Brev:
Opbrugt efter vuggestue
3. november 2025
Alder:
15 mdr.
Opbrugt efter vuggestue
Kære Helen.
Vores datter er nu 15 måneder og har snart gået i vuggestue i 3 måneder. Vi forsøger at give hendes korte dage, da vi har muligheden. Aflevering ved 9 tiden og afhentning ved 14-15 tiden.
Hun virker til at være glad for vuggestue og trives dernede. Hun er en pige der nemt tilpasser sig og det er ikke altid nemt at se om hun overstimuleres eller om tingene bliver for meget for hende. Det er nok mest mor og far der fornemmer, når hun har brug for en pause. Så chancen for at hun rammes af overvældelse i vuggestuen, men bare tuller videre, er der.
Hun er generelt en pige med krudt i måsen, som meget meget sjældent bare sidder og dimser med noget. Hun udforsker mest det motoriske og skal helst lidt rundt omkring hele tiden. Hun observerer meget og er generelt bare virkelig godt med mentalt og motorisk. hun er en glad pige med masser af humor, og så har hun en stærk vilje, et stort temperament og ved hvad hun vil og ikke vil.
De seneste måneder, i takt med vuggestuestart har vi bemærket et mønster, som bekymre os en smule.
Når hun er hjemme fra vuggestue, enten ved sygdom, weekend eller ferie, har vi en glad pige, der leger, spiser og trives. Hun skiftes mellem at tulle rundt selv og komme til os forældre. Vi har nogle hyggelige dage med de sædvanlige små hverdagskampe, men ellers er dagen rar for alle.
Når hun har været i vuggestue, er det en helt anden pige vi henter.
Hun er som udgangspunkt glad ved afhentning, og hun har spist og sovet godt. Men vi når ikke engang hjem, før vi fornemmer at hendes bæger er ved at flyde over.
Vi har utallige sammensmeltninger og hun kan hverken rumme eller overskue særligt meget. Hun leger ikke særligt meget, bliver hurtigt destruktiv og kan ikke være alene særligt længe uden gråd. Hun løber efter mor nærmest hele aften og alle timerne fra hentning til putning, forgår nærmest konstant med at slukke brande.
Hun har ikke overskud til at spise, lege eller bare at være.
Vi forsøger at skabe stabile og trygge rammer, ved at have samme rutine når vi kommer hjem, med amning og en lille bid mad ved bordet. Altså blide overgange. Forsøger at lege med legetøj, være nærværende og gøre klar til aftensmad. Sanseintegration indtænker vi også, for at skabe ro i den lille krop og hendes nervesystem. Men lige lidt hjælper det.
Kan det stadig blot være en overgang indtil hun har lært at fungere i vuggestue livet?
Eller trives vores datter måske bare bedre i små miljøer? Eller kan vi justere på nogle ting, så hverdagen bliver nemmere for os alle at være i?
Vi ønsker heller ikke at tvinge samfundets kasser ned over hoved på vores lille pige, hvis hendes krop bare ikke fungere i dem.
Med venlig hilsen