Svar: Dagsrutine til 1 årig
17. februar 2026
Alder:
12 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev :) Og velkommen til.
Dejligt at høre, at I har fulgt med på sidelinjen og har haft glæde af de svar, som jeg har givet andre forældre. Jeg vil naturligvis også meget gerne dele lidt tanker med jer:)
For det første er det vigtigt at sige, at det er helt normalt, at jeres datter har ændret rytme og søvnmønster i forbindelse med sygdom. Hun har haft halsbetændelse og derfor haft ondt. Det har gjort, at hun har haft et øget behov for nærhed og væske/flaske. Og flasken har sandsynligvis virket ekstra tryg og også smertelindrende for hende.
Samtidig har hun en alder nu, hvor hun så småt begynder at kunne nøjes med én lidt længere lur midt på dagen. Der går sandsynligvis stadig nogle måneder, før I helt når dertil, men hun har så småt vist tegn på et nyt behov/en ny rytme - og det har sygdomsperioden så været med til at ødelægge lidt.
Lige nu har jeres datter en rytme, hvor hun sover 1.5 times lur fra kl. 10-11.20 og så sover hun igen kl. 16-17, hvor hun ofte sover ca. 45 minutter. Natten begynder et sted mellem kl. 20-21.30. Denne rytme fungerer ikke for nogen af jer, fordi den giver meget vågentid om aftenen, hvilket er med til at gøre hende overtræt, og samtidig "æder" luren kl. 16 af nattesøvnen - hvilket så betyder, at hun nu vågner kl. 03 om natten.
Der er, som jeg ser det, lige nu to muligheder. Den ene er, at I forsøger at gå efter en rytme med én lidt længere lur midt på dagen. Målet er, at hun skal sove et par timer sammenhængende f.eks. mellem kl. 11.30-13.30. Den anden løsning er, at hun stadig tilbydes to lure, og det bør i givet fald være en kort formiddagslur og en længere middagslur. Det vil sige, at der skal byttes rundt på hendes nuværende lure, så hun sover de ca. 30-45 minutter om formiddagen og så puttes hun til en middagslur på 1.5 time omkring kl. 13.
Dagsrytme med én længere lur, kunne se således ud:
Morgen 7.30-8: Vækkes og dagen begynder med morgengrød som nu.
Formiddag 9.30-10: Mellemmåltid som nu.
Puttes til middagslur og sover fra ca. 11.30-13.30 (målet, som I arbejder hen imod)
Frokost lige nu efter luren.
Eftermiddag 15.30: Mellemmåltid som nu
Aften 17.30-18: Familiemad, I spiser sammen som nu.
Godnatgrød 18.30
Putning ca. 19-19.30
For at nå dette mål, så skal I rykke den første lur gradvist og med små skridt. I stedet for at blive puttet kl. 10, så puttes hun 10.30, 11.00, og til sidst 11.30.
Hvis hun bliver rigtig træt kl. 15, så sæt hende i barnevognen og tril en tur, hvor hun sidder op, kigger på verden, mærker vinden i ansigtet. Så hun på den måde bliver "kvikket lidt op" og kan holde sig vågen til aftensmad. Og put hende så tidligere til natten f.eks. kl. 18.30-19 i stedet.
En plan for dagen med to lure, kunne se således ud:
Formiddag 9.30: Mellemmåltid som nu
Puttes til formiddagslur ca. 9.45-10.00 og vækkes efter 30-45 minutter. Det er vigtigt, men hun skal naturligvis vækkes kærligt og nænsomt.
Frokost 11.30-12: Rugbrød, fiskedeller osv. som nu.
Puttes til middagslur og sover fra ca. 13-14.30. Luren her må gerne være ca. 1.5 time.
Eftermiddag 15.30: Mellemmåltid som nu.
Aften 17.30-18: Familiemad, I spiser sammen som nu.
Godnatgrød ca. 18.30
Putning ca. 19-19.30
Jeg er mest tilhænger af, at I forsøger denne plan. Ved at gøre som jeg skitserer, så undgår I den sene eftermiddagslur, som ødelægger nætterne, men hun får stadig sine to lure, som hun sandsynligvis stadig har behov for. Lurene ligger dog langt mere hensigtsmæssigt formiddag og til middag.
Samtidig giver det god mening at vække hende fra formiddagsluren, fordi hun netop i løbet af de næste måneder stille og roligt vil kunne undvære denne helt. Ved at vække hende, og dermed afkorte søvnen her, så får hun lige nu det afbræk, som hun har behov for, men hun vænnes samtidig til en rytme, hvor formiddagsluren fylder mindre og middagsluren bliver længere. Middagsluren vil på sigt blive den lur, som rykker frem og kommer til at ligge tidligere og som en længere lur dagligt. Denne rytme vil således også arbejde for jer og tiden frem, så dagen på sigt også vil hænge sammen for jer alle tre.
I begge planer starter dagen 7.30-8, og hun puttes til natten ca. 19-19.30. En rytme der ofte vil fungere rigtig godt i de fleste familier, når hverdagen skal hænge bedst muligt sammen:)
For at vurdere, om hun allerede nu er parat til én lur dagligt eller stadig har behov for to lure, så skal I se på, hvordan hun klarer sig i løbet af formiddagen. Altså - hvis hun har svært ved at holde sig vågen til kl. 11.30 uden at blive tydeligt pylret og mangle overskud, så har hun brug for de to lure. Derfor skal hun stadig puttes om formiddagen, som I også gør - men hun skal vækkes fra denne lur, så det bliver hendes korteste lur - og så middagsluren kommer til at ligge tidligere.
Med hensyn til hendes flasker, vil det være rigtig godt, hvis I kan begynde at trappe ud i mængden. Det vil sige, at hvis hun plejer at få 180 ml, så trapper I ned til 150 ml, så 120 ml, 90 ml, 60 ml og så stop. Gør det stille og roligt, så det også her bliver en gradvis overgang.
Det er ofte flasken aften og sen aften, som mange børn har svært ved at slippe - det går ofte lidt bedre om dagen. Så prøv om I kan tilbyde hende mellemmåltider lige før putning, så hun har fået både noget at spise og drikke, før hun puttes i dagtimerne. Og tilbyd så nærhed, tæt kontakt og også gerne en putteklud, nussekanin eller lignende, som stille og roligt kan erstatte flasken og også putningen med mor :)
Om aftenen må I prøve at vurdere, om hun vil have lettest ved at trappe ud af flasken før putning eller flasken sen aften. Da hun får godnatgrød, kan det godt være, at hun kan puttes uden så stor en flaske til natten. Det ses nogle gange. I stedet kan hun så bibeholde de 180 ml i sin drømmeflaske, og når hun har vænnet sig til at blive puttet helt uden flaske om aftenen, så kan hun trappes ud af drømmeflasken. For nogle børn fungerer det bedst, at det netop er drømmeflasken, som forsvinder sidst.
I må prøve at fornemme, hvad jeres datter vil have lettest ved at ændre. Det kan også sagtens være, at hun selv vælger drømmeflasken fra og blot sover igennem om aftenen. I behøver ikke vække hende for at give hende denne flaske. Hvis hun sover, så lad hende endelig sove.
Hvis hun begynder at sove efter en af ovenstående dagsplaner, så vil jeg forvente, at hendes opvågning og behov for flaske kl. 03 mindskes betydeligt eller helt forsvinder. Hvis hun stadig vågner midt nat, så kan det skyldes overtræthed, at hun sover let og drømmer mere, at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med hende, at hun måske er begyndt at gå lidt omkring og derfor også får lidt ekstra separationsbevidsthed. Det kan altså have mange årsager.
Prøv derfor at undvære flasken om natten, og hvis den ikke kan undværes, så trap mængden ud, så hun får mindre og mindre og til sidst lærer at undvære den.
Prøv at undgå lys, for meget snak, ingen øjenkontakt og lignende kl. 03 om natten. Jo mere ro, jo bedre. Det er vigtigt, at I signalerer, at det er sovetid. Læg en hånd på hende mave eller ryg, træk vejret roligt, så hun kan spejle sig i jer. Sig et stille "shh-shh" eller lignende, giv hende en putteklud, sut eller hvad hun nu har, som kan hjælpe hende til ro.
De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en putteklud, nussekanin, slaskedukke eller lignende til sig og bruger den bevidst. Så det vil være en rigtig god idé at indføre dette nu, hvis hun ikke allerede har det:)
Jeg håber, at I kan bruge ovenstående tanker, og at det giver lidt idé om, hvad I kan arbejde videre med herfra:)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske