Svar: Dagsrytme - 3 måneder
19. januar 2026
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - det giver mig lidt nye og vigtige oplysninger i forhold til mit tidligere svar :)
Når jeg læser din beskrivelse her, så får jeg nemlig indtryk af, at lillebror godt kan sove længere end 30 minutter, bare ikke alene. Og jeg kan også se, at I har en bæresele, hvilket er super godt, fordi det lyder som om, at han i den netop sover længere, er langt mere rolig og ikke vågner efter 30 minutter.
Det lyder derfor som om, at hans evne til at sove længere og mere sammenhængende faktisk er der, men hans evne til at regulere sig selv i søvnen og blive i søvnen er stadig ikke udviklet - og det lyder helt alderssvarende. Det er derfor ikke tegn på, at han har en dårlig rytme, og han tager ikke nødvendigvis for mange lure.
Børn er forskellige, og hvor nogle børn i 3-4 måneders alderen sover 3 lure dagligt, så er der også mange børn, der sover 4-5 lure og ikke sover mere end 30-45 minutter ad gangen. Det er også helt normalt, at nogle børn har behov for hjælp til at komme fra et søvnstadie til et andet, så de har brug for, at man vugger dem, holder hænderne beroligende på dem og på den måde luller dem videre i søvnen, når de er på vej til at vågne op.
Med hensyn til vågenvinduer, så lyder det helt alderssvarende med et vågenvindue på 60-90 minutter, og for jeres dreng kan 60-70 minutter sagtens være passende. Det er rigtig godt, at du er opmærksom på dette, for hvis du holder ham vågen for længe, så vil han blive overtræt, og det vil ikke give ham længere søvn, tværtimod.
Jeg forstår godt, at du kan være urolig for søvnen kl. 17, når I har en erfaring med jer om, at storebror hurtigt fik en meget tidlig rytme og stadig har det. Men - for et barn på 3 måneder er det helt normalt at skulle sove på det tidspunkt. Faktisk skal børn være over 1 år, før søvnen sen eftermiddag "stjæler" af nattesøvnen, og de næste måneder vil det være helt forventeligt, at lillebror skal sove sen eftermiddag. Hvis han sov 3 lure dagligt, så ville den 3. lur også ligge omkring dette tidspunkt - så prøv at finde roen i det:)
Du spørger, om I skal forsøge at forlænge lurene om dagen - og ja, det kan godt være en god idé at forsøge dette, fordi det godt kan give ham lidt mere overskud.
Du nævner, at I putter ham i bæreselen kl. 7.30, men vækker ham kl. 8.15 - og jeg tænker, at det kunne være et forsøg værd ikke at vække ham af denne lur, men lade ham sove i bæreselen. Han må gerne sove i 60-90 minutter her, hvis han kan. Det vil være en meget værdifuld søvn for ham, det vil kunne gøre, at hans vågenperiode efterfølgende bliver mere aktiv, han vil kunne spise bedre og derefter så tage dagens næste lur.
Det lyder som om, at netop dagens første lur er hans stærkeste søvnperiode - her sover han faktisk godt. Og jeg tænker, at netop denne søvn kan være med til at forebygge overtræthed senere på dagen - hvis du har hørt, at "søvn avler søvn", så er det netop dette, som er tilfældet her.
Mit forslag til en dagsplan, hvor hans vågenvindue ligger på 60-70/90 minutter kunne se således ud:
Morgen ca. 6.15. Han vågner og ammes. Dagen starter stille og roligt med god kontakt, pludren og leg.
Første lur ligger kl. ca. 7.30, som nu, og han sover måske til 8.45-9.00. Han puttes i bæresele, som I allerede gør og i forbindelse med aflevering af storebror. Han vækkes ikke. Hvor længe han sover, må tiden vise, men måske vil han sove 60-90 minutter.
Når han vågner, så tilbydes han brystet, og I pludrer, har god kontakt, leger på gulvet osv.
Formiddag, dagens anden lur ligger måske omkring kl. 10. Han puttes, når han har været vågen i 60-70 minutter. Han tilbydes brystet før putning og puttes f.eks. i barnevognen, som du også forsøger nu. Det er helt okay, hvis han her ikke sover mere end måske 30-45 minutter.
