Brev:
En hård tid
2. februar 2026
Alder:
18 mdr.
En hård tid
Kære Helen
Jeg har skrevet før og skriver nu igen.
Det er pt. en rigtig hård tid vi står i hjemme hos os.
For at gøre en lang historie (kortere) har vores datter på ca. 1,5 år altid haft store udfordringer med søvnen.
Hun har motorisk, kognitivt og lyde/sprogmæssigt fulgt sin udvikling - endda lidt fremmelig.
Første 4 mdr. gik med kolik hvor hun havde hyppige afføringer (op til 15 dgl.) og en hudløs numse. Hun havde silent refluks, ammeproblemer (klikkede) og var bare rigtigt utilpas og græd/skreg ekstremt meget. Jeg sad meget oppe med hende og sov, da hun fandt bedst ro der.
Vi havde ammevejledere, fik klippet tungebånd, uden den store effekt.
Herefter begyndte hun at døje med snot, rigtigt meget snot - nærmest kronisk, og fik væske på ørene. Efter flere måneder med fortsat skrig, skrål og søvnløse nætter fik hun dræn da hun var 9 mdr. - kun med lille effekt. Hun har fortsat infektioner i mellemøret - dog færre.
Tiden gik og vi søgte professionel hjælp til søvnen da hun var 11 mdr. jeg var udbrændt da det primært var mig der havde nætterne, pga. amning.
Vi fik alt sat i rutiner, som vi allerede havde gjort en del af. Med fast døgnrytme, fast putteritual, trøsteplan, søvn hygiejne, eget værelse mm. Søvnens matematik osv osv. Der blev taget mange kampe og vi kæmpede virkelig med nætterne. Der har bare været så meget gråd.
Vi fik udfaset amning omkring 1 års alderen, jeg kunne ikke mere - vi gik over på en flaske til natten for at få Far mere på banen.
Det virkede bare heller ikke rigtigt.
Jeg startede arbejde igen og havde meget skiftende vagter hvilket ikke fungerede fordi vi manglede hinanden i enderne med 2 børn.
Vi fik en børne konsulent på der instruerede os i sanse øvelser - og at vi skulle gynge vores datter en masse. Her havde vi en kort periode på 1 mdr. hvor det faktisk begyndte at lysne og hun begyndte at sove.
Så startede endnu et helvede og siden november har vi haft sygdom og ingen nattesøvn igen på matriklen. Hun er kronisk snottet og meget påvirket ved sygdom, selvom vi følger div. råd med saltvand, hævet hovedgærde, panodil osv. Den store som vi kan sammenligne med har self. også sygdom - men slet ikke på denne ekstreme måde. Og han bliver heller ikke så påvirket på søvnen.
Jeg fik nyt job med bedre arbejdstider, og min mand har taget over på nætterne for jeg kunne koncentrere mig om jobstart, men syge børn, nye krav og ingen nattesøvn væltede læsset til sidst. Jeg måtte sygemelde mig med stresssymptomer og er blevet opsagt da jeg er i prøveperioden. Min mand hænger heller ikke rigtigt sammen mere da han har eget firma og arbejder mange timer om ugen.
Jeg ved simpelthen ikke hvad vi skal gøre.
Vi får hjælp / aflastning fra Bedsteforældre men nætterne er jo det der har væltet det hele over 1,5 års tid. Og der kan de ikke hjælpe.
Hvad forslår du vi gør herfra?
Venlig hilsen
den meget fortvivlede trætte mor