Svar: Grøn afføring - 10 uger
6. oktober 2025
Alder:
2 mdr.
Kære Ms mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at I har fundet en god løsning med amning og supplement med flaske en gang imellem - det fungerer godt, og alle sover bedre på denne måde. Dejligt.
Der kan være flere grunde til at din drengs afføring pludselig ændrer farve:
1) Det vil ofte være sådan, at afføringen de første ca. 2 måneder er gul, og herefter får ca. ⅓ af alle babyer grønlige afføringer. Det skyldes blandt andet af bakteriefloraen i maven omdanner galdefarvestoffer til netop en grønlig farve. Hos nogle babyer er der tale om en lys grøn farve, evt. blandet med gult. Hos andre babyer kan afføringen være meget grøn og ligne pesto, og i få tilfælde kan afføringen være så mørkegrøn, at den næsten synes sort.
Det kan altså sagtens hænge sammen med de naturlige ændringer, som sker i mave og tarm i takt med, at din lille dreng bliver ældre. Bakteriefloraen ændrer sig lidt hele tiden, enzymer osv. spiller ind.
2) Derudover så kan det hænge sammen med, at han både får modermælk og modermælkserstatning. Modermælkserstatning - især de hypoallergene erstatninger - kan give grønlig afføring. Men også almindelige modermælkserstatning kan gøre afføringen grønlig. Det er altså helt normalt. Også jerntilskud i modermælkserstatning kan give grøn afføring.
Hvis du har en hurtig nedløbsrefleks, når du ammer, så kan det også spille ind. Hvis han får en del af den vandholdige mælk - så kan det også nogle gange gøre afføringen mere grøn og skummende. Og ofte vil man her også opleve, at barnet måske prutter lidt mere. Hvis du oplever dette, så prøv om du kan tilbyde ham ét bryst ad gangen, så han får så meget af den fede mælk ud som muligt. Skift evt. ammestilling undervejs, så han dier i længere tid ad gangen på et bryst.
3) Hvis han virker lidt forkølet, snottet - så kan det faktisk også nogle gange gøre, at afføringen pludselig ændrer farve og bliver lidt mere grønlig. Sygdom generelt kan ofte også ses på afføringen. Ud over at afføringen bliver mere grønlig, så vil han måske også få tyndere mave, som reaktion på en sygdom/virus/infektion.
Hvis han generelt virker glad, trives, tager fint på, udvikler sig i sund og god retning, så er der normalt intet problem med, at afføringen er grønlig/grøn, når han er ca. 10 uger gammel.
Men du skal reagere og kontakte jeres læge hvis:
- Afføringen er lys, grå, hvid (det kan være tegn på, at der mangler galde)
- Afføringen er sort - tjæreagtig. Det kan være tegn på blod, længere oppe fra.
- Der er synlig frisk blod i afføringen.
- Afføringen gentagende gange er meget slimet, og han har vandtynd diarré.
- Han, sammen med sit ændrede afføringsmønster/farve, også har feber, virker sløv, ikke vil spise, ikke tisser nok, ikke tager nok på.
Gem altid en ble, så lægen kan se, hvordan afføringen ser ud :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske