Brev:
Udfasning af flasker og søvn
10. december 2025
Alder:
10 mdr.
Udfasning af flasker og søvn
Hej Helen,
Vi har en dreng på 10 måneder derhjemme, som lige har været igennem en hård omgang hånd-fod og mundssyge. Han er efterhånden ved at være sig selv igen, men han er begyndt at afvise sin flaske morgen og middag. Vi forsøger med almindelig blød mad til morgenmad og middagsmad, men morgenmaden vil han simpelthen ikke have. Middagsmaden ryger fint ned.
Kan vi godt begynde at udfase morgenflasken og middagsflasken, så han kun får til putning og sen aften? Jeg ved, at man går efter, at de fleste børn på hans alder ellers kun får 3 flasker dagligt (morgen, aften og sen aften). Jeg har læst din bog om babyer og søvn.
Derudover har vi udfordringer med, at han forsøger at kravle ud af sin tremmeseng trods sin ellers unge alder. Han trækker sig simpelthen op via armene og hænger med overkroppen halvvejs udover.
Han er i øvrigt en vild bandit om natten, så han karter rundt i sengen og jeg får nogle gange fornemmelsen af, at han faktisk mangler plads - for han vågner ofte af, at han banker ryggen eller fødderne ind i tremmerne.
Han er lige knap 80 cm lang med en vægt på 11kg.
Nogle nætter tager vi ham stadig op i vores seng, hvis han er ked af det og ikke kan falde til ro i sin egen seng.
Vi har derfor snakket om at gå over til en juniorseng/gulvseng, som er lidt større end en almindelig enkeltseng. Eventuelt 120x200 eller 140x200, så der er mulighed for at mor eller far kan putte sig hos ham, hvis nætterne bliver svære.
Han sover på nuværende tidspunkt normalt i sin tremmeseng i vores soveværelse. Men vi vil gerne have ham ind på sit eget værelse og tænkte at denne overgang vil være mere tryghedsgivende.
Er det for tidligt at skifte til en større seng? Og er der noget vi skal være ekstra opmærksomme på, hvis vi vælger denne løsning? Eller har du andre forslag?
Kærlig hilsen herfra