Når han vågner, så tilbyder du ham igen brystet, lad ham selv bestemme behovet. I hygger, leger, pludrer og er aktive på gulvet.
Frokost, tredje lur ligger måske omkring kl. 12-12.15. Tiden vil naturligvis variere efter, hvor meget han har sovet indtil nu. Han må igen gerne puttes, når han har været vågen i 60-90 minutter, når han virker parat, og her må du gerne lægge dig med ham i dobbeltsengen i soveværelset og amme ham liggende, give ham masser af tæt kontakt og nærhed. Forhåbentlig kan det gøre, at han her sover en længere middagslur.
Når han vågner af sin middagslur, så tilbyder du ham igen brystet, og I har vågentid, leger og hygger, pludrer, bruger tid på gulvet.
Eftermiddag, det er dagens fjerde lur, måske ca. kl. 14-14.15. Her sover han måske igen en kort lur på kun 30 minutter, hvilket er helt okay. Luren kan være i barnevognen eller i bæresele. Måske har han brug for brystet inden, måske ikke.
Efter luren tilbydes han igen brystet, og I leger, hygger, pludrer. Måske skal storebror hentes, måske kommer far og storebror hjem.
Sen eftermiddag ca. 16.30-17.00. Her ligger dagens femte lur, som er dagens sidste lur. Du fortæller, at han ofte falder i søvn her, og det er helt passende. Luren må gerne være kort på måske 20-30 minutter og det kan være i barnevognen eller i bæreselen. Hvis han sover længere her, så er det okay at vække ham blidt på dette tidspunkt, så aftenen hænger bedre sammen for jer alle.
Efter denne lur så hygger I og har vågentid med pludren, leg, tid på gulvet. Han vil ofte være meget ved brystet her og spise hyppigt, fordi han herved får mange små mængder koncentreret mælk, som gør, at han kan sove længere søvnstræk derefter.
Aften et sted mellem kl. 18.30-19.30 - tidspunktet for putning ligger ofte her imellem og afhænger af dagen - hvor mange lure og hvor meget han har sovet.
Planen, jeg har lavet her, er, som du kan se, med 5 lure dagligt. Jeg tænker, at det måske kan give dig lidt ro at se, at børn sagtens kan trives med flere lure. Nogle gange kan det give god mening at skifte mellem lange og korte lure, uden at det skal være helt skematisk - men hvis lillebrors første lur har været lang, så er det helt fint, at anden lur er kort, og den tredje lur kan så være længere og fjerde lur kort. Det er dog helt okay, hvis det varierer, og han kan sagtens trives med nogle dage at sove 4 lure eller måske sove 1 lang lur og 2-3 korte eller at alle 5 lure er korte. Det er stadig helt okay.
Det vigtigste lige nu er, at I ikke presser ham til at sove meget lange lure, hvis han vågner og tydeligvis ikke kan sove videre - eller modsat - forlænger hans vågenvinduer unødigt i håb om, at han så sover længere lur bagefter. Eller, at I f.eks. dropper den sidste lur kl. 17, fordi I tænker, at han så får en bedre nat. Det gør han ikke - netop den powernap kan være vigtig for ham og for natten. Den forebygger overtræthed og vil være med til at sikre et bedre vågenvindue og en bedre nat efterfølgende.
Det betyder dog også, at natten ikke skal begynde kl. 17, så hvis han pludselig begynder at sove længe på dette tidspunkt, så må I faktisk gerne vække ham der. Den sene eftermiddagslur skal ikke fylde jeres dreng op med søvn, den skal blot holde ham kørende.
Tiden vil også arbejde for jer. I takt med at han bliver ældre, så vil hans vågenvinduer ofte blive lidt længere, og antallet af lure falder. Det er derfor meget tænkeligt, at han gradvist vil kunne begynde at nøjes med 4 lure og derefter 3 lure dagligt. Når han f.eks. bliver 5 måneder, vil han sandsynligvis trives rigtig godt med en formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på eftermiddagen.
Jeg håber, at du/I kan bruge dette lidt videre og også har fået lidt ro med på vejen :)
Skriv endelig igen, hvis noget er uklart eller skal uddybes.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske