Brev:
Mælk om natten - 12 mdr.
15. oktober 2025
Alder:
12 mdr.
Mælk om natten - 12 mdr.
Hej Helen
Min søn er netop fyldt 1 år, og i den forbindelse havde vi tænkt at det var ved at være tid til at slippe mælk om natten. Vil høre om du har nogle råd til hvordan det bedst gribes an? Og om det er “forkert” at han stadig får en smule mælk?
Han har været igennem en meget sulten periode om natten hvor han var oppe og spise 2x240 ml til putning + første opvågning og så nogle gange 120 ml til en anden opvågning. Vi skrev til dig om dette, og fik råd om at give natgrød og drømme flaske. Vi giver stadig natgrød men drømmeflaske gjorde ingen forskel, så den er vi stoppet med.
Vi har startet projekt mindre / ingen mælk om natten med at skrue ned for mængden i flasken og ikke antallet af flasker. Han får nu 120 ml til putning (kl 19), 90 ved første opvågning (mellem 22-00) og ved anden opvågning (mellem 3-4) forsøger vi at han ikke skal have men nogle gange har vi endt med at give ham 90 ml fordi han simpelthen ikke vil sove uden.
Vi er i tvivl om dette er den bedste fremgangs måde eller om vi istedet skal putte mindre erstatning i og på den måde fortynde mælken eller om vi skal stoppe helt og “få det overstået”. Har også hørt at nogle giver alm mælk istedet i denne alder.
Derudover har vi problemer med at han tisser meget om natten. Han tisser igennem næsten hver nat også selvom vi nogle gange skifter ham ved opvågning. Vi har prøvet mange forskellige bleer og størrelser men ikke oplevet nogen forskel. Det har heller ikke gjort en forskel at vi har skruet ned for væskeindtaget om natten. Så vi er lidt forvirret over hvad det handler om, om det skyldes at han får flaske om natten.
Håber du kan give nogle råd med på vejen 😊