Brev:
13 måneder og konstant dårlig søvn
12. januar 2026
Alder:
13 mdr.
13 måneder og konstant dårlig søvn
Kære Helen.
Jeg håber, du er kommet godt ind i det nye år.
Vi er forældre til en lille skøn dreng på 13 måneder, som på mange måder trives godt. Han pludrer løs, er (meget) aktiv og nysgerrig, selvstændig og meget social og med en meget stor appetit på trods af sin vægt på 9 kg. Jeg har for nylig (ved 12 måneder) stoppet amningen, fordi han selv sagde fra, og han har ikke efterspurgt det siden.
Han har tidligere haft mange problemer med ørene, men for 3,5 måned siden fik han lagt dræn, og nu kunne vi godt tænke os at arbejde med søvnen.
Vi har nemlig på tegnebrættet, at han skal overnatte hos farmor og farfar, som han er vældig glad for. For 1 måneds tid siden startede han i vuggestue, og vores dag ser derfor således ud
06: vågner
06:15: havregrød og vand
06:45: afleveres i vuggestue
08:00: tilbydes rugbrød og vand
09:30: første lur i barnevogn, hvor han stilles og selv falder i søvn. Luren varer alt mellem 37 minutter og 1,5 time
11: frokost - typisk noget med fisk - og vand.
14:00: anden lur i barnevogn. Typisk 40 minutter.
15.30: hentes og tilbydes frugt, en bolle med smørost og vand, hvorefter vi leger, vender på hovedet, danser, tegner, støvsuger osv
16.30: tilbydes igen lidt at spise. Typisk en dadelstang og en kiks.
18:00 aftensmad og vand
18.25: bad ( hveranden dag pga sart hud)
19:00: vi putter med samme putteritual hver aften - ren ble, sovedragt, børste tænder, godnathistorie, vinke godnat til naboerne, og så lægger jeg ham i tremmesengen med White noise og bamse. Jeg lægger mig ved siden af på gulvet og shusher og nusser ham, hvis han har svært ved at finde ro, til han sover. Det tager typisk 10 minutter. Han sover på eget værelse og har gjort det, siden han fik dræn i.
Efter 40 minutter vågner han og sidder eller står op i sengen. Jeg kan sige “ligge ned, sove” og ae madrassen, hvorefter han lægger sig ned efter et par utilfredsheder Jeg bliver et par minutter til han sover. Han har typisk omkring 6-8 af disse opvågninger hver nat inden midnat, og jo nærmere vi kommer midnat jo mindre fungerer min metode. Omkring midnat vågner han og græder, hver gang jeg går, og når vi passerer midnat græder han og står op, selv når jeg ligger med min dyne ved siden af ham.
Hvis vi tager ham over i vores seng vågner han sjældent, men da han sover meget fysisk uroligt, trives min mand og jeg ikke med, at han er i vores seng.
Nogle gange har jeg tilbudt ham lidt vand, hvor han tager nogle meget store tåre, men han drikker som regel omkring en halv liter vand i løbet af en dag, så jeg tænker ikke umiddelbart, at det er synderen. Men lad mig endelig vide, hvis det er for lidt.
Jeg er nu stoppet med at tilbyde vand om natten, fordi det begyndte at ligne en vane. Jeg har også tænkt på seperationsangst, og om han er kommet på eget værelse for tidligt, men vi trives helt klart bedst med, at vi har soveværelset som vores rum til at vende dagen med hinanden.
Desuden hjælper det heller ikke sen nat, når jeg er ved siden af ham. Det hjælper kun at komme op i vores seng.
Vi håber, du kan give lidt bistand og gode råd til at hjælpe den sammenhængende søvn lidt bedre på vej.
De bedste hilsner
Louise