Svar: Vuggestue eller hjemmepasning
27. november 2025
Alder:
7 mdr.
Kære du
Tak for dit brev og fine spørgsmål om vuggestue eller hjemmepasning. Det er et stort valg, og jeg kan sagtens forstå, hvorfor du forsøger at mærke efter, hvad den rigtige beslutning er for jer.
I stedet for at tænke på vuggestue eller hjemmepasning som to modsatte ting, vil jeg anbefale, at du begynder med at overveje, hvad jeres datter har behov for - og hvad du vil trives bedst med som mor.
Uanset om jeres datter er hjemme eller i vuggestue, har hun især brug for:
- Stabile trygge voksne, som reagerer nogenlunde roligt og forudsigeligt.
- Tæt kropslig og følelsesmæssig kontakt. Det vil sige, at hun skal have kram, trøst, øjenkontakt og små stunder med nærvær.
- Masser af leg, fysiske aktiviteter og sproglig stimulering. Det vil sige, at hun skal tumle, bruge sig selv motorisk og mentalt - og at nogen svarer, sætter ord på, synger, peger og undrer sig sammen med hende.
- En nogenlunde forudsigelig hverdag, hvor hun kan regne med, hvad der skal ske, og hvem der er til stede.
Disse ting findes både i et godt dagtilbud og i et hjem, hvor der er nogenlunde ro og overskud.
Der er vuggestuer, hvor små børn trives rigtig godt. Der er varme pædagogerne, små grupper af børn, der leges, synges sange, de tager på ture, de har tydelige rutiner i hverdagen. Børn lærer rigtig meget af at være sammen med andre børn - især sprogligt og socialt - når de voksne omkring dem har tid og hjerte til det.
Det er en god idé at vælge vuggestue efter, hvordan stemningen er, når man besøger stedet. Læg mærke til, om de voksne virkelig ser børnene - sætter sig ned, er i øjenhøjde, trøster, smiler, taler med dem og ikke kun til dem. Det skal være et sted, hvor du føler, at du trygt kan aflevere din datter, fordi du kan mærke varmen, opmærksomheden og omsorgen fra de voksne.
Hvis man mærker disse ting - og hvis du samtidig oplever, at du vil få mere overskud af at arbejde og hente din datter, der har haft en god dag - så kan vuggestue være en rigtig god løsning.
Hjemmepasning kan også være en god løsning - hvis du trives med det. Det er særlig godt, hvis du:
- Har lyst til at være tæt sammen med din datter i hverdagen. Du skal medtænke, at I vil være sammen 24/7, så du vil aldrig "have fri".
- Du kan skabe en nogenlunde rytme og små rutiner i løbet af dagen. Så du har overblik over dagene, hvornår I gør hvad, hvordan og hvor.
- Du har mulighed for at komme ud, møde andre voksne og børn. Det er vigtigt, at du sørger for at besøge legestue, mødregrupper, besøger venner og familie.
Hjemmepasning betyder ikke, at du skal underholde hele tiden, men din datter har brug for, at du er nogenlunde tilgængelig, og at der i løbet af dagen er øjeblikke med både aktiviteter, ro, nærhed og fælles opmærksomhed.
Hvis du kan fornemme, at du let bliver irritabel, kommer til at skælde ud, eller du generelt vil føle dig drænet eller "fanget" derhjemme, så kan det være tegn på, at hjemmepasning ikke er for jer.
Det betyder ikke, at du ikke må blive sur eller irritabel, for alle forældre mister tålmodigheden en gang imellem - men det kan være bedre i en sådan situation at vælge dagtilbud. Det kan være godt, hvis du får lov til at savne og glæde dig til at hente, i stedet for at I er sammen hele dagen og på en måde, der slider på jer begge - for din datter vil naturligt kunne mærke, hvis du egentlig ikke trives med at være hjemme så meget.
Så det rigtige valg tænker jeg handler om, hvad der giver dig mest overskud til at være den mor, som du gerne vil være - så du kan møde din datters behov for både tryghed, kontakt og leg.
Du har naturligvis ret i, at det kan være rigtig godt med nedsat tid. Selvom din datter kan lære meget både sprogligt, motorisk og socialt ved at være i vuggestue, så betyder det ikke, at hun skal være der 8 timer eller mere dagligt.
Hvis du eller din mand kan lave en aftale med jeres arbejde om, at kunne hente tidligere eller have en ugentlig fridag, så kan det være en god løsning. For mange børn og forældre gør det en stor forskel, hvis man kan justere i længden af barnets dag eller kan have en fast ugentlig fridag. Hvis hun f.eks. er hjemme hver onsdag, så hun er to dage af sted, har en fridag og er to dage af sted - og så er det weekend, så vil det naturligvis være mere overskueligt for hende.
For nogen familier er løsningen også at involvere bedsteforældre eller andre nære voksne. Måske kan de hente tidligere en eller flere dage om ugen, så jeres datter får kortere dage. Det kan også være, at jeres datter kan få en fast "bedsteforældredag", hvor hun kan blive passet hjemme hos dem.
For mange børn er det en stor gave at have en tæt relation til bedsteforældre, og det kan samtidig aflaste jer forældre i en travl hverdag. Det vigtige er, at jeres datter møder kendte, trygge voksne, som er tid og overskud til nærvær, leg og ro. Måske kan I finde en løsning her...
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre - og at I finder den bedste løsning for jer alle tre :)
Rigtig meget held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske