Svar: Mad til 7,5 måneder datter
27. november 2025
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring mad og mælk til jeres datter - jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig/jer.
Som udgangspunkt vil det være rigtig fint med 4 flasker i døgnet, nu hvor jeres datter 7 måneder. Det vil normalt være tilstrækkeligt til at dække hendes behov for mælk. Samtidig er det vigtigt at holde mælkeindtaget nede, så hun begynder at føle behov for andet end mælk i maven. Så længe I giver hende 6-7 flasker i døgnet - også selvom det er med 120 ml i hver, så vil disse naturligt skabe en vis mæthed hos hende og derfor optage plads til og lyst til anden mad.
Jeg anbefaler, at de fire flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at det nu er slut med at "toppe op" med en flaske 30 minutter efter hendes måltider, som I gør lige nu. Det betyder også, at hun nu skal puttes til sin formiddagslur, uden at få flaske først. Jeg formoder, at I plejer at putte hende med en flaske, så det vil naturligt være en ny tilvænning for hende (og jer), men det er rigtig godt, hvis I kan begynde at adskille flaske og søvn - og formiddagen er et godt tidspunkt at øve dette på.
I stedet skal hun her tilbydes et mellemmåltid og vand af kop - hun skal have vand af kop til alle måltider, og det er netop vigtigt, at når flaskerne trappes ud, at hun så får vand i stedet. Hun må derudover meget gerne blive puttet med en nussekanin, klud - evt. koblet til en sut - når hun skal sove, og på den måde lærer at finde ro og falde i søvn uden at have flasken i munden. Det betyder, at når I putter hende til middagsluren og til aften, så skal hun naturligt stadig have sin flaske, men hun skal slippe den og puttes før hun sover, så hun falder i søvn med nussekanin, klud, sut - og ikke længere flaske.
Og så til jeres spørgsmål:
- I bør tilbyde hende blød og moset mad + mad i stykker, som hun kan sidde med i hånden og øve sig i at spise. Det er rigtig godt, hvis hun vænnes til at spise mad med mere bid, men det er helt naturligt, hvis hun stadig har brug for moset mad også. Prøv derfor at medtænke begge dele.
- Ja - I bør aktivt gå ind og reducere mælken, så hun bliver mere sulten, og det er slut med at tilbyde mælk efter måltiderne.
- Ja - jo mere fast mad hun begynder at spise, jo fastere vil hendes afføring naturligt også blive. Den vil også skifte farve, så jo mere varieret og jo mere rigtig mad, hun får - jo mere brun vil den blive.
- Det er rigtig godt, at du er opmærksom på pleje af hendes hud, især i ansigtet. Du skal være opmærksom på ikke at smøre hende med en lotion, da vi har frostvejr i øjeblikket. Lotion er meget vandholdigt og fryser i frostvejr. Det kan derfor skade hendes kinder. Brug i stedet en fedtholdig creme.
Når hun skal spise kan du evt. smøre med lidt vaseline omkring munden. Det danner en hinde, som forhindrer syre og andre ting i at irritere huden, hvis hun får mad rundt omkring munden, når hun spiser.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre indtil dagen begynder.
Morgen 7-7.30: Havregrød, som gives med en ske, og derudover suppleres hun f.eks. med bløde frugtbåde i hånden. Det kan være lidt appelsinbåde, som hun kan sidde og sutte saften ud af. Vand af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med lidt smør, som hun selv kan sidde og spise. Den kan gives som bitte små hapser eller som lidt større stykker, hun kan sidde med i hånden og prøve at gumle på selv. Hun tilbydes derudover frugtmos, som gives med en ske. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke længere tilbydes flaske først. Mellemmåltidet formiddag erstatter flasken.
Frokost 11.30-12: Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk, brug evt. rester fra aftensmaden. Og suppler så med små bondebrødshapser med forskelligt smørbart pålæg f.eks. makrel, leverpostej, smøreost eller lignende. Må også meget gerne tilbydes godt kogte pastaskruer, små bidder af indmaden af en frikadelle (kød, linse- eller fiskedelle), eller små bidder laks fra aftensmaden, 1/2 hårdkogt æg, avokado osv. som du forsøger med nu. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur.
Eftermiddag 16: Tilbydes frugtmos med en ske, og får derudover f.eks. 1/2 bolle med smør, ost, frisk blød frugt i hånden, små bidder bær, avokado eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden. Almindelige børnevenlige retter med fisk, kød, bælgfrugter, grøntsager, pasta osv. Der skal være mad i stykker, som hun selv kan sidde med og også gerne moset mad. Det vil sige, at frikadelle, laks, pasta osv. kan gives i små bitte hapsere, som hun selv kan prøve at spise, og kartoflerne kan moses med lidt smørsovs, tomatsovs eller lignende og gives med en ske. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv.
Tilbydes evt. en godnatgrød. Det kan være en havregrød, flerkornsgrød eller lignende lidt grovere grød. Vand af kop. Det kan være lidt for tidligt med en godnatgrød, måske skal I vente til 8 måneder, men I kan forsøge:)
Får børstet tænder.
Flaske og puttes til natten måske ca. 19.30.. det kommer an på, hvornår hun står op af sin middagslur.
Sen aften 23: Drømmeflaske og sover herefter videre uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun lige nu så stadig får en lille flaske. På sigt vil den forsvinde - det vil sige i 8-9 måneders alderen...
Mange børn har lettere ved at finde ud af at spise mad i stykker og skulle tygge, hvis det serveres forskelligt. Det betyder, at den mad, som hun får med ske, er nogenlunde til at synke - og den mad, som hun får med fingrene eller spiser selv, kræver lidt mere tyggemodstand og bearbejdning.
Mange børn har også glæde af, at man til at begynde med giver dem cremet og blød mad med ske, og så gradvist gør maden grovere. Det vil sige, at i stedet for f.eks. majsgrød, så gives havregrød og flerkornsgrød, fordi grøden så naturligt får mere bid. Og i stedet for at blende grøntsagerne, så begynder I stille og roligt at mose dem med en gaffel. Kød og fisk i grøntsagsmosen er også med til at give mosen mere struktur og bid. Til at begynde med så gives kun lidt kød eller fisk i grøntsagsmosen, men i takt med at barnet vænner sig til at tygge og bearbejde føden, så vil kød og fisk fylde mere og mere.
Når jeg læser jeres beskrivelse, så lyder det som om, at jeres datter faktisk er rigtig god til at smage og tygge på mange forskellige fødevarer - det er super godt! Hun er jo kun 7.5 måned gammel, så I skal endelig fortsætte med alt det gode, som I allerede gør - øvelser gør mester.
Det lyder derfor for mig som om, at det mere er dagsrytmen og det at turde slippe flaskerne, som er næste skridt for jer:)
Jeg håber, at ovenstående tanker og dagsplan giver lidt idé om, hvordan I kan sikre jeres datters behov og kommer lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske