Brev:
Småtspisende baby - 3 mdr.
19. oktober 2025
Alder:
3 mdr.
Småtspisende baby - 3 mdr.
Hej Helen.
Tak for dine gode råd til mit tidligere brev. Det har hjulpet herhjemme på lillesøsters korte lurer.
Men nu er vi stødt ind i en ny udfordring omkring hendes madindtag. Det er egentlig noget som har stået på noget tid, men vi havde tænkt at det nok skulle ændre sig. Du får lige en lille forhistorie, som måske kan have påvirket hendes appetit.
Lillesøster får fuld MME (Først blå allomin og skifter til NAN HA 1). Da amningen ikke gik efter to uger og hun SKULLE have noget mad og være mæt. Da hun kom over på flasken købte vi den famøse baby brezza. Lillesøster spiste meget lidt mellem 40-60ml pr. måltid og om aftenen var hun utrøstelig og jeg kunne høre at det var som om hun fik nogle sure opstød, som gjorde hende meget meget ked af det.
I et andet forum finder jeg ud af at maskinen kan have tendens til at dosere MME forkert, især NAN HA. Jeg tester vores maskine og finder ud af at den doserer en hel ske for meget i flasken.
Da vi korrigerede for dette, faldt der ro på lillesøster og hun begynder at spise mere og aftenerne er hun slet ikke ked af det på den måde, som hun tidligere har været.
Men nu til vores dilemma:
Men nu er hun begyndt at spise småt igen. Jeg ved ikke helt hvor meget hun spiser præcist, men jeg tænker det er mellem 600-700ml på en dag og hun vejer omkring 6kg (plus/minus). Sidst hun blev vejet ved SP (2mdr besøget) vejede hun 5,7kg. Hun var faldet en kurve ned under den kurve som hun egentlig havde fulgt indtil nu (ligger nu på første linje over gennemsnittet). Hendes fødselsvægt var 4165g.
Vi tilbyder hende mad når hun viser tegn (stikker tungen ud af munden/slikker, spiser sin hånd, drejer hovedet side til side osv.) eller at der er gået 3-4timer siden sidste mad. Men det er sjældent hun spiser. Tit bliver hun sur på os.
Jeg kan høre hendes mave som knurrer og tænker at hun må virkelig være sulten. Men igen, hun vil ikke spise når hun tilbydes.
Vi kan heller ikke tilbyde hende mad før en lur også selvom det er lang tid siden hun sidst har spist og så vågner hun op og er mega ked af det og vil ikke spise.
Tit ender det med, at vi på en måde må tvinge hende til at tage flasken ved at vi må svøbe hende i hendes dyne og gå rundt med hende svøbt på armen og give hende flaske.
Alt i alt virker hun glad og trives (smiler, pludre og alt det en snart 3mdr. baby skal) og har våde bleer. Afføring har hun hver 2-3 dag, det er ikke hårdt og hun virker overhovedet ikke besværet med at komme af med det. Hun har en blød mave og jeg har givet hende laktulose (1-2ml) og det virker efter en times tid eller 2 og hendes afføring er mega tynd og intet hårdt, derfor tænker jeg ikke hun kan være forstoppet.
Men jeg synes bare ikke hun spiser særlig meget og det bekymre mig. Hun skulle vel ikke tabe sig mere, selvom hun lægger over gennemsnittet.
Hilsen
Mor til 2