Brev:
Hjælpe til i hjemmet
26. januar 2026
Alder:
4 år
Hjælpe til i hjemmet
Kære Helen
Jeg har berørt emnet før, men kommer ikke rigtig videre.
Min datter på 4 år vil/kan ikke hjælpe til i hjemmet. Vi har faste rutiner herhjemme, og hver dag inden vi får nattøj på, bliver huset f.eks. ryddet op, så vi er klar til en ny dag. Men uanset hvor meget jeg opmuntrer og hvor konkret jeg gør det, at hun skal rydde én bamse op kunne det være, gør hun det ikke. Så jeg ender med at gøre alt selv, og sådan er det på mange punkter.
Jeg ved, at det selvfølgelig ikke er af ond vilje. Min datter trives utrolig godt ellers og er for det meste i gang med rolleleg, hun ikke kan frigive sig fra. Når jeg siger, at det er ryd op tid, kommer hun med argumenter som, at hun har ondt i benene og desværre ikke kan hjælpe. Og så leger hun videre.
Jeg forsøger med kontakt, at sætte ryd op sang på osv, men intet motiverer hende. Vi har lidt samme problematik med at få tøj på, komme ud af døren osv.
Har du nogle råd?
Med venlig hilsen
mor
PS: Lige et tillægsspørgsmål, hvad kunne en naturlig konsekvens være for ikke at hjælpe med at rydde op? Eller skal jeg ikke tænke i de baner?