Brev:
Voldsom separationsangst
12. oktober 2025
Alder:
3 år, 2 mdr.
Voldsom separationsangst
Kære Helen.
Vi har storesøster på snart 5 år og tvillinger (pige+dreng) på 3 år som lige er startet i samme børnehaven som storesøster.
Alle vores børn elsker at gå i børnehave og det fortæller de os ofte. Men vores pige på 3 år har slem separations angst hver eneste morgen.
En halv time før vi skal afsted gentager hun igen og igen at hun ikke vil i børnehave. Vi prøver at sætte ord på at det er svært at sige farvel til mor og far men at vi er nødt til at tage på arbejde. Vi forsøger at distrahere hende med andre ting.
Henne i børnehaven bliver hun ked af det ret hurtigt. hvis vi skal aflevere på legepladsen, så nægter hun at tage overtræksbukser på som nogle gange ender med overgreb. Når vi afleverer hende, ved pædagogerne at de skal holde hende fast imens vi går. Nogle gange løber de to andre hen og leger, andre gang smitter hun dem og så skriger de alle tre når vi går. De forsikrer os om at de har det godt 5 minutter efter vi er gået.
Og de mener at en hurtig aflevering er det eneste vi kan gøre - men jeg køber den ikke.
- det kan ikke passe at vi dagligt skal ‘forlade’ vores stakkels pige og bekræfte hendes angst ved at vi igen og igen efterlader hende imens vi går på arbejde.
Jeg har hørt en podcast om seperations angst som siger at det er OK, at udsætte sine små børn for seperations angst, så længe man løbende laver ‘repair’, fordi det også er med til at forberede dem på fremtiden ude i samfundet.
Men hvad betyder det at ‘repair’ i denne her sammenhæng?
Kan vi gøre noget for at hjælpe hende, hvad siger man til hende som skal hjælpe hende igennem det her uden at give hende ar på sjælen?
Hilsen herfra