Brev:
Flytteovervejelser og skolestart/skifte
19. september 2025
Alder:
6 år
Flytteovervejelser og skolestart/skifte
Kære Helen
Mig og min kæreste er forældre til en sund og rask dreng på 6 år. Vi bor pt. I en lille lejlighed, og drømmer om/ønsker os meget at flytte i hus med have, MEN –
Vores dejlige dreng har reageret meget kraftigt på at starte i skole. Først vil jeg beskrive lidt forhistorie, for forståelsens skyld.
Vi havde indmeldt ham i en nærliggende friskole, fordi vi godt kunne lide deres pædagogiske tilgang til fag og fordi skolen var noget mindre end den lokale folkeskole. Vi, som alle andre forældre, ønskede kun vores søn det bedste, og derfor valgte vi friskolen.
Det skulle dog hurtigt vise sig at det overhovedet ikke var det rigtige for os eller for vores søn. Uden at gå yderligere i detaljer med vores oplevelser, så var det primære at vores søn ikke blev mødt, der hvor han var – han havde brug for støtte for at komme godt ind i skolelivet, og det fik han ikke.
Så vi udmeldte ham og fik ham hurtigt indmeldt på den lokale folkeskole, og var i dialog med dem omkring vores søn, hans oplevelser mm. Vores søn reagerede nemlig kraftigt efter hele situationen med den første skole. Han blev meget seperationsangst, og jeg (mor) måtte ikke gå fra ham på nogle måder. Han havde store følelsesmæssige udbrud/nedsmeltninger, og virkede bestemt ikke som om at han havde det godt – eller var i trivsel.
Vi var så bekymrede omkring hans opstart på folkeskolen. Det var en sej kamp for os og ham op til hans start der. MEN – det gik! Nu har han gået der siden start august, og han er glad. Han er glad for at skulle i skole om morgenen, glæder sig til at skulle afsted, og taler i positive vendinger om sin skole, hans lærere og hvad de laver derovre. Vi er selvfølgelig meget glade og lettede – men dog…
Som jeg nævnte øverst i mit brev, så ønsker vi jo så meget at flytte. Komme ud af vores lille 56 kvm store lejlighed i byen, og flytte ud hvor vi kan få mere plads, et hus og en have – og tættere på naturen. Vores økonomi er desværre ikke til at købe noget lignende i det område, som vi bor i nu.
Vi gør os mange tanker og bekymringer omkring vores søn – for hvordan vil han tage endnu et skoleskifte og et stort skifte oveni, som det jo er, at flytte væk fra alt det, som er velkendt for ham?
Jeg ved selvfølgelig godt at ingen kan spå om fremtiden, men – du har jo meget erfaring og viden om børn, deres udvikling og trivsel, og vi ville virkelig værdsætte at læse dine tanker og betragtninger omkring vores overvejelser.
Det er måske relevant med lidt beskrivelser af vores søn. Vores søn er en sund og rask dreng, men nok det, som man vil kalde særligt sensitiv. Han hører alt, tager alt ind og påvirkes af stemninger, hans antenner er helt ude hele tiden. Når han er i balance er han en glad, aktiv, nysgerrig, opfindsom, kreativ, omsorgsfuld, kvik, sjov og kærlig dreng. Når han ikke er i balance, råber han af os, kan finde på at slå os, reagerer generelt kraftigt på ”små” ting, kalder os grimme ting, er meget negativ mm. Vi har sagtens kunne mærke at han ikke har været i balance efter at han er startet i skole – altså han er (for det meste) glad om morgenen, og vil som sagt gerne afsted. Når vi henter ham om eftermiddagen (vi henter ikke sent) så er han en helt anden dreng, som skælder os ud, kalder os grimme ting osv.
Dette er vi selvfølgelig i sig selv bekymrede omkring – for er det normalt? Man