Svar: Svært ved at sove indendørs og puttes til natten
6. januar 2026
Alder:
5 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen. Hvor var det godt, at I skiftede erstatning. Det er helt normalt, at børn kan blive trætte af den samme erstatning og har brug for nye smagsoplevelser, når det kommer til mælk. Det er rigtig godt, at I derfor fandt ud af det:) For en god ordens skyld vil jeg lige nævne, at I bør tjekke batchnummer, hvis jeres datter får NAN, da flere erstatninger er tilbagekaldt. Se under mine nyhedsartikler.
Med hensyn til søvnen og opvågninger efter 20-30 minuter, så tænker jeg, at jeres datter vågner der, fordi hun skifter søvncyklus omkring dette tidspunkt. Hun afslutter ofte en dybere søvncyklus med at sove lettere, og det betyder, at hun kan risikere at vågne op.
Når det ikke sker i barnevognen, så er det måske fordi det kolde vejr og den friske luft får hende til at sove lidt dybere. Barnevognen kan også være med til at give en tydeligere overgang mellem at være vågen og at skulle sove - og måske bevæger barnevognen sig også lidt, hvis den står, hvor der kommer lidt luft. Selvom det ikke er meget, så kan der være tale om små bevægelser, som beroliger og holder hende i søvnen på en anden måde, end når hun sover indendøre.
Det er helt naturligt for hendes alder, at hun har svært ved at komme fra en søvncyklus til en anden. Nogle børn kan i denne alder godt, men rigtig mange vil vågne op og have brug for hjælp til at sove videre. Det er ikke fordi, at I gør noget forkert eller, altså putter hende forkert. Det kan dog være en god idé, at I prøver at være i nærheden, så I står ved hende efter de 20-30 minutter. Her kan I være parate med en hånd, så hun kan mærke jer, sørge for at hun ikke spjætter for meget med kroppen og derfor vækker sig selv mere, sikre at sutten ikke falder ud af munden.. så I på den måde når at hjælpe hende videre i søvnen, før hun vågner for meget op.
Ved luren om eftermiddagen er det ikke så vigtigt. Her kan hun godt nøjes med at sove 20-30 minutter, være vågen og aktiv resten af eftermiddagen og så blive puttet til om aftenen. Men om aftenen kan det være en god idé, hvis I kan forsøge at være hos hende, når hun viser tendens til at ville vågne.
Når det er særligt svært om aftenen, så hænger det sandsynligvis sammen med, at hun om aftenen er fyldt godt op med alle mulige indtryk. Hun er på en gang både træt og lidt overstimuleret. Derfor falder hun i søvn, men hun har svært ved at blive i søvnen - og det er helt normalt for hendes alder. Hun oplever langt mere nu og der sker rigtig meget med hende både motorisk og mentalt, og det kan sagtens vise sig ved opvågninger, som I beskriver, at hun har.
Hvis det ikke lykkes at hjælpe hende videre i søvnen med hænder, sutten osv. så er det naturligvis helt okay, at I tager hende op. Jeg tænker ikke, at hun lærer dårlige vaner, men at hun derimod hjælpes til at blive i roen og dermed i søvnen. I hjælper hendes indre ur til at fornemme, at det faktisk er sovetid og ikke tid til at stå op, være aktiv og lege. Hun har brug for søvnen.
Hvis I kan hjælpe hende med at sove mere sammenhængende, fordi I beroliger hende med jeres hænder eller tager hende op, vugger hende osv. så tænker jeg, at det er godt givet ud. I skal naturligvis hele tiden vurdere, om det er nødvendigt.
I takt med at hun bliver ældre, så vil hendes nervesystem modnes, hendes indre ur blive stærkere osv. Og det betyder, at selvom I måske er nødt til at tage hende op nu, så vil det ikke være nødvendigt altid. Hun vil på sigt godt kunne falde i søvn med lidt nus og kærtegn, med sin sut osv. Og når det sker, så skal I naturligvis hjælpe hende med at finde roen i sengen, så hun får støtte af jer, men også finder ud af at komme videre i søvnen selv.
Den vigtigste tommelfingerregel tænker jeg er, at hvis det beroliger og hjælper hende at blive i sengen, så lad hende ligge der og giv hende nærhed med jeres hænder, kærtegn, sutten osv. Hvis hjælpen i sengen ikke virker inden for kort tid, så tag hende op, lad hende mærke her, vug hende og hold hende tæt, og når der så er ro på, så put hende tilbage i sengen igen. Ikke efter 20 minutter og ikke efter en længere kamp, for det vil ikke gøre noget godt for hendes nervesystem.
Hvis hun når at blive for ked af det, så vil hendes krop huske at det her er svært. kroppen vil huske kamp og uro, og det lærer hun ikke at sove af - tværtimod. Hvis I hjælper hende til ro med det samme, får hun lettere ved at falde i søvn igen, og det vil mindske hendes behov for hjælp næste gang.
Derudover så kan det også nogle gange være en idé at se lidt på hendes rytme og vågentid - og måske er hun vågen for længe om eftermiddagen. Det kan godt tænkes, at hun skal puttes måske 30 minutter før. Hvis hun bliver holdt vågen lidt for længe, så vil hendes krop blive træt, men hendes hjerne blive lidt mere tændt. Det betyder, at hun godt vil kunne falde i søvn, men hun vil have svært ved at blive i søvnen. Derfor kan det være et forsøg værd også at putte hende lidt før... bare en tanke... :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre.
Rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske