Brev:
Motorisk uro og udvikling
5. januar 2026
Alder:
13 mdr.
Motorisk uro og udvikling
Kære Helen.
Mange tak for din hjælp ift putning af min datter efter ammestop. Status er at det går godt med at far tager sig af godnatlæsning og putning, fordi hun er for fokuseret i at nive mig i brystet, når jeg holder hende. Det er fortsat vuggen i armene men på kortere tid end før. Vi har endnu ikke taget skridtet med, at hun selv falder i søvn, da det at vugge fungerer for nu, og vi nyder at hun sover på ca. 10 min. Så må vi prøve det andet, når der kommer lidt mere overskud efter det længere sygdomsforløb…
Vi har dog lagt mærke til en ny udfordring. Det er nu sket et par gange, at min datter vågner midt om natten, og det tager hende en time til halvanden at falde i søvn igen. Hun virker rolig, når vi holder hende men kan af en eller anden grund ikke overgive sig til søvnen igen. Hun vender og drejer sig meget, hvis jeg lægger hende ved siden af mig. Det eneste der umiddelbart virker er at afvente, at hun falder til ro. Men jeg har undret mig meget over, hvad uroen skyldes. Er det motorisk uro grundet udviklingsspring? Er der noget vi kan hjælpe hende med om natten?
Motorisk har hun været ret sen ift kravl. Hun kom frem ved at glide sig frem på maven, og først da hun var ca 10mdr kravlede hun rigtigt. Pædagogerne har sagt, at hun måske har hypermobile led, fordi hun bl.a. sætter sig i W stilling. Hun klasker sig også med det samme på gulvet, hver gang jeg prøver at få hende til stå på fødder og øve sig i at gå hen til mig og virker ustabil.
Hun kan sagtens gå hen ad ting og kan selv kravle op i sofaen og står længe ved sit legekøkken og nogle gange på tæer for at nå op til den øverste hylde. Vi har netop introduceret gåvognen til hende for at se, om det kan give hende lidt selvtillid til at begynde med at gå selv. Men vi ved ikke, om det er en dum idé?
Hvordan kan vi støtte hendes udvikling? Og hvad skal vi gøre, hvis hun har hypermobile led?
På forhånd tak :)