Svar: NAN modermælkserstatning
5. februar 2026
Alder:
3 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, at du bliver urolig, når du læser om en tilbagekaldelse af modermælkserstatning. Det handler jo om din lille datter. Derfor er det også rigtig godt, at du er opmærksom og har tjekket batch-numre, så du sikrer dig, at din datter ikke har fået nogen af de pågældende dåser.
Du har helt ret i, at der er sket tilbagekaldelse igen, og jeg har i går modtaget besked fra Nestlé om, at de har tilbagekaldt et begrænset antal NAN produkter med helt bestemte batchnumre, fordi EU Har indført nye og mere præcise målemetoder. Det er ikke, fordi der er kommet en ny forurening, og der er ikke set nogen sygdomstilfælde hos børn. Tilbagekaldelsen sker, fordi kravene er blevet skærpet, og ikke fordi noget er "gået galt".
Hvis man bruger NAN 1, anbefales det at tjekket batchnummeret på dåsen. Det er kun de specifikke batchnumre af NAN PRO 1, NAN EXPERTPRO Sensilac 1, NAN Supreme 1 og NAN HA 1, der er berørte. Nye, kontrollerede varer er allerede på vej ud i butikkerne. Hvis man giver NAN 2 (fra 6 måneder) er disse ikke omfattet af tilbagekaldelsen.
Du skal se tilbagekaldelsen som et tegn på, at vores kontrolsystemer virker. Producenterne (her Nestlé) reagerer hurtigt på nye krav, og sikkerhedsniveauet bliver hele tiden fulgt.
Som situationen er hos jer, så tænker jeg ikke, at der umiddelbart er grund til at skifte. Når din datter ikke har fået de berørte batchnumre, er der ikke noget der tyder på, at hun skulle være udsat for en risiko - og som sagt skriver Nestlé, at de nye kontrollerede varer er på vej ud i butikkerne. Derudover anbefaler de, at man skifter til et batch, der ikke er berørt, af samme produkt - og hvis dette ikke er muligt, kan man overveje om andre NAN-produkter på markedet kan anvendes midlertidigt.
Når det så er sagt, så betyder tryghed jo også noget, og det er helt okay, at I vælger det, der giver mest ro hos jer.
Hvis du føler dig mere tryg ved at skifte til en anden modermælkserstatning, er det naturligvis helt forståeligt. De fleste børn kan godt skifte, men det er ofte en god idé at gøre det gradvist over nogle dage. Det kan du gøre ved f.eks. at udskifte en flaske ad gangen, så hendes mave bedre kan vænne sig til den nye erstatning. Hvis hun f.eks. plejer at få 6 flasker i døgnet, så kan du give hende 5 af den tidligere erstatning og en af den nye. Dagen efter giver du 4 og 2, så 3 og 3 osv. indtil den nye erstatning tager helt over.
Nestlé samarbejder med Fødevarestyrelsen omkring tilbagekaldelsen, og du kan læse mere på Fødevarestyrelsens hjemmeside her, hvor du også finder de pågældende batch-numre:
https://foedevarestyrelsen.dk/nyheder/tilbagek aldte-produkter/2025/dec/cereulid-i-modermaelkserstatning
Jeg håber, at jeg både har givet dig lidt ro med på vejen, og at du er hjulpet lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske