Brev:
9 måneder - vil ikke sove i egen seng
11. januar 2026
Alder:
9 mdr.
9 måneder - vil ikke sove i egen seng
Kære Helen
Jeg skriver, da jeg gerne vil høre dine råd i forhold til min 9 måneder gamle datter, som har svært ved at sove i egen seng. I de seneste 3–4 måneder har hun sovet hos os om natten og falder også i søvn på vores seng om dagen. Det har fungeret fint indtil for nylig, hvor hun er begyndt at kunne kravle og dermed komme forbi de barrierer, vi har sat op for at forhindre, at hun falder ned.
Det betyder, at jeg nu er ekstra opmærksom, når hun sover, og jeg er bekymret for, at hun kan falde ned fra sengen. Vi forsøger derfor at finde en mere sikker løsning. Jeg har forsøgt at vænne hende til at sove i sin egen seng, men det har været svært, da hun vågner og græder, når hun opdager, at hun ligger der. Hun kan ikke falde i søvn af sig selv, og slet ikke blot ved at blive lagt i sin seng.
For at sikre, at hun får længere lure og er mindre utilpas i løbet af dagen, har jeg derfor lagt hende til at sove på vores seng igen. Jeg er dog i tvivl om, hvad jeg ellers kan gøre.
Vi har overvejet en side-by-side seng, men jeg er usikker på, om hun blot vil kunne kravle ud af den, hvis hun vågner om natten, mens vi sover. Jeg har også overvejet at lade hende sove på madrasser på gulvet. Men jeg er i tvivl om, hvad der vil være den bedste løsning.
Jeg håber, du kan give nogle råd eller input :)