Brev:
Bleafvænning, sutafvænning eller egen seng?
10. januar 2026
Alder:
3 år, 4 mdr.
Bleafvænning, sutafvænning eller egen seng?
Kære Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig ang. vores dreng J – det var i forbindelse med madvaner og børnehavestart. Vi har været rigtig glade for dine svar. Måske indeholder dette brev lidt for mange aspekter – jeg håber, det er ok.
Denne gang handler det lidt overordnet om prioritering af ”projekter”.
Først lidt overordnet om hans trivsel. J er nu knapt 3,5 år. Børnehaven går ok, men han var meget hjemme pga. sygdom i december, og det har været svært at begynde igen efter juleferien. Han siger næsten hver morgen, at han ikke vil afsted. Men han græder ikke, når vi afleverer. Den mandlige pædagogmedhjælper, han var rigtig glad for, er desværre stoppet, og her 2 måneder efter, kan J stadig spørge efter ham.
J taler mest om, at de andre driller. Det gør de jo i den alder, og han driller sikkert også selv. Jeg forestiller mig, at de i den alder ”driller” for at opsøge kontakt. Men det bekymrer os alligevel lidt. Han er stadig en af de små, og er fysisk en lille fyr, og så er der pludselig stor forskel på at være 3 og 4 år. Han er også blevet meget fræk, og det hører nok med til at ”overleve” i børnehaven. Det er nok et helt spørgsmål i sig selv – hvordan man vurderer, om ens barn trives. Men det vender vi tilbage til i så fald 😉
Det, vi gerne vil høre din mening om er, hvordan vi skal prioritere de kommende ”projekter”: Sut-afvænning, ble-afvænning og sove på eget værelse. Vi må ærligt sige, at vi ikke har været gode til at tage disse ting tidligere, og nu er det som om det hele falder sammen. Og det bliver jo for meget for ham. Så i første omgang går spørgsmålet på prioritering, men vi vil også gerne have gode råd til dét, du vurderer, skal komme først.
SUT: J har altid været meget glad for sin sut. Han havde den også i begyndelsen i børnehaven. Han har længe ikke haft den i børnehaven dog, men så har han fået den, når han kom i bilen, og mens vi var hjemme, fordi han var træt. Vi er nu kommet ned på, at han må have den i bilen og i sengen når vi sover. Han spørger dog tit efter den når vi er herhjemme. Så gentager vi, at vi kun har den i bilen og i sengen. Vi vil jo gerne, at han snart kommer helt af med den – især af hensyn til hans tænder, men også fordi, han jo efterhånden er en stor dreng.
BLE: J bruger også stadig ble. Vi pottetræner lidt, men han er ikke særligt interesseret. Vi har prøvet at intensivere det i juleferien med skiftende held. Jeg har læst, at når børn er klar til at slippe bleen, siger de til inden de skal tisse/prutte. J siger måske mens han gør det – men egentlig kun når han skal af med afføring. Det er nok også alt for meget forlangt, at initiativet skulle komme fra ham ;) Men vi er grundlæggende i tvivl om, hvordan vi kommer godt i gang. Her i juleferien har vi prøvet med et skema, hvor han får klistermærker når han sidder på potten og en gave når han har en række klistermærker (6 stk.). Men hans interesse daler for det. I børnehaven har de ikke travlt med det, lyder det til.
SOVEVANER: J sover inde i vores dobbeltseng. Han sover ikke lur mere, og vi putter ham ved 18-19 -tiden ved at en af os ligger hos ham indtil han sover. Sådan har vi gjort i ca. et par år. Det var den nemmeste måde, og vi er tit selv trætte på det tidspunkt, og har egentlig ikke noget imod en lille lur. Men vi har efterhånden brug for noget voksen-alene-tid, og håber, at vi kan få ham ind på hans eget værelse på et tidspunkt. Inden da skal hans værelse indrettes med juniorseng.
Han nyder at sove med os, og han er jo så stor nu, at han er meget bevidst. Jeg er nervøs for, om han vil føle sig afvist, hvis vi siger, at nu skal han sove inde på sit eget værelse. Det hører måske med til vores historie, at J kom til verden på en voldsom måde. Jeg blev meget syg af svangerskabsforgiftning, og han blev taget ved akut kejsersnit og trak ikke vejret, da han kom ud. Han blev lagt i køledragt på børneintensiv i 3 døgn for at mindske risiko for hjerneskade. Og fordi jeg selv var meget syg, gik der næsten to døgn fra fødslen til jeg så ham. Det ligger dybt i både min mand og jeg.
J har altid været meget tryghedssøgende og ”hang” på mig hele tiden, da han var baby. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at hans krop husker, at han har ligget meget alene i den køledragt.
Vi vil gerne give ham den tryghed, han har brug for, men har samtidigt selv brug for at sove ved siden af hinanden igen. Det skal siges, at vi har været meget heldige og al efterundersøgelse har vist, at han ikke har nogen hjerneskade eller andre mén.
Vi har en meget viljestærk dreng, så vi ved at ingen af disse ”projekter” vil gå nemt. Og det gør det jo nok sjældent. Jeg kan være meget eftergivende og dårlig til konflikter, og min mand er bedre til at være konsekvent. Det kan give lidt gnidninger ind imellem – men vi skal jo finde en fælles vej.
Men jeg tror i hvert fald, vi har brug for nogle råd til, hvilken opgave vi skal prioritere, så vi gør det bedst muligt for vores dreng.
Tak for din gode og grundige brevkasse!
Og på forhånd tak for hjælpen.
Mange hilsner
J’s forældre