Brev:
Svære afleveringer i vuggestuen
27. januar 2026
Alder:
23 mdr.
Svære afleveringer i vuggestuen
Hej Helen.
Vores datter på 23 måneder har gået i vuggestuen, deltid, siden hun fyldte 1 år.
Indkøringen var svær for mig som mor, men vores datter tog det egentligt ok. Der var naturligvis tåre nogle dage, men altid en underliggende tryghed og vores datter skabte også hurtigt en god relation til flere af de voksne.
Nu har der dog for nyligt været nogle meget svære afleveringer. Langt de fleste dage går det godt, og udfordringen kommer kun når der ikke er en af hendes ynglingsvoksne tilstede. Det er en lille vuggestue med ca. 10 børn. Der er 4 personaler som er der fast, og så er der yderligere en 3-4 ‘faste vikarer’ fra den integrerede børnehave som hjælper til efter behov.
Vores datter er helt tryg ved det faste personale, men desværre er det sket nogle morgener i streg at der kun har været vikarer. Så selvom der er 2-3 voksne til stede har ingen af dem været dem hun er trygge ved.
Når jeg begynder at sige farvel efter at ha’ siddet med hende på gulvet i 5 min, spænder hun helt op, begynder at græde og klamrer sig til mig nærmest i skræk. Jeg har prøvet at stå fast, forklare hende at det er ok at være ked af det, at nu skal hun over til XX, og at jeg henter hende igen. Og så give hende i armere på personalet. Hun har grædt og kastet sig omkring. Det har føltes anderledes end når hun fx har et tantrum derhjemme. Det her ser mere ud som om hun er bange. Og jeg får simpelthen så ondt i mit mor hjerte, og føler at jeg svigter hende. Det går imod min integritet både overfor mig selv og min datter, at aflevere hende på den made.
Jeg har prøvet at blive hos hende en halv times tid, indtil en af hendes faste voksne ankom. Og så var hun straks klar til at sige farvel. Men det fik jeg skæld-ud for af lederen, som mener at det forstyrrer deres hverdag hvis en aflevering tager mere end 10 min. Desuden fik jeg at vide at jeg jo skulle vise min datter at jeg var tryg ved personalet, og at hun skulle kunne afleveres til hvem som helst. De holdt fast i at hun er ok igen efter 5 minutter og at i løbet af dagen virker hun til at ha’ det fint med alle.
Jeg har prøvet at vise min datter jeg har det fint med alle personaler, ved at snakke med dem om morgenen og inkludere deres navne når vi snakker om vuggestuen derhjemme, og fx reflekterer over dagen inden sengetid.
Jeg har bedt personalet om at dele små historier fra hverdagen – sådan at jeg kan genfortælle gode historier til min datter – især omkring de personer vi ikke kender så godt. Men jeg synes ikke at jeg får ret meget fra dem. Og det har efterladt mig med denne følelse af at det er mig der gør noget forkert eller at jeg er en besværlig mor, og at det er mit ansvar at skabe tryghed i afleveringerne – hvor jeg jo føler det burde være et fælles ansvar, og fælles interessepunkt.
Efter min mening så er morgener en sårbar overgang, og jeg synes min datter fortjener at blive afleveret hos en hun er tryg ved. Jeg synes egentligt også det er ok at hun ikke er lige glad for alle, sådan har voksne det jo også med hinanden. Dét at hun er tryg ved 4, og mindre glad for de resterende 3 synes jeg egentligt burde være ok.
Jeg er som sådan heller ikke bange for at hun skal græde – jeg ved godt at det er naturligt. Men min mavefornemmelse siger mig at det her er anderledes – det er ikke bare alm. tåre ved en aflevering, som fx under den oprindelige indkøring.
Jeg har meget fleksibilitet i mit arbejde og vil være ok med at justere afleveringstidspunktet i forhold til at matche hvem af personalet er der. Men de er ikke åbne omkring deres vagtplan. Jeg forstår naturligvis også godt at der kan være sygdom og kurser der giver ændringer.
Har du mon nogle forslag til hvordan vi kan håndtere denne situation?
Bedste Hilsner, S