Brev:
Svære afhentninger i fritten
17. november 2025
Alder:
6 år, 7 mdr.
Svære afhentninger i fritten
Kære Helen
Tak for svar på det sidste brev, som jeg sendte til dig. Det gav nogle gode input.
Nu skriver jeg igen, og denne gang er det angående afhentning af vores søn på 6,5 år fra fritten.
Vi oplever at komme over til en dreng, som de fleste dage ikke er glad for at blive hentet. Han kan fx finde på at slå eller sparke en, når vi henter ham. Eller kalde os grimme ting. Eller løbe væk fra os.
Ofte spørger han også når han bliver hentet hvad vi så skal når vi går fra fritten. Vi svarer at vi skal hjem og hygge og have lidt at spise, han bliver sur og frustreret fordi han synes det er kedeligt. Han vil gerne noget.
Vi er kørt lidt sur i de afhentninger pt. Vi bliver selvfølgelig frustrerede over enten at blive slået, kaldt grimme ting og generelt at have svært ved at komme ud af fritten på en god måde. Men vi er mindst lige så frustrerede over hans spørgsmål om hvad vi skal, når han er hentet. Vi synes jo at hans dag er rigelig lang. Han vågner hver dag mellem kl. 6-6.30, og møder i skole kl. 8. Og de fleste dage henter vi ham fra fritten igen kl. 15 cirka. Er det ikke en rigelig lang dag for en 6-årig? Eller skal han yderligere stimuleres/skal vi finde på noget at lave efter fritten?
Altså vi tænker om det måske bunder i at han er træt og overstimuleret - og at det derfor er svært at skulle "geare ned" når man bliver hentet og "bare" skal hjem. Men hvad tænker du? Hvad gemmer der sig bag hans adfærd/hvad prøver han at fortælle?
Og hvad skal vi stille op når vi står der i fritten, og han enten slår os, kalder os grimme ting, rækker f*ck-fingeren eller tungen af os, og generelt er negativ indstillet overfor os når vi henter? Hvordan kan vi gøre afhentningerne nemmere og mere positive for alle parter?
Det påvirker os jo desværre på den måde, at vi nærmest frygter at skulle over at hente ham, for hvad kommer vi mon nu over til.. og sådan skal det da vel ikke være! (?)
Han er ellers en normalt fungerende (tror vi da) dreng, med sin helt egen vilje. Han er generelt en positiv og kærlig dreng, men som også er sensitiv. Han er meget aktiv, og vil gerne hele tiden lave noget. Han keder sig hurtigt, hvis der ikke sker noget. Han leger ikke med sit legetøj, og vi undrer os og tænker om det egentlig er "normalt"? Altså jeg kan da selv huske at jeg sad med dukker og styrede dem, og var optaget af en leg i fantasien - rolleleg. Men det er måske ikke alle børn, som gør det?
Hvordan kan vi som voksne sørge for at eftermiddagene er gode? Vi vil jo gerne have det rart og hyggeligt, når vi endelig er sammen efter en lang dag hver for sig.
Hvordan har et barn på 6 år brug for at blive mødt af hans primære omsorgspersoner, som jo er os forældre? Jeg reflekterer en del over forældrerollen, og hvilket ansvar forælderen har, og hvad der gør en til en god forælder. Hvordan er man en god forælder?
Min barndom og opvækst har ikke altid været let, da begge mine forældre havde et alkoholmisbrug, og jeg ved at jeg på trods af det, gør det godt som mor - men jeg bruger meget energi på at tænke over hvad ens ansvar er overfor sine børn, og hvordan man gør det "godt nok" som mor og forælder. Der er mange ting, som jeg kan blive usikker på.
Ej, det blev vidst lidt rodet, men jeg håber du kan gennemskue hvad jeg spørger om.. ellers må jeg dele mine spørgsmål op til dig og skrive igen.
På forhånd tak
Bedste hilsner,
Simone