f.eks. kl. 7.40 til 8.30 eller 9.00, så skal I kun flytte hende et par minutter ad gangen. Det vil sige, at I bruger nogle dage på at flytte hende 3-5 minutter, og når det fungerer, så bruger i nogle dage på at flytte hende yderligere 3-5 minutter. Det skal altså ske meget langsomt.
Det er derudover meget vigtigt, at hun aldrig presses til brystet, hvis hun græder eller protesterer, for det vil kun få hende til at vise mere modstand overfor brystet.
I stedet for at tænke, at hun skal "spise før hun sover", så prøv at tænke på, at hun har behov for rolig kontakt, at hun skal ligge hud-mod-hud, at hun skal beroliges med jeres hænder, have en fast hånd på brystkassen/maven, jeres rolige stemme, små gyngende bevægelser... Så I på den måde hjælper hendes nervesystem til ro, både før hun ammes (så I på den måde trækker tiden et par minutter) og også gerne før hun skal sove.
I fortæller, at I har et ønske om, at hun skal falde i søvn uden hoppen på pilatesbold og svingen med liften - og det forstår jeg godt, for det er hårdt arbejde, og det bliver bestemt ikke lettere i takt med at hun bliver ældre og større. Når det virker, så er det, fordi det beroliger hendes nervesystem, samtidig med at hun får kropskontakt med jer. Og så er det forudsigeligt, genkendeligt og dermed trygt for hende.
Min tanke er, at hun falder i søvn, fordi hendes nervesystem hjælpes til ro. Det handler mere om beroligelse end om brugen af en pilatesbold. Derfor er det vigtigt at finde en anden måde at berolige hende på, og igen skal det ske gradvist - og løsningen er mindre bevægelse. I skal hoppe/svinge mindre, stoppe tidligere end I ellers ville gøre. Hvis hun er stille, så sid/stå stille med hende, hvis hun giver lyd fra sig, så bevæg hende igen, men stop så snart hun er stille. Så hun gradvist lærer, at hun ikke behøver være i bevægelse hele tiden for at sove. Så hun falder i søvn med tæt kontakt, en hånd på brystet, liggende i sin sovedragt osv.
Det kan ofte også være en god idé helt at skifte bolden ud, så I står og vugger hende roligt, eller går langsomt rundt. I kan også putte hende i barnevognen og trille hende en tur og også her prøve at holde vognen stille, så hun lærer, at der er helt okay at ligge og kigge (som hun ofte gør). Det er trygt, det er ikke farligt men helt okay at falde i søvn på denne måde. Har hun brug for bevægelse, så tril barnevognen lidt eller vug hende bildt med en hånd på hendes krop, hvor hun ligger - om det er i liften eller i sin bedside-crib.
Det må gerne være lidt svært for hende, hun kan godt pylre lidt, smågræde, klynke - det er okay. MEN, hvis hun går i panik-gråd, så er I gået for hurtigt frem, så er det for svært for hende. Så har hun stadig behov for mere bevægelse, og så må I prøve med lidt mindre vuggen/trillen, næste gang I putter.
I forhold til at bøvse, så skal hun måske bøvses af midt i en amning - det kommer dog an på, om hun så ikke vil die igen. I givet fald er det bedre at lade hende spise færdig. Det er helt okay, at I sidder med hende, bruger nogle minutter på at få bøvset af, så hun kommer af med luften og evt. medfølgende gylp. Det vil naturligt gøre, at hendes mave falder mere til ro, og at hun derfor også kan sove mere roligt efterfølgende.
Når jeres datter er begyndt at vågne mere tidlig morgen kl. 04-05, så skyldes det sandsynligvis at melatonin (søvnhormon) begynder at falde her. Det betyder, at hun begynder at sove lettere, og hendes krop begynder at vågne - selvom hendes hjerne stadig sover. Det er derfor I ser, at hovedet drejer fra side til side, at armene kører, at sutten skubbes ud, at hun klynker osv. Og at hendes mave-tarmsystem også vågner op - så der kommer flere prutter og nogle gange afføring. Det er alt sammen, fordi kroppen begynder at vågne - og det er helt normalt.
I spørger, om hun får noget ud af denne søvn - og ja, det gør hun. Der er tale om let søvn, hvor hun ikke er vågen, og hvor hendes hjerne stadig bearbejder oplevelser og restituerer. Derfor er det bedste, I her kan gøre, ikke at gøre for meget:)
Sørg for at hun bliver bøvset grundigt af efter amningen kl. 04-05, undgå at snakke for meget, undgå for meget kontakt, se om I kan hjælpe hende videre i søvnen med tæt kontakt, en fast hånd på brystkassen eller lignende. Det kan være med til at gøre hende motorisk lidt mere rolig. Der er ofte tale om en periode, som ændrer sig i takt med, at hun bliver ældre, søvnen begynder at ændre struktur, hendes mave-tarmsystem modnes osv.
Med hensyn til døsighed, så er det helt normalt, at jeres datter ikke viser tegn på dette med mindre i hopper med hende på pilatesbolden eller vugger hende i armene. Jeres datter har naturligt en alder, hvor hun vil være vågen og opmærksom på sine omgivelser, og hun vil godt kunne holde sig kørende med stimulation. Så længe der sker noget omkring hende, så vil hun ofte kigge efter dette og virke aktiv - men det betyder ikke, at hun ikke er træt:)
Døsighed ses ofte under bevægelse f.eks. vugning, når hun ligger ved brystet eller på brystkassen, når der er mørke omkring jer, når stimulation stoppes. Det ses ikke under aktiviteter, og derfor kan I ikke forvente, at hun vil vise tegn på døsighed på puslebordet eller på aktivitetstæppet:)
Tegn på træthed kan f.eks. være kortere øjenkontakt, at hun siger små protestlyde, at hendes bevægelser bliver "stivere", at hun viser mindre mimik, at hun drejer sit hoved væk... eller at hun pludselig viser mere motorisk uro. De fleste vil naturligt tolke ekstra motorisk aktivitet som tegn på, at hun er frisk, men det kan faktisk sagtens være tegn på begyndende træthed.
I fortæller, at hun ofte er vågen i 1-1.5 time ad gangen, og det lyder rigtig fint for en pige på ca. 11 uger. Når hun nogle gange bliver overtræt, og det trækker ud til 2 timer, så er det fordi hun holder sig selv kørende. Derfor er det rigtig godt, at I er opmærksomme på at putte hende før. Da hun lyder til at være en pige, som er meget opmærksom og aktiv, så kan det være svært helt at tyde hendes signaler, så nogle gange vil det være bedre, at I kikker på klokken og putter hende efter 60-75 minutter, også selvom hun ikke er begyndt at gabe:)
Når hun er begyndt at vågne op efter 30-60 minutters søvn, græder og ligger med lukkede øjne, så er det sandsynligvis fordi hun her skifter søvnstadie. Det betyder, at hendes krop aktiveres kort, hendes stresshormoner stiger lidt, og hendes bevidsthed "tjekker ind". Derfor hjælper det her ofte at gøre lidt af det, som I gjorde, da hun faldt i søvn - lægger en beroligende hånd på hendes brystkasse, så hun kan mærke jer, triller barnevognen lidt frem og tilbage (men stopper igen), lægger puttekluden (hvis hun har en sådan), der dufter af jer, lidt tættere på hende, så hun kan fornemme, at I stadig er der - alt er, som da hun faldt i søvn, hun kan være helt tryg.
Hvis jeg skal forsøge at opsummere lidt, så lyder mine tanker således:
- Det er helt okay med amning lige efter opvågning nu. I skal ikke tvinge amning før lur ind. Hvis det nogle gange kan lykkes i forbindelse med putning f.eks. fordi I gør hende døsig ved at sidde med hende, så er det fint. Men lykkes det ikke, så er det okay. I kan gradvist udvide vinduet senere:)
- Udfas pilatesbolden langsomt ved at hoppe mindre og mindre. Hold hende stadig tæt, giv hende masser af fysisk kontakt og nærhed, men trap gradvist ud af hoppende bevægelse. Det handler om at få beroliget hendes nervesystem på en ny måde.
- Hold fast i putning efter 60-75 minutter - også selvom hun ikke gaber eller ser døsig ud. I skal ikke vente for længe, hvis hun så bliver overtræt, græder og putningen bliver endnu sværere for hende.
- Hvis hun viser tegn på at ville vågne op efter 30-40 minutter, så er der sandsynligvis tale om et skift fra et søvnstadie til et andet. Prøv om I kan hjælpe hende videre i søvnen med en beroligende hånd på brystkassen eller lidt bevægelse, der hvor hun ligger.
- Når hun viser tegn på uro tidlig morgen, så er der tale om let søvn og en aktiv mave, fordi fordøjelsen og kroppen vågner. Sørg for at bøvse hende godt af efter amning og giv minimal stimulation. Det betyder også, at I ikke skal stå op og trille barnevogn her - den virker, men den er ikke nødvendig, med mindre hun er ked af det, og det er eneste måde at få hende beroliget på...
Til sidst vil jeg lige sige, at I gør ikke noget galt - tværtimod. Det lyder faktisk som om, at I gør alt det rigtige og er meget opmærksomme på jeres lille datter. Hendes søvn er stadig umoden, og der sker rigtig meget med søvnen rent fysiologisk de næste måneder frem.
Hun lyder også til at være en pige, som har behov for hjælp til at skifte "gear". Det lyder faktisk som om, at hun er rigtig god til at være vågen og opmærksom. Alle beskriver hendes kontakt som særligt god i forhold til hendes alder. Hun er også god til at sove, og kan sagtens sove nogle længere søvnstræk - men det er overgangen mellem de to ting, som er svær for hende. Hun har svært ved at give slip og finde ind i søvnen, og hun risikerer at gå fra aktiv til overtræt. Derfor er jeres opgave netop det, som I allerede er i gang med - at hjælpe hende med at regulere sig ned, slippe oplevelserne, koble fra og finde roen. Igen noget, som gradvist modnes netop i takt med, at I hjælper hende på vej.
Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske