Svar: Mælk om natten - 12 mdr.
15. oktober 2025
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder umiddelbart som om, at I er kommet godt i gang med nedtrapningen af flaske, og det er rigtig godt, at I har skåret ned på mængden af mælk i stedet for at tage flaskerne helt væk - det er ofte den mest skånsomme måde at trappe ud på.
At give godnatgrød ved putning og derefter en mindre flaske på 120 ml er et godt skridt. Drømmeflasken på 90 ml mellem kl. 22-00 kan I med tiden forsøge at udskyde eller gøre endnu mindre, så han stille og roligt vænner sig til at sove et længere søvnstræk uden mælk.
Når han vågner kl. 03-04, er det rigtig godt, at I forsøger at få ham videre i søvnen uden mælk, og hvis det ikke lykkes, kan en mindre mængde være en midlertidig løsning. Det går den rigtige vej.
Jeg tænker, at hos jer skyldes opvågningerne sandsynligvis vane og tryghed - det er ikke fordi han er sulten. Han har vænnet sig til, at flasken er en søvnassociation - altså det han forbinder med at falde i søvn og finde ro igen, når han vågner i løbet af natten. Børn vågner naturligt mange gange om natten - ligesom voksne gør - og hvis han plejer at falde i søvn med flaske, vil han søge den igen og igen for at kunne falde til ro. Det er ikke forkert, det er blot det, som han har lært - og nu skal han stille og roligt lære noget andet.
Det gør I blandt andet ved at reducere mængden, som I allerede gør. Derudover så vil det være rigtig godt, hvis han kan få nogle nye søvnassociationer, som kan hjælpe ham. Det kan være en lille nussekanin eller nusseklud, sang, blide kærtegn, beroligende ord osv. så han hjælpes med at finde ro og overgive sig til søvnen uden at skulle have flaske i munden. Det er også en god idé, at I hjælper ham med at falde i søvn i sin seng og ikke i jeres favn og med flasken i munden - så han lærer, at søvn foregår i sengen og ikke i favn og med flaske, fordi det vil gøre det lettere for ham at sove videre i seng uden at behøve komme op og uden at behøve flasken i munden, hvis og når han vågner om natten.
De nye rutiner bør bruges hele dagen og også om natten, så han puttes på samme måde, uanset om han puttes i dagpleje eller hjemme - så det er genkendeligt og trygt for ham. Jeg går ikke ud fra, at han tilbydes flaske i løbet af dagen, så dagplejer putter ham uden flaske, og I må meget gerne forsøge at gøre noget af det, som hun allerede gør:)
Som udgangspunkt bør I ikke fortynde mælken med vand. Det vil kunne forstyrre hans appetitregulering og hans næringsindtag - og være med til at give en falsk tryghed, fordi han ender med at få meget væske men ingen mæthed. Derfor vil jeg anbefale, at I reducerer mængden gradvist, som I allerede er i gang med.
I kan sagtens bibeholde de 120 ml ved putning den næste måneds tid - og så forsøge om I kan komme dertil, hvor I tilbyder flasken én gang per nat. Og til sidst kan han så få vand af kop, hvis han vågner om natten og virker tørstig. Men - når det er sagt, så er det dog vigtigt, at han får væske nok hele dagen - for det lyder faktisk som om, at han drikker for meget væske sidst på dagen, hvilket gør, at han derfor tisser rigtig meget om natten.
Jeg tænker også, at hans krop stadig er programmeret til natlige måltider. Da det lyder som om, at han igennem flere måneder har fået meget store flasker til natten, så vil hans krop være vænnet til at danne urin i takt med dette væskeindtag. Det tager lidt tid for hans nyrer at vænne sig til, at der ikke kommer så meget væske ind på dette tidspunkt mere. Derudover så kan mælk godt virke lidt mere vanddrivende end rent vand. Proteiner og mineraler i mælken kan øge produktionen af urin lidt. Så selvom han nu kun drikker 120 + 90 ml om aftenen, så kan det godt være forklaringen på, hvorfor han stadig tisser meget om natten. Det tager lidt tid for kroppen at vænne sig til, at det nu skal være anderledes - men i takt med, at han trapper helt ud af flasken også sigt måske kun får lidt vand i stedet, så vil det naturligt ændre sig.
I kan prøve at skifte hans ble om aftenen, før I selv går i seng, i håb om, at den nye ble så kan holde ham mere tør resten af natten igennem. Når I vælger bletype, så se efter en høj absorptionskapacitet, så den kan suge mere urin, før den bliver gennemvædet. Se også efter lækagebarriere (kanten ved benene og elastik i ryggen), som hjælper med at holde urinen inde - og husk at køre en finger rundt i kanten af bleen, når I har givet den på, så lækagebarrieren sidder korrekt og virker.
I kan se efter deciderede natbleer, men de er svære at finde i størrelse 1 år. Jeg ved at Pampers tidligere lavede natbleer i størrelse 9-15 kg, men om de kan købes i Danmark mere, tør jeg desværre ikke sige. Jeg ved at Libero Comfort og Libero Touch har anti-læk elastikker omkring lårene og ved lænden. De skriver også, at den absorberende kerne giver beskyttelse i op til 12 timer. Ved ikke, om I har prøvet nogle af disse...
Derudover, så tænker jeg som nævnt også, at jeres dreng skal vænnes til at indtage mere væske først på dagen i stedet for sidst på dagen. Og for at vænne ham til dette, kan det være en god idé, at han f.eks. har en drikkedunk, en drypfri kop eller en sugerørs kop, der fyldes godt op flere gange om dagen - og som han tilbydes vand af løbende. Det vil være rigtig godt, at han f.eks. tilbydes ekstra vand, når han vågner af sin formiddags- og middagslur, ligesom vandet kan stå fremme, så han kan se det og nå det - og derfor naturligt drikker vand, når han leger, kravler og bevæger sig rundt. Hvis vand på den måde bliver frit tilgængeligt for ham, så vil han måske drikke mere, end det vand han tilbydes, når han spiser mad. Det gælder både hos jer og i dagplejen, at han skal hjælpes til at drikke mere først på dagen.
Og med hensyn til almindelig mælk/komælk, så må han gerne få 100 ml komælk eller surmælksprodukt dagligt, men mængden bør kun gradvist øges til mere, når han ikke er ældre. Du kan give ham lidt letmælk (eller sødmælk, hvis han er meget slank) som små slurke af en kop, så han lærer at drikke kold mælk fra køleskabet, og du kan tilbyde ham lidt neutral yoghurt, A38 eller lignende med lidt rugbrødsdrys, frisk frugt og bær. Han kan naturligvis også få komælk via familiemaden, det kan bruges i sovs osv. Men han bør ikke få komælk i sutteflaske.
De fleste børn stopper helt med flasken, når de er mellem 13-15 måneder gamle. Selvom flaske kan stoppes ved 1 år, så vil de fleste have brug for en stille og rolig nedtrapning.
Det lyder for mig som om, at I er stille og roligt på vej i den rigtige retning, og at tiden naturligt vil arbejde lidt for jer :)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående videre, og at det giver lidt ro med på vejen:)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske