Svar: Søvn - Korte dagslure og sover godt om natten
3. oktober 2025
Alder:
2 mdr.
Kære mor til to
Tak for dit brev - og hvor dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og har haft glæde af både mine bøger og råd til andre - tak for det! Og velkommen til :)
Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig, og det første jeg vil sige er, at det er helt normalt for en 2 måneders baby at sove korte lure. I den alder skifter hun søvnstadie med 30-40 minutters mellemrum, og samtidig vil hun stadig have en aktiv mororefleks (faldrefleks), som gør at hun nogle gange får vækket sig selv af et spjæt.
Derudover så er der også en vis sammenhæng mellem hendes lange søvn om natten og det faktum, at hun her ofte spiser 1-2 gange. Det er super dejligt, at hun sover så godt om natten, og du skal ikke begynde at vække hende - men det er naturligt, at hun er nødt til at være mere vågen og spise hyppigere om dagen, for netop at blive fyldt op til at kunne tage det længere søvntræk om natten:)
Det vigtigste lige nu er derfor, at hun samlet set får søvn nok. Jeg forstår godt ønsket om længere lure om dagen, hvilket også nogle gange kan hjælpe til mere ro, forebygge gråd og uro - men de korte lure om dagen er i sig selv ikke skadelige, når hun ellers trives og samlet set får søvn nok.
Når det så er sagt, så forstår jeg naturligvis godt, at du gerne vil forsøge, om du kan hjælpe hende til længere dagslure. Og derfor vil jeg anbefale dig, at du forsøger med én lur dagligt, som du prøver at gøre lidt længere. Ved denne lur kan du f.eks.prøve følgende:
- Putte hende i barnevognen, gerne i en sovepose, som hjælper hende med fysisk at holde sammen på sig selv, så mororefleksen ikke vækker hende. I takt med at det bliver koldere i vejret vil dette være rigtig rart og en god løsning for jer begge. Når du triller hende tur, så sørg for at turen er så lang, at I kommer forbi det tidspunkt, hvor hun normalt ville vågne op, så du holder hende sovende ved at have hende i bevægelse.
- Du kan også vælge at lægge dig med hende i dobbeltsengen, så du ammer hende og giver hende masser af fysisk kontakt og nærhed. Og forsøger at efterligne jeres rytme om natten, så der er genkendelighed og dermed tryghed.
- Og du kan putte hende i en bæresele eller slynge - så hun kan sove hos dig. At sidde tæt med dig, imens du bevæger dig rundt, mærke dig på denne måde kan også hjælpe hende til at sove en længere lur i løbet af dagen. Samtidig kan det give dig hænderne fri til storebror, så du bedre kan være der for dem begge to.
Ved at vælge én fast lur dagligt, som du forsøger at gøre længere, så kan du hjælpe hende til stille og roligt at få en rytme, hvor hendes indre ur begynder at fornemme, at netop denne lur skal have lidt mere længde. Og på sigt vil hun forhåbentlig af sig selv begynde at sove lidt længere her.
Derudover så er det rigtig godt, hvis du kan forsøge at stå klar ved opvågningerne. Så når du ved, at hun skifter søvnstadie efter ca. 30 minutter, så stå klar ved 20-25 minutter, og giv hende her lidt blid hjælp. Det kan være en hånd på maven, vugge hende lidt, trille barnevognen lidt frem og tilbage, sikre at sutten er i munden osv. prøv i 5-10 minutter, og hvis det ikke virker, så tag hende op og prøv ved næste lur.
Det er også godt, hvis hun sover et sted, hvor det ikke er alt for lyst. Da dagslyset naturligt kan være med til at signalere, at det netop er dag og tid til at være vågen. Så nedrullede gardiner i soveværelset, putte hende under kalechen i barnevognen og stille vognen under et halvtag eller lignende vil være godt. Her hjælper det naturligt også, at vi stille og roligt går den lidt mørkere tid i møde.
Det lyder meget fint, at hun efter sine korte lure kun kan være vågen i ca 60 minutter ad gangen. Og det er vigtigt, at du putter hende, når hun virker træt og parat til at sove. Hvis du gerne vil forsøge at forlænge hendes vågenperiode midt på dagen f.eks. i håb om at hun derefter kan sove lidt længere, så kan du f.eks. lægge et bad ind her. Badet kan aktivere hende lidt ekstra, og ofte vil hun f.eks. have behov for mælk, før hun bliver badet. Efter badet kan hun blive frotteret med håndklædet, blive smurt med lidt creme osv. og så får hun mælk igen, før hun puttes.
Badet må gerne ligge 20-30 minutter, før hun puttes til luren, så det ikke overstimulerer hende men faktisk hjælper hendes krop ned i gear. Det skal heller ikke være et langt bad, bare 5-7 minutter - og når hun så puttes derefter, så er hun fyldt godt op med mælk (har fået mælk af to omgange), er blevet stimuleret rigtig godt både motorisk og mentalt, og det kan være med til at give hende en lidt længere lur - især hvis du her putter hende i barnevognen og triller hende en tur, lægger dig med hende eller har hende i bæreselen. Det kan være et forsøg værd, det virker ikke altid, men nogle gange :) Og det kan være en god idé at forsøge det før den ene lur, som du forsøger at gøre lidt længere.
Du må også meget gerne begynde at indføre lidt rutiner nu. Det kan være sutten, en putteklud, der dufter lidt af dig. En bestemt måde du kærtegner hende på, små ord du siger, måden hun puttes på - ren ble, blød sovedragt, ned i soveposen, ud i barnevognen. På denne måde forberedes hun på, at det er ved at være sovetid, hvilket kan hjælpe hende med at koble fra, finde ro og dermed også sove lidt længere - komme videre i søvnen - når hun er ved at skifte søvnstadie.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske