Brev:
Dagpleje opstart
26. september 2025
Alder:
12 mdr.
Dagpleje opstart
Hej Helen
Min søn er startet i dagpleje, vi er en uge inde i 2 uges indkøring. De første par dage gik det rigtig fint. Han var ikke ked af det når jeg gik, kunne godt blive lidt ked af det når dagplejemoren var optaget af noget med en af de andre børn, men det er ikke anderledes end det vi ser herhjemme. Han er lidt i en fase hvor han hurtigt bliver ked af det hvis han vil have vores opmærksomhed og ikke kan få den med det samme.
Men efter de første tre dage, begyndte han at græde når jeg gik. Det er jo en fuldstændig frygtelig følelse at gå fra sit grædende barn. Første gang græd han først da jeg skulle gå (havde sat ham ned og han var begyndt at lege). Anden dag allerde da jeg lagde an til at sætte ham ned / give ham til dagplejemor. Og i dag puttede han sig ind til mod allerde da vi gik ind af døren fra garderoben. Jeg frygter at han næste gang vil være ked af det allerede i bilen.
Jeg føler jeg svigter ham og at han slet ikke er gammel nok til at skulle gennemgå sådan en adskillelses proces. Jeg har skrabet alt sammen af ferie mm for at kunne holde ham hjemme så længe som muligt men nu er det tid til at jeg skal på arbejde igen, og der er ikke så meget jeg kan gøre ved det. Både min mand og jeg er på 37 timer, så han vil også skulle være der i mange timer.
Jeg tænkte om du kunne give noget sparring på denne process? Er det en dum alder vi har valgt at starte op (må man jo tage med til næste barn hvis det er tilfældet). Hvad er bedst at gøre når han græder? Indtil nu har jeg kysset ham farvel og sagt at jeg kommer og henter ham igen. Og så går jeg selvom han græder og rækker ud efter mig mens han er i dagpleje mors arme som går ind imod legeværelset.
Er det en naturlig reaktion og hvor længe varer den, før vi skal være bekymret for hans trivsel. Han er enten lidt mut eller glad når jeg kommer og henter ham. Lidt Ked af det i bilen hjem men er så ellers sig selv resten af tiden derhjemme. Dog mere træt og dermed hurtigere pylret om aften, hvilken jeg tænker på er meget naturligt. Har også overvejet om vi kører for hurtigt ind. Vi har besøgt hende en gang inden opstart. Første dag var jeg der sammen med ham i 30 min. Anden dag var jeg væk i 30 min. Tredje dag sov han første lur der og blev hentet kl 12. Derefter en dag til 13 og dagen efter til 14.
Derudover vil jeg også hører dig om råd til lur i forbindelse med opstart i dagpleje. Jeg har i et stykke tid fornemmet at to lure er lidt på vej ud. Der skal ikke meget ændring i rytmen (eks at han bare sover 30 min længere end han plejer om morgenen) for at det ikke kan nås med 2 lure på en dag. Han har også flere gange klaret det fint med at være vågen fra eks kl 13 til putte tid kl 19.
I dagplejen vil hun gerne bare gå efter hans træthedsignaler og putter når hun føler han er klar, hvilket jeg har det helt fint med. Men det resulterer i at han ofte bliver puttet senere end han plejer og derfor ikke rigtig kan nå at få 2 lure. Så er han vågen fra kl 12-13 stykker til han skal puttes. Og han er godt smadret til sidst, hvor vi har måtte putte kl 18:00-18:30.
Mit spørgsmål er, er det for lang tid for ham at være vågen de 5-6 timer? Hvis han skal have en lur mere så er han nok først klar til det ved en 15-16 tiden og det syntes vi er sent ift sengetid.
Hilsen mor