Brev:
Fortsat dårlig søvn efter dræn
18. januar 2026
Alder:
12 mdr.
Fortsat dårlig søvn efter dræn
Hej Helen
Vi skriver til dig om vores datter, som lige er blevet 1 år.
Hun har igennem flere måneder fået konstateret væske på ørene og har i julen været på penicillin for mellemørebetændelse. Hun fik lagt dræn for første gang i onsdags akut, da vores og vores datters søvn var blevet så udfordret at der skulle gøres noget nu.
Søvnen med væske på ørene kan deles op i to perioder. Den første periode fik hun flaske i løbet af natten. Når hun var færdig med at få flaske tog det ca 45min at vugge hende i søvn og få hende til at sove så tungt at vi kunne lægge hende tilbage i hendes seng.
Den anden periode er de sidste to måneder, hvor hun ikke har fået flaske om natten, men kun har fået en godnatflaske til putning. Her blev søvnen nærmest ikke-eksisterende. Hun vågnede flere gange og satte sig op eller rejste sig op. Nogle gange græd hun og andre gange pludrede hun og legede. Det hjalp overhovedet ikke at berolige i sengen og det hjalp heller ikke at give hende sutten, selvom hun er meget glad for sutten. Vi måtte gå rundt med hende eller sidde med hende og det tog mellem 1,5 og 3 timer at få hende til at sove. Imens skreg hun eller beklagede sig højlydt.
De sidste måneder har hun, efter anvisning fra lægen, fået smertestillende til natten og midt om natten, men det har ingen effekt haft. Når hun så endelig sov, så vågnede hun ofte efter en halv time og græd og så kunne vi starte forfra.
Vi var til sidst grædefærdige af at være så massivt i søvnunderskud og det begyndte at påvirke både vores evne til at fungere og passe det vi skulle, men også vores datter, som tydeligt var træt om dagen.
Hun fik altid sutten og sin nusseklud og ofte en tår vand, når hun vågnede.
Tilbage til dræn. Ørelægen sugede en masse sejt snot ud af begge ører og vi tænkte at nu blev det bedre. Men nej. Vi oplever stadig samme problem om natten og vi er ved at miste modet fuldstændig.
Vi vil lige tilføje at vores datter er gået ned på en enkelt lur på 1,5 time. Det var nødvendigt for ellers kunne vi ikke få hende til at sove om aftenen. Hun bliver puttet omkring 19.00 om aftenen og det kan tage en time, hvor hun skriger og laver flitsbue, som vi tolker som om at hun vil ned og ligge. Hun prøver også at lægge sig til at sove i sengen, men pludselig rejser hun sig op selvom hun er så træt at hun er ved at dejse om. Når vi så tager hende op skriger hun helt vildt. Det samme sker ved opvågningerne om natten.
Vi ved simpelthen ikke hvad vi skal stille op og vi er chokerede over at drænene ikke har en effekt. Vi kan ikke få ro på hende om natten og det hjælper ikke at hun kommer op i vores seng, der rejser hun sig også bare op.
Vi vil gerne stoppe med godnatflasken, så hun kommer helt af med sutteflasken, men vi er usikre på om det er godt at gøre lige nu. Hun skriger så snart hun er færdig med flasken, men det virker ikke som om hun vil have mere. Vi ved ikke hvad vi skal erstatte flasken med, om hun skal tilbydes vand. Og så dårligt som hun sover nu, så ved vi ikke om det er godt at tage flasken fra hende nu.
Hun drikker meget vand om dagen, både meget til alle måltider og af drikkedunk mellem måltiderne og hun spiser meget. Det er faktisk kun morgenmaden det kniber med. Her spiser hun måske lidt bolle (grød har hun aldrig gidet). Vi har tænkt på at hun måske ikke er sulten nok om morgenen, fordi hun får godnatflaske.
Mælk kan hun ikke lide. Vi prøver at give hende det til flere måltider, men hun vrænger ansigt af det, når hun smager på det. Så synes også det er svært at droppe flasken, så længe hun ikke drikker almindelig mælk.
Håber du kan hjælpe os videre.
Hilsen de trætte forældre