Brev:
Dagsrytme - 3 måneder
19. januar 2026
Alder:
3 mdr.
Dagsrytme - 3 måneder
Kære Helen
Jeg har prøvet at dele mine spørgsmål op. Mit første brev gik på, at mit barn ikke tager sut, men er afhængigt af mit bryst.
Det gør, at mit barns lurer er meget korte med mindre han ligger sammen med mig eller er i bæresele. Hvis han ligger selv enten i seng eller barnevogn, selv kørende, så vågner han efter en halv time.
Derfor har han ca 4-5 lurer, og den sidste kan godt ligge rigtig sent. Fx med start ml 16.30-17.00. Da vi har en storebror, der fik en rigtig træls og tidlig rytme med det tidspunkt og senere vågnede kl 4 og stadig gør i en alder af 4, vil jeg gerne forsøge at undgå det her.
Min mand og jeg er uenige om, om vi skal lade ham sove? Selv er jeg bange for, at starter natten kl 17, fordi han jo typisk er ret træt på det her tidspunkt.
What to do? Skal vi forsøge at forlænge lurerne om dagen?
Rytmen ser ca sådan her ud, hvis ikke vi er ude, for så går systemet lidt i kuk:
6.15 vågner og bliver ammet
7.30 sover i bæresele, mens vi afleverer søskende
8.15 bliver vækket og får mælk, leger
9.30 forsøges at lægges til ny lur
Og her går det lidt galt, synes jeg. For han kan kun falde i søvn ved brystet, og hvis jeg prøver at putte ham efter amning i barnevognen er det typisk noget med op/ned et par gange, hvor jeg vugger ham i søvn og så bliver han sur, når han kommer ned. Typisk sover han en halv time i barnevogn, selvom vi kører. Og vågner sur.
Forsøger at holde et vågenvindue på 60-75 min, tættere på 60. Især hvis vi er ude.
Hvordan ville du gå til det hele?
Tak.