Svar: Babysvømning
11. december 2025
Alder:
1 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og velkommen til :) Og stort tillykke med din lille dreng - det lyder som om, at I begge har det godt.
Der er lidt forskel på, hvornår man anbefaler at begynde til babysvømning - der kan være forskellige regler, alt efter hvilken svømmehal, man hører til, så du kan tjekke op, der hvor du bor. De fleste steder anbefaler, at man begynder omkring 3 måneder, men nogen steder anbefaler 8 uger (fra terminsdato).
Når det anbefales ikke at starte tidligere, så er det både, fordi din dreng bedre vil kunne holde varmen, når han er lidt ældre og større, og hans immunforsvar vil også være lidt stærkere - men det er faktisk også for din skyld. Det anbefales ikke, at du bader i svømmehal, så længe du stadig bløder efter fødslen eller du ikke er helet op, hvis du har fået en rift, bristning eller lignende under fødslen. Det anbefales, at du bliver tjekket ved egen læge ca. 8 uger efter fødslen.
Babysvømning foregår i opvarmede bassiner. Ofte er temperaturen omkring 32-34 grader, så det er dejligt lunt for den lille. Almindelig svømmebassiner har ofte en temperatur på 26-28 grader, og det er for koldt for det lille barn.
Der vil ofte være badekar, som du kan bruge, når din lille dreng skal bades før og efter, at I har været i bassinet. Der vil ofte også være pusleplads. Når man er mange til babysvømning samtidig kan der være lidt rift om pladserne, og det kan være en god idé at komme i god tid, så I kan tage det roligt og i eget tempo.
Din dreng skal have et par blebadebukser på, når han er i bassinet. De er lavet i neopren og kan købes flere steder - nogle gange også i svømmehallen. De må ikke være for store, men skal sidde ret tæt, særligt omkring lårene og i livet. Nogen svømmehaller har en regel om, at barnet også skal have badeble på under blebadebukserne. Det må du også tjekke op på, hvor du bor:)
For nogle børn virker lys og lyde voldsomt og der vil naturligt være rigtig mange stimuli. Det vigtigste er, at I har tæt kontakt og nærvær, og at du hele tiden lader babysvømningen være på din drengs præmisser. Du kender din dreng bedst og kan mærke hvad han synes er rart, og hvad han ikke bryder sig om, og det skal du naturligvis lytte til.
Det kan være en god idé at give ham lidt mælk, før I skal svømme, så han ikke er sulten. Ligesom han ofte også vil have behov for mælk, når I er færdige med at svømme. Det er dejligt med lun mælk i maven, og bagefter sover han forhåbentlig en god lur.
Han skal naturligvis være rask og frisk til at deltage. Hvis han har feber, virker sløv eller lignende, så bør I springe svømningen over den dag.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig god fornøjelse med svømningen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske