Svar: Vil ikke sove lur i barnevognen længere
29. oktober 2025
Alder:
10 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Det lyder for mig som om, at separationsfasen er ramlet sammen med mors start på arbejde, og samtidig har jeres dreng en meget stærk søvnassociation, nemlig brystet.
At jeres dreng er i separationsfasen betyder, at han øver sig i at separere/adskille sig fysisk fra jer. Han sidder ikke længere så meget på skødet, han begynder at kravle ud i verden, og rejser sig måske ved møblerne osv. Han øver sig på den måde i at være på afstand af jer - og for at kunne gøre dette, så er han nødt til at føle sig ekstra knyttet til. Det betyder, at han ofte vil virke mere klyngende, han vil have behov for lidt mere favn og fysisk nærhed, og han vil ofte søge brystet ekstra meget.
Når mor samtidig med denne fase begynder på arbejde, så føles adskillelsen, separationen naturligt ekstra voldsom, og det kan gøre, at mor pludselig bliver mere "vigtig" end nogensinde. Skiftene føles pludselig større, og behovet for at tanke tryghed op bliver større. Heldigvis har jeres dreng sin far hos sig, far elsker ham og kan give ham al den tryghed og nærhed, som han behøver.
Derudover så er jeres dreng afhængig af bryst og favn, når han skal sove. Det er i sig selv ikke forkert, at bryst og søvn hænger sammen, udfordringen kommer, når jeres dreng kun kan falde i søvn med bryst og favn. Han har brug for at lære, at han godt kan sove uden at have brystet i munden, og mor behøver ikke være der - far kan give masser af nærhed, omsorg og kærlighed. Far kan alt, bare ikke amme, men med den alder, jeres dreng har, så behøver han ikke længere amning om dagen og heller ikke om natten.
Ernæringsmæssigt vil det være super godt med to amninger i døgnet, og jeg vil anbefale at disse to amninger ligger aften og sen aften. I en periode vil det være helt fint, at mor ammer ham om eftermiddagen, når mor kommer hjem fra arbejde. Det vil være en rigtig dejlig måde for mor og søn at mødes på efter at have været adskilt. Samtidig vil det være med til at sikre, at mors krop bedre kan følge med.
Derudover kan man overveje, om mor også i en periode er nødt til at amme meget tidlig morgen. Hvis mor ammer op til 8 gange i døgnet, så produceres der rigtig meget mælk, og det er godt, hvis der kan trappes gradvist ud af amningerne, så mælkemængden gradvist nedsætter sig - især af hensyn til mor:)
De fire amninger kan f.eks. ligge kl. ca. 05, 16, 19 og 23. På den måde vil mors krop kunne følge med, og amningerne vil ligge på nogle tidspunkter, som gør at far og søn også kan få hverdagen til at fungere. Og efter måske 3-7 dage, så fjernes amningen tidlig morgen, og efter yderligere 3-7 dage, så fjernes amningen om eftermiddagen, så de to amninger, som er tilbage er amningerne aften (19) og sen aften (23).
Derudover så er det vigtigt, at mor flytter brystet fra at være selve "sluk-knappen" ved putning til, at det bliver en hyggestund, før jeres dreng puttes. Det vil sige, at om aftenen kan amningen ligge tidligere i ritualet, så jeres dreng bliver lagt i seng uden brystet i munden - alternativt kan mor lægge sig og amme ham, men brystet skal trækkes ud af munden på ham, før han sover helt. Du skal helst nå dertil, hvor han dier hos dig, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden, hvor han lægger sig til at sove.
I løbet af dagen skal far tilbyde jeres dreng mange små måltider og masser af vand. Jeres dreng skal følge en helt fast dagsplan, da det er med til at påvirke hans indre ur og dermed hans fornemmelse for at det er spisetid - så han begynder at spise rigtig mad. Han skal have masse af vand, gerne af en sugerørskop, drypfri kop eller drikkedunk, så han ikke mangler væske, og så I sikrer jer, at han ikke søger mors bryst, fordi han er tørstig. Hans behov skal stilles i dagtimerne.
Det betyder også, at far ikke længere skal tage hen på mors arbejde for, at jeres dreng kan blive ammet. Og mor skal ikke blive hjemme til formiddagsluren, du skal tage på arbejde om morgenen og lade far passe jeres dreng. Jeres dreng kan fint spise og drikke derhjemme sammen med far.
Når jeres dreng skal sove om dagen, så skal far ikke lægge ham ned, men starte med at lade jeres dreng sidde op. Far og søn skal trille en tur og kigge på verden, som de kører forbi. Jeres dreng må gerne sidde med en lille bolle, lidt frugt eller lignende i hånden, eller han kan få sin drikkedunk hos sig - og så snakker I om ting, som I møder på jeres vej. Det kan være en hund, der siger vov-vov, det kan være en bus, der siger "brrruum" osv. Hvis jeres barnevogn har et ryglæn, så gør brug af dette, så han kan læne sig lidt tilbage, men stadig sidder lidt op. Og når han så viser tegn på, at han er træt og parat til at sove, så lægger far ham ned til lur.
Han må gerne sidde op med en sovepose omkring sig og derefter blive lagt ned og puttet i den, hvis I har en sådan. Den vil kunne give ham lidt fornemmelse af at blive holdt og derfor hjælpe ham til ro, så han bedre kan overgive sig til søvnen, når det er sovetid.
