Brev:
Mad til 7,5 måneder datter
27. november 2025
Alder:
7 mdr.
Mad til 7,5 måneder datter
Kære Helen,
Det kunne være rart med rådgivning og gode forslag i forhold til hvordan vi får opbygget vores datters madvaner så der er en god balance med både mælk og skemad. Vi oplever at mælken fortsat er det primære.
Vi er godt igang med at etablere nye madvaner og det har vi været igang med siden hun var 5,5 måneder, hvor vi begyndte med grød og mos. Aktuelt spiser hun 3 måltider om dagen og drikker ca. 6-7 flasker (120ml) i døgnet. Hun får spist grød fint særligt om morgenen, hvor det erstatter en mælkeflaske.
Jeg har arbejdet på at introducere hende til forskelligt mad ved at hun rører ved det og smager lidt forskelligt, bl.a. avocadoer, sød kartofler, gulerødder, makrel, æg, laks, rogn, kogte grøntsager, kylling, mælket bondebrød, at tygge på en agurk, banan m.m. Jeg oplever at hun tager godt imod det, men ikke på nuværende tidspunkt i et formart, der kan erstatte mælken. Når hun spiser det, så giver vi mælk efter ca. 30 minutter (o. 80-90 ml).
Der hvor det kan blive svært er, at hun begynder at blive meget urolig under måltiderne og til sidst begynder hun at græde. Vi ved ikke om det er fordi hun bliver utryg ved de mængder jeg giver hende, fordi det netop ikke er mos eller grød, men noget der skal sluges. Jeg forsøger altid at mikse maden med hendes mælk og fedtstof, så det bliver mere blødt. Igår, da jeg gav hende makrel, som var lidt mere blødt end hvad det plejer at være, var hun ikke nær så urolig. Jeg ved dog ikke med garanti om dette er årsagen til hendes gråd, da det også kan skyldes andre ting.
Spørgsmål:
- Burde jeg eventuelt gå tilbage til lidt mere blødt/væsket mad, såsom grød eller moste grøntsager?
- Skal vi aktivt gå ind og reducere mælken, så hun bliver mere sulten?
- Hendes afføring er blevet mere grynet og fast. Er dette normalt?
- Efter spisning, tørrer jeg hende med en vatrondel, men jeg kan mærke at hendes kinder og hud er blevet mere ru. Jeg er begyndt at smøre creme på om dagen og aftenen. Er der andet jeg kunne gøre?
Hilsen herfra