Svar: Sikring af familieliv med ked baby
5. februar 2026
Alder:
3 mdr.
Hej med jer
Tak for dit brev :) Jeg er ked af at høre, at du ikke føler, at du kan bruge din sundhedsplejerske. Du skal dog vide, at du altid har muligheden for at bede om en anden sundhedsplejerske, ligesom du også kan møde op i åbent hus, hvor sundhedsplejerskerne ofte skiftes til at være. Det giver dig mulighed for at tale med en anden. Derudover vil jeg naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig - og du skal endelig bare skrive:)
Det er rigtig godt, at du har kontaktet din egen læge. Det er vigtigt, at du søger hjælp - det er ikke et nederlag, men forebyggelse. Du skal bestemt ikke presse dig selv unødigt, og din trivsel er lige så vigtigt, som lillebrors søvn. Derudover er det naturligvis vigtigt at finde ud af, hvorfor lillebror er så ked af det og få afklaret, om han har ondt - præcis som du selv skriver:)
Det lyder som en rigtig god idé, at far forsøger at få lillebror til at tage imod en flaske. Det vil aflaste dig, hvilket du har brug for. Derudover så kan flasken også være med til at give ro. Hvis I ved præcist, hvor meget han har spist, så kan I bedre sige til jer selv, at han ikke græder, fordi han er sulten. Så må årsagen findes et andet sted.
Der kan være forskellige årsager til, at lillebror græder. For det første tænker jeg, at han lyder til at være en dreng, der måske har et lidt umodent nervesystem. Det betyder, at han fra start godt kan være mere motorisk urolig og mere følsom overfor overgange. Det kan også gøre, at han har svært ved at falde til ro, selvom han tages op og trøstes - det tager lidt længere tid, før roen falder over ham, og han vil græde i længere tid. Ligesom det ofte kræver ekstra kropskontakt og nærhed - og lidt mere bevægelse. Derfor hjælper det ham især at være i jeres favn og at være i bæreselen.
For det andet, så har han haft en del mundmotoriske udfordringer, og jeg tænker, at han let kan føle sig overstimuleret i munden. Munden er et lidt sårbart sted for ham, og det kan være derfor han ofte afviser både sut og flaske. Jeg tænker, at det lyder som en god idé at forsætte med at forsøge flasken - men prøv, når han virker til at være mest muligt i ro. Måske kan han få den, når han er i bæreselen, eller imens far går med ham i favnen. Nogle gange vil han måske acceptere den, hvis han ligger på sofaen ved siden af jer eller måske i dobbeltsengen, ligesom når du ammer ham.
Der er naturligvis også den mulighed, at han har refluks. Det kender I fra storebror, men der findes to former for refluks. Den almindelige type, hvor han gylper/kaster op, og så det man kalder for silent refluks, hvor mælk og syre løber op i spiserøret, men uden synligt gylp. Tegn, der kan pege i retning af refluks, kan f.eks. være, at han trives bedst oprejst og ikke vil ligge fladt. At han græder i forbindelse med søvn. At han gerne vil have brystet i munden, men at det ikke rigtigt virker længere, og han ikke bliver rolig af at spise. At han afviser flaske og sut, fordi munden forbinder spisning med ubehag.
Derudover vil man ved silent refluks ofte også opleve, at han synker flere gange, og der ikke kommer gylp op. At han virker spændt i kroppen og ofte ligger bagoverbøjet med hovedet. At han kan græde med en hæs lyd, og at han sover meget uroligt. Refluks kan behandles med medicin - det kan I tale med lægen om.
Når han er vildt træt og falder i søvn kl. 16.30-17, så tænker jeg, at han på dette tidspunkt er helt udmattet. Han har haft en lang dag med korte lure og har grædt rigtig meget - så på dette tidspunkt "kollapser" han, og det er derfor han sover så længe her. Udfordringen er, at I bliver fanget mellem to onder - I kan vælge at vække ham, hvilket sandsynligvis vil give mere gråd. Eller I kan lade ham sove, og derved forskubbes hans døgn, så han vågner allerede kl. 04.
Det kunne være et forsøg værd med en middelvej, hvor I vækker ham efter f.eks. 45-60 minutter. Her har han sandsynligvis fået regulerende søvn nok til, at han ikke bliver for ked af det - og uden at hans døgnrytme bliver helt skubbet. Det betyder, at risikoen for opvågningen kl. 04 mindskes.
Når I vækker ham, så er det vigtigt, at I forsøger at afkode hans signaler. Hvis han efter 45 minutter stadig virker helt væk, så vent og prøv lidt senere, så han er lidt længere i søvnen. Undgå også at vække ham ved f.eks. at tage ham direkte ud af bæreselen eller skifte mellem to rum, for meget lys, aktivitet osv. Forsøg i stedet med stille og rolige kærtegn, en blid stemme, stå stille, så bevægelse stopper, hold ham tæt, gerne i 5-10 minutter, for at hjælpe ham med at vågne roligt op.