Det er også en god idé, hvis I har en stofble, nusseklud eller lignende, som dufter af mor - gerne en som altid bruges ved putning, også om natten, og som signalerer, at mor er i nærheden, hun er ikke forsvundet. Det er genkendeligt og trygt. Kluden, nussekaninen eller hvad det nu er, kan også følge med ham i institution, når han starter der til december.
Mit forslag til en dagsplan, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes kortvarigt. Han skal kun lige beroliges og betrygges, når der er ro på, trækker mor brystet til sig. I sover herefter videre til ca. 6.30-07.00, hvor I alle står op og dagen begynder. Han skal ikke længere ammes her, eller når I er stået op.
Morgen 7.30: Tilbydes grødpandekager, suppleres med lidt frugtmos, og friske bær som han selv kan spise med fingrene. I kan også lave grødkugler ved at blande en lidt fast havregrød (ikke for tynd) med lidt moset banan og forme det til kugler, som kan lægges foran jeres dreng og på den måde han kan selv spise sin grød. Vand af kop.
Formiddag 9: Tilbydes ½ bolle med smør, ost, lidt frugtmos og frisk frugt i hånden som han igen selv kan spise. Vand af kop.
Sættes i barnevognen ca. kl. 9.30. Far og søn kører en tur. Han underholdes ved, at I kigger på byen, taler om det I møder, pludrer sammen. Han lægges først ned og puttes, når han tydeligt viser sig parat. Han må gerne få vand af drikkedunk, sugerørskop eller drypfri kop, når I triller ad sted.
Frokost 11.30-12: Tilbydes rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Suppleres meget gerne med kogte grøntsagsbuketter, det kan være kogt blomkål, broccoli eller måske en kartoffelbåd fra ovnen. Brug meget gerne rester fra aftensmaden. Han må også gerne få ½ hårdkogt æg, rejer, grøntsags- og linsemuffins, bidder af frikadelle (kød- fiske eller linsedeller) godt kogte pastastykker. Vand af kop.
Sættes i barnevognen og igen triller far og søn en tur. Han underholdes igen ved, at I kigger på byen og taler om det, som I kommer forbi. Og han lægges først ned, når han tydeligt viser sig parat. Igen må han gerne sidde med en drikkedunk, sugerørskop eller drypfri kop, når han skal sove, så han får ekstra vand i stedet for brystet.
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær. Må også gerne få ½ dl. sødmælksyoghurt, eller A38 med lidt frugtmos elller lignende. Vand af kop.
Ammes, når mor kommer hjem, så de to har en rigtig hyggelig genforening.
Aften 17.30-18: Udgangspunktet er familiemaden - almindelige børnevenlige retter med fisk, kød, bælgfrugter, kartofler, grøntsager, pasta osv. Der må gerne være mad i stykker suppleret med moset mad. Brug meget gerne sovs i madlavningen, så I f.eks. moser kartofler med lidt sovs, så vil han måske gerne spise det :) Og lad ham så endelig også spise selv med fingrene ved siden af. Har han lyst til at prøve med en gaffel, så må han også meget gerne det. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet og smøres med lidt creme. Gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød. Det kan være en havregrød eller flerkornsgrød. Hvis han heller ikke er til grød om aftenen, så kan grødpandekager eller grødkugler også gives her. Han må også gerne få banan. Det handler mest om, at han skal fyldes lidt ekstra op til natten, så han ikke vågner og søger brystet, fordi han er sulten. Vand af kop.
Puttes til natten ca. kl. 19-19.30. Ammes til han er døsig, men ikke helt væk. Det er godt, hvis mor kan lirke brystet ud af munden, før han sover helt. hvis han begynder at protestere, så tilbydes han brystet igen, og når der er ro på, så lirker mor atter brystet ud. Samtidig med dette puttes han med nussekanin eller klud, præcis som han også puttes om dagen.
Sen aften ca. 23: Drømmeamning. Han ammes og hjælpes herefter atter til ro. Det kan være en god idé, hvis han kan sove i egen seng, så han ikke ligger tæt på mor om natten, da mor dufter af mælk, og det er naturligt svært at ligge foran mælkebaren, hvis han ikke må drikke... Alternativt kan mor sove i et andet rum i nogle nætter, så far også tager over om natten. Jeres søn må gerne ligge tæt med far om natten, få masser af nærhed og tæt kontakt, han kan også tilbydes lidt vand, men bryst/mælk er udelukket.
Tidlig morgen ca. 05, kan han de næste 3-7 dage fortsat blive tilbudt kortvarig amning, men det er mest for mors skyld, så mor ikke får brystbetændelse eller andre problemer. På sigt vil det være rigtig godt, at denne amning helt fjernes, og jeres dreng sover igennem om natten. At sove igennem betyder, at han ammes omkring midnat og sover uden mælk til næste morgen, hvor dagen så begynder med morgenmad :) Han vil naturligt stadig kunne vågne, fordi han har brug for at mærke jer, brug for lidt nærhed og tryghed, men det kan han nu få, uden at det involverer brystet:)
Jeg håber, at ovenstående forklarer lidt om, hvad jeg tænker, sker hos jer, og hvordan I kan komme lidt videre.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske