Brev:
Halvandenårig gør skade på sig selv - Er det normalt?
25. januar 2026
Alder:
18 mdr.
Halvandenårig gør skade på sig selv - Er det normalt?
Kære Helen
Jeg skriver fordi jeg er lidt bekymret for min søn på snart 18 måneder. I nogle måneder har han haft en adfærd, hvor han gør skade på sig selv, særligt når han bliver sur og frustreret - men indimellem også uden en tydelig årsag.
Det starter som regel med, at han bider sig selv i hånden - ofte så hårdt, at det efterlader tydelige tandmærker længe efter. Derefter går han over til at hive sig i håret og slutter med at nive voldsomt i sine kinder og omkring øjnene. Når det sker, siger jeg så blidt som muligt til ham, at han ikke må bide/hive/nive i sig selv. Jeg fjerner hans hænder og prøver at give ham andet sanseinput, fx ved at klemme/massere lidt på hænderne, giver ham kys, trøster ham og forsøger at aflede ham.
Nogen gange lykkes det mig at få afledt ham, så han stopper efter første eller andet trin, men ofte fortsætter han, også selv om jeg prøver at hjælpe ham videre.
I vuggestuen fortæller de, at de aldrig har set ham bide/hive/nive i sig selv, hvilket har fået mig til at overveje, om det kan være noget han gør, for at få opmærksomhed fra sin far og mig. Han får dog utrolig meget opmærksomhed fra os i forvejen og har også mange andre (bedre) metoder til at opnå den. Jeg kan desuden være i tvivl om, hvorvidt de blot ikke har lagt mærke til det i vuggestuen.
Jeg har også overvejet, om det kan være sansesøgende adfærd. Han har generelt et stort behov for kropskontakt og piller meget ved mig, og derfor laver vi sanseintegrationsøvelser dagligt.
Det skal siges, at jeg aldrig har oplevet ham bide, nive eller rive andre børn eller voksne.
Er det normalt, at børn på hans alder bider i sig selv, hiver sig i håret og trækker sig i ansigtet på den måde? Hvad tror du, at det skyldes? Og er der noget, jeg bør gøre anderledes for at hjælpe ham bedst muligt?
Jeg håber meget, at du kan give mig lidt faglig sparring og ro i maven.
Med venlig hilsen
En bekymret mor