Svar: Gråd og ulvetime
15. december 2025
Alder:
1 mdr.
Kære mor
Det er rigtig godt du skriver, for det er vigtigt, at du ved, at det er helt normalt, at spædbørn græder - og det er helt normalt, at man ofte oplever lidt mere gråd, når baby er 4-6 uger gammel.
Det er ofte ikke tegn på, at der er noget galt, men din dreng er mere vågen og opmærksom nu. Det betyder, at han oplever mange sanseindtryk og er mere modtagelig for både lys, lyde, bevægelser osv. Og stadig er hans nervesystem umodent, så der skal ikke så meget til, før han bliver overvældet - især sidst på dagen.
Gråd er hans måde at fortælle dig, at han måske er lidt træt og har brug for at blive puttet. Du kan med fordel prøve at putte ham lidt før, du egentlig tænker, at han er træt og har brug for at sove. Prøv at se efter de tidlige træthedstegn, som han har f.eks. bliver fjern i blikket, kigger væk og gaber - så du putter ham, før han bliver meget ked af det.
Det kan også være, at han græder, fordi hans mave- og tarmsystem er lidt umodent, så han har lidt mere luft i maven, har svært ved at komme af med sine prutter eller lignende. Her kan du prøve at give ham et lunt bad, for at få maven til at slappe af. Det er også vigtigt, at du hjælper ham med at bøvse af efter måltiderne, du kan cykle med hans ben, og også massere hans mave lidt ved at køre med to fingre rundt omkring navlen i urets retning evt. med lidt babyolie, så fingrene glider lettere.
Det kan også være, at han fortæller dig, at han har brug for at du holder ham tæt, holder ham hud-mod-hud eller bærer ham i en slynge eller bæresele. Det vil også hjælpe på gråden, hvis du holder ham tæt til dig, så han kan mærke dig. Det vil være med til at regulere hans nervesystem, og han vil spejle sig i din ro.
Jeg ved ikke, om du ammer eller giver flaske, men du skal naturligvis også være opmærksom på, at han godt kan være lidt ekstra sulten, fordi han nu er blevet større. Når han græder mere, så vil han ofte blive tilbudt hyppigere mælk og dermed få lidt mere at spise. Så hvis du ammer, skal du måske lægge ham lidt hyppigere til brystet lige nu, og hvis du giver flaske, skal du måske give ham lidt mere mælk i hver flaske eller tilbyde ham en flaske mere i døgnet. Ofte er det hyppigere mælk og ikke større mængder ad gangen, som børn i denne alder har behov for. Læg mærke til, hvordan han spiser og tilbyd ekstra bryst/flaske, hvis du fornemmer, at han kan have brug for det. Og skriv endelig igen, hvis du synes, det er svært at vurdere.
Ulvetimen er betegnelsen for den periode på dagen, hvor mange babyer og småbørn græder mere og er sværere at trøste. Dette tidspunkt ligger ofte mellem kl. 16-20, og det opstår ofte fordi flere ting falder sammen. Barnet kan være træt og overstimuleret efter en lang dag, og der er ofte et øget behov for både nærhed og mælk/mad.
Ulvetimen kan ses hos både nyfødte og større børn på 2, 3 og 4 år. Det viser sig dog lidt forskelligt. Hos de mindste børn vil gråd ofte være et tegn, og barnet vil søge ekstra kontakt og nærhed, mælk osv. Hos de lidt større børn vil ulvetimen ofte også vise sig ved gråd over småting, men der vil også være flere konflikter og fortvivlelsesanfald og nogle børn vil have svært ved at finde ro og kan løbe rundt og virke næsten hyperaktive. Årsagen er den samme - barnet er træt sidst på dagen, fordi der har været rigtig meget aktivitet, mange input og oplevelser, mange krav og skift, og sidst på dagen, så kan barnet ikke klare mere.
Ulvetimen er ikke tegn på, at du (eller andre forældre) gør noget forkert, og det er ikke tegn på "dårlig opdragelse". Det er blot tegn på, at barnet efter en lang dag har behov for hjælp til at lande og finde roen.
Du skal være opmærksom på om din dreng begynder at græde ekstremt meget og være utrøstelig i længere tid. Han må ikke virke til at have smerter, feber eller være sløv og apatisk. Det er vigtigt, at hans mave fungerer, og at han spiser som forventet, tager godt på i vægt osv.
Har I været til 5-ugers undersøgelse hos lægen? Ellers vil det naturligvis også være en god idé at du taler med lægen omkring de ændringer, som du oplever lige nu.
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske