Brev:
Søvn - Korte dagslure og sover godt om natten
3. oktober 2025
Alder:
2 mdr.
Søvn - Korte dagslure og sover godt om natten
Hej Helen
Jeg har længe fulgt dig og brugt din bog om søvn, da min store dreng var baby og den hjalp virkelig meget.
Nu har vi fået en lillesøster og hendes søvn mønster er anderledes end hendes storebrors. Hvilket jo er meget normalt - to børn er ikke ens. Der er dage i løbet af ugen, hvor jeg er alene med begge børn om aftenen da min man arbejder aften.
Hun er blot 2mdr, men hun sover dårligt om dagen, men fantastisk om natten. Hun kan sove nogle lange lure og nogle korte (30min). Det er især de korte som er de svære, da hun vågner op og er hurtig træt igen (under 1 time efter opvågning).
Det er som om hun ikke får sovet nok. Vi prøver at hjælpe hende tilbage i søvnen når hun vågner efter 30min (vugge/rokke, give sut etc), men det lykkedes sjældent. Hun bliver hurtig utilfreds og fussy og det er svært for mig da dage jeg er alene med dem begge, når jeg samtidig har en 6-årig som også behøver mig.
Om natten sover hun helt fantastisk. Hun bliver lagt når hun er træt om aftenen (det svinger fra kl.19.00 og helt til 22.00). Men så sover hun indtil 07.00-08.00 næste morgen og kun får mad en til to gange om natten og går direkte tilbage i søvnen.
Men når hun sover så meget om natten, er der ikke meget at gøre med om dagen i forhold til søvn.
Jeg arbejder ud efter at man ikke vækker en baby og de skal sove det de har brug for.
Men jeg har brug for noget vejledning i forhold til dagslurene og måske også natten, for om lidt er hun 3mdr og der skal rutiner begyndes at indøves og det frygter jeg fordi hun sover som hun gør.
Kan du komme med nogle gode råd og vejledning i forhold til at hjælpe hende med bedre lure om dagen og hvad jeg kan gøre når det er tid til at indøve rutine lurer.
Venlig Hilsen
Mor til 2