Brev:
Toilettræning - 3.5 år
24. januar 2026
Alder:
3 år, 6 mdr.
Toilettræning - 3.5 år
Hej,
Vi har toilettrænet to børn tidligere, men vores dreng har problemer. Vi har to piger (3,5 og 5 år) en dreng T på 3,5 år.
Første gang vi forsøgte at toilettræne T i sommers gjorde vi følgende. Vi bruger en lille toilet formet potte i stuen. Han løb rundt med bar numse og fangede rigtigt hurtigt at lave tis i potten og også på det store toilet. Men ikke afføring, han kan ikke slippe det. Når han ikke kommer af med noget i 2-3 dage, så begynder det at presse så meget på at han konstant har pressetrang, og laver små tommel størrelse lorte som sidder imellem ballerne.
Han blev til sidst træt af at sidde på toilettet og begyndte at sætte små lorte af overalt i huset. Vi var nødt til at give ham løse bukser på i institution, og satte små lorte af deri.
Det var for ulækkert, og vi var nødt til at give ham ble på og lad ham vente et stykke tid.
Nu er vi igang igen, og har været igang i snart 2 uger. Den første uge havde han numsen bar herhjemme, ble om natten. Han går i børnehave nu og går i løse bukser igen. Vi lader ham have bar numse når vi kan. Vi kan tydeligt se når presset kommer, han holder vejret og bliver stiv som et bræt. Så sætter vi ham på toilettet, men der kommer ingenting. Max en lille kugle.
Når vi siger han skal presse, så kommer der tis. Når vi siger han skal trække vejret dybt og slappe helt af så kommer der ingenting.
Han er på Dulcosoft og vi sørger for at afføringen er blød, hvilket den er. Så det er ikke problemet.
Han er bare meget god til at holde på det og kan ikke lade være.
Vi har prøvet at lave en bog med AI som handler om ham og hvordan han skal slappe af i maven. Og den var han meget nysgerrig på. Han har generelt svært ved at snakke om hvad han mærker så der er utroligt meget gætværk. Vi gætter bare på at han ikke kan lade være med at holde det.
Vi prøvede én gang for 4 dage siden at der kom mere end en tommel størrelse ud. Det der skete var at vi gav ham ble på i en time, så kom han af med en stor klump. Vi viste ham den så han kunne se hvor stor den skal være og spurgte ham hvordan han gjorde det. To timer senere lavede han en mellem størrelse lort i potten. Vi troede vi havde løst opgaven. Men det skete ikke igen. Nu er det som om han har glemt det igen.
Vi har et belønningssystem hvor han får klistermærker og et stk. chokolade når der kommer en stor lort (både i ble og toilet). Det elsker han.
Jeg skriver for at spørge om råd til en strategi. Det virker som om der ikke er nogen god måde at håndtere det her på. Min mand går heldigvis hjemme for tiden, så vi har mulighed for at fortsat holde ham hjemme. Der er bare så mentalt hårdt fordi man konstant føler det er nederlag på nederlag. Vi kommer ingen vegne.
I sidste uge kom han afsted i børnehave nogle dage, hvor det var mindre end 2 døgn siden en stor dej i bleen. Han får ble på nogle gange når han har været presset for længe, i håb om at gentage første succes.
Det skal lige siges at børnehaven presser på for at få underbukser på ham. Så vi må give ham underbukser på næste uge eller holde ham hjemme.
Strategier vi overvejer:
1. Giv ham underbukser på, så det trigger hans ble refleks, og han derfor kan mærke hvordan man kommer af med det. Vi håber at det føles ulækkert at gøre i underbukser så han er motiveret til at prøve toilettet. Men vi er også bange for at det skaber stor regression på tis området at give ham underbukser på nu. Så måske skal han så have faste toilettider.
2. Holde ham hjemme i en uge mere med numsen bar, men er det bare en uge spildt at gøre det samme som vi har gjort indtil nu? Det ser ikke ud til at vi kommer nogen vegne.
3. Giv ham ble på om aftenen så han kommer af med noget hver aften og giv ham underbukser i børnehaven så vi kan komme videre med vores liv. Her er vi dog bange for regression fordi hans blerefleks er så stor. Og vi mistænker at han vil lave lort i underbukserne hvis han får dem.
4. Giv op for nu, giv ham ble på og prøv igen til sommer.
Hilsen forældrene