Når han vågner op, så skal I ikke forvente, at han kan være vågen i særlig lang tid. Måske blot de 40-45 minutter, som I allerede har erfaret, selv når han har sovet en lang lur. Det er helt okay, hvis aftenen bliver kort og putningen til natten kan f.eks. sagtens ligge allerede kl. 18.45-19.00 - men det kan godt være med til at gøre en forskel for hans døgnrytme, ligesom det også kan give jer lidt rolige aftener, som I naturligt også har behov for.
Hvis han græder meget, når I forsøger at vække ham, så er det tegn på, at han har brug for mere søvn, og at han ikke kan nøjes med f.eks. 45-60 minutter. I givet fald skal I lade ham sove længere og ikke have det dårligt over dette. Det vil naturligvis så kunne gøre, at han måske vågner tidligt igen, men det er okay - forhåbentlig har I så fået lidt rolige aftener og måske mulighed for selv at gå tidligt i seng. I skal gøre det, som også gør, at I kan passe bedst muligt på jer selv.
Når han vågner kl. 04 og er vågen en time og derefter så sover til 6.30-7, så er det som udgangspunkt ikke dagens første lur. Det er en afbrudt nattesøvn. Hans krop er stadig i nat-mode, og han har brug for mørke, lav stimulation, behov for brystet i munden og tæt kontakt. Han falder i søvn igen (selvom han er vågen en time), og dagen starter først, når det er morgen. Det er hans forsøg på at færdiggøre natten. Prøv derfor at regne med, at dagen starter ca. 6.30-7 og lad første lur ligge f.eks. kl. 7.30 i bæreselen. Det kan godt være, at han ikke kan være vågen i mere end ca. 45 minutter her. Læg mærke til hans signaler:) Selvom han er vågen om natten, er natten først slut, når I starter dagen:)
Når han vågner kl. 04, så hænger det lige nu sammen med, at han sover meget sidst på dagen (den lange lur kl. 16.30-17). Det spiller også ind, at søvnen tidlig morgen ofte er let, så han vil have tendens til at vågne hyppigere op her, og så har han måske ubehag i kroppen, hvis han f.eks. har refluks. Det, I kan arbejde hen imod vil være at gøre opvågningen kortere og kortere. Derfor vil det være rigtig godt, at I forsøger at signalere "nat" og ikke "dag". Det vil sige, at I skal forsøge at holde værelset mørkt, ikke tale for meget, tilbyde ham brystet, lade ham være i jeres favn/nærhed osv. Alt som kan holde ham sovende, så hans krop ikke mentalt står op.
I skal også være opmærksomme på, at han ikke bliver for overtræt om aftenen. Det er som sagt rigtig godt, hvis han puttes allerede efter 40-45 minutters vågenhed. Det I beskriver, at han sov til kl. 21 og var oppe i 40 minutter og gik kold igen - det er faktisk rigtig fint, fordi han roligt sover her. Hvis han bliver for træt og rigtig ked af det i forbindelse med putning, så vil hans tendens til at vågne tidlig morgen ofte stige. Derfor er det godt, hvis aftenen og putningen er nogenlunde rolig - uden at det altid kan lykkes, jeg ved det godt...
Jeg er med på, at den tidlige morgenvågning kl. 04 er hård for jer, fordi I har en erfaring med jer om, at storebror har en tidlig rytme, hvilket har været rigtig hårdt. Husk dog jer selv på, at når lillebror vågner kl. 04, så er det ikke, fordi I gør noget forkert. Det er fordi, han stadig er en lille baby, og hans krop er stadig i gang med at lære døgnrytme. Tiden arbejder derfor også lidt for jer, og der er flere udviklingsmæssige ting, som allerede er i gang.
Uanset hvad, så vil jeres lillebror nervesystem gradvist modnes, og han vil stille og roligt kunne begynde at kunne være vågen i længere tid, ligesom hans søvn vil ændre sammensætning, så han vil begynde at sove på en lidt anden måde. Han vil stille og roligt lære at kende forskel på nat og dag, og hans melatoninproduktion ændrer sig også. Melatonin er et søvnhormon, og lige nu svinger produktionen af dette meget, men det bliver gradvist mere stabilt og vil begynde at følge et bestemt mønster, så han f.eks. vil begynde at kunne sove lidt mere sammenhængende om natten.
Jeg ved godt, at det kan være svært at tage imod denne information, for når man er så udmattet og presset, som du/I er, så kan det ikke rigtigt bruges, hvad der sker om nogle måneder. Det hjælper jer jo ikke nu! Men - forhåbentlig kan det fjerne lidt af presset at vide, at selvom det er rigtig svært nu, så er det ikke sådan, det bliver ved. Derfor er det vigtigt, at I lige nu ikke presser jer selv unødigt, og at I gør det, som kan fungere for jer lige nu - fordi det får jer igennem en svær periode, mens tiden også arbejder lidt for jer:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og sender et stort knus herfra:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske