Svar: Småtspisende baby - 3 mdr.
19. oktober 2025
Alder:
3 mdr.
Kære mor til 2
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar, og at det går lidt bedre med lillesøsters søvn. Så langt så godt:)
Jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret, når du oplever, at lillesøster ikke spiser sit udregnede behov, og hun samtidig ikke tager nok på. Du har ret i, at der er mange gode tegn (hun smiler, pludrer, har våde bleer og blød mave), men der er også tydelige tegn på, at måltiderne er blevet lidt svære - og jeg vil derfor meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.
Det er meget sandsynligt, at jeres datter har fået en modvilje mod flasken, fordi hun i en periode har fået for stærkt blandet erstatning, hvilket har givet hende ondt i maven, sure opstød, og hun har været rigtigt ked af det. Samtidig har I være nødt til at presse mælk i hende ved at svøbe hende i dynen og gå rundt med hende, imens hun så lokkes til at spise - og når hun på den måde forbinder flasken med noget, som ikke er særlig rart, så vil hun naturligt begynde at spise mindre.
Derudover, så skal I naturligvis være opmærksomme på, at maskinen ikke igen måler forkert. Det er meget vigtigt, at sammensætningen af pulver og vand er korrekt. Hvis der er for lidt eller for meget pulver i forhold til vand, så vil jeres datter ikke vokse og trives, som hun skal. Derfor vil jeg faktisk anbefale jer, at I en periode går helt væk fra at bruge jeres baby brezza og i stedet blandet på den gammeldags måde, hvor I måler vand af og bruger måleskeen i dåsen. Det er nødvendigt for at fjerne enhver usikkerhed omkring koncentrationen.
Hvis I ikke har lyst til at blande pulver og vand selv, så vil jeg anbefale jer, at I en periode køber færdigblandet modermælkserstatning på brik. NAN HA fås ikke drikkeklar, men det gør både NAN Pro 1 og NAN EKSPERTPRO SENSILAC 1. Færdiglavet erstatning er sterilt, korrekt opblandet og kan hjælpe jer. Det vil for det første fjerne al usikkerhed om blandingsforhold, og derudover vil NAN HA faktisk godt kunne smage lidt surt, hvor færdiglavet erstatning ofte har en lidt sødere smag - så hvis jeres datter bedre kan lide smagen, vil hun måske begynde at drikke lidt mere netop af den grund.
I kan f.eks. bruge færdigblandet erstatning i 1-2 uger, så der kommer lidt ro og stabilitet ind i hverdagen, og I får en fornemmelse af, hvordan det fungerer - og så kan I derefter gradvist forsøge at gå over til pulvererstatning igen, hvis I gerne vil det.
Hvis jeres datter vejer ca. 6 kg nu, så vil hendes døgnbehov være ca. 1000 ml i døgnet. Så hvis hun drikker 600-700 ml, så er det ret meget under hendes udregnede behov. Det behøver ikke at betyde noget, hvis hun i øvrigt optager næringen godt fra den mælk hun indtager - men det tyder det ikke på hos jer, da hun har svært ved at holde sin vægt.
Derfor vil det være godt, hvis I kan få hendes indtag øget og ud over at skifte erstatning og være ekstra opmærksomme på blandingsforholdet, så er der også et par andre muligheder, som I kan overveje.
Måske skal hun drikke af en anden flaskesut - hvilken flaske/flaskesut bruger I? Det vil være godt, hvis I kan bruge en flaske, hvor mælken ikke løber alt for langsomt til hende. Hvis det går for langsomt, så vil hun blive træt og irriteret og give op. Men modsat - hvis det går for hurtigt, så er det også et problem. Det kan gøre, at hun sluger luft, hvilket vil føles ubehageligt og give hende ubehag - og så vil hun afvise flasken/mælken af den grund.
Derfor skal I se på flasker og flaskesutter. Hvis I f.eks. bruger en Calmaflaske, så skift over til en almindelig sutteflaske. Hvis I f.eks. bruger naturgummisutter, så vær opmærksom på, at de nogle gange kan klistre sammen i spidsen, så hullerne lukker helt eller delvist, så der faktisk ikke kommer det ud, som I regner med. Prøv at vende flasken på hovedet og læg mærke til om mælken drypper stille og roligt ud. Det skal den helst gøre - gerne 1-2 dråber i sekundet. Prøv evt. med vand, da det er tyndere end mælk, og så skulle det gerne løbe uden større problemer.
Vær også opmærksom på ikke at spænde flaskeringen for stramt. Altså den ring/låg som flaskesutten sidder i. Hvis flaskeringen er skruet for stramt, så kan det gøre, at der ikke slipper luft nok ind i flasken, imens mælken løber ud. Det kan skabe et undertryk, som gør at sutten klapper lidt sammen, og så skal jeres datter suge hårdere for at få mælken ud. Det er vigtigt, at der kommer små luftbobler i flasken, når hun drikker - ellers kan det være tegn på, at flaskeringen er lukket for stramt.
Mange flaskesutter har også en ventil, som er med til at sikre, at der ikke sker undertryk. Vær opmærksom på, at denne ventil ikke er klistret sammen eller på anden måde klemt.
I skal også overveje, om hun kan have problemer med refluks. Du nævner, at du har haft på fornemmelsen, at hun har haft nogle sure opstød - har hun stadig det? Refluks betyder egentlig bare, at der l​øber maveindhold (mælk og mavesyre) fra mavesækken op igennem spiserøret, hvorefter det kommer ud som gylp... og det er til en vis grad helt normalt, at små børn gylper.
Nogle børn har dog det, man kalder for silent refluks, som betyder, at de ikke gylper. Der løber stadig mavesyre og mælk fra mavesækken op i spiserøret, men i stedet for at barnet gylper mælk og mavesyre op, så løber det tilbage og ned i mavesækken igen.
Dette giver dobbelte problemer, da mavesyre og mælk kan genere slimhinden i spiserøret, både når det løber op, og når det løber ned igen. Det er smertefuldt for barnet, og barnet vil tydeligt være generet og vil ofte også græde en del. At der er tale om "silent" refluks betyder således ikke, at det er barnet som er stille, det refererer til, at der ikke er gylp.
Prøv at lægge mærker til, om jeres datter virker meget urolig og til at have smerter under eller lige efter et måltid. Læg også mærke til, om hun ofte ligger med nakken bøjet bagover. Hvis hun er generet af tilbageløb fra maven, så vil hun finde en måde at gøre det udholdeligt at ligge - og vil derfor vælge at ligge på denne måde.
Hvis hun hikker ofte, og du har en fornemmelse af, at der kommer mælk med op, når hun hikker; hvis hun har tendens til at fejlsynke og ofte hoster og sprutter lidt, når hun drikker mælk; hvis hun ofte græder, når hun skal bøvse af, eller hvis hun f.eks. ofte lugter surt ud af munden... det kan alt sammen være tegn på refluks.
Har hun nogle af disse tegn, så vil det være rigtig godt, at du taler med din læge om det. Måske har hun behov for medicin for sin refluks.
Jeg vil også anbefale dig, at du holder kontakten med din sundhedsplejerske, så I hele tiden holder lidt øje med lillesøster og hendes vægtstigning. Sundhedsplejersken har mulighed for at lægge ekstra besøg ind efter behov.
Jeg håber, at ovenstående kan give dig lidt idé om, hvordan I måske kan få jeres datter til at spise lidt mere, så hun kan begynde at tage lidt mere på.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske