Svar: Pudse eller puste næse - hvornår
18. februar 2026
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det, du beskriver lyder helt normalt. Det er rigtig svært at finde ud af at puste med næsen, når man er 2.5 år gammel. Din datter skal både holde munden lukket og skabe tryk i næsen - og hun skal kunne koordinere det på kommando, når du siger "pust". Det er faktisk ret svært.
Der er nogle børn, som kan det, når de er omkring din datters alder, men der er også børn, som ikke kan det, før de er mere end 4 år gamle. De skal nok finde ud af det på et tidspunkt:)
Det er super godt, at hun er begyndt at puste med munden. Det er første skridt. I kan øve at puste til vat eller let papir hen over bordet. I kan også øve at puste til sæbebobler, eller puste stearinlys ud. Og når hun kan det, så kan I øve jer i at puste med næsen.
I stedet for at sige "pust" kan du også prøve at forklare hende, at hun skal lukke munden og lave luft med næsen. Men hun er sandsynligvis for lille endnu og vil ikke kunne forstå, hvad du mener:)
Med hensyn til sygdom og vuggestue, så har du naturligvis helt ret i, at børnene smitter hinanden. Vuggestuebørn har ofte tæt kontakt, de rører ved hinanden, de deler legetøj, de hoster i hovedet på hinanden, de putte alt i munden.. alt sammen med til at øge smitten.
Samtidig har små børn også et nyt immunforsvar, og de skal møde mange vira, før deres immunforsvar begynder at kunne modstå flere af dem. De første to år bliver rigtig mange børn syge, men derefter plejer det at gå lidt bedre. Så forhåbentlig bliver næste vinter lidt bedre for jer:)
Rigtig god bedring med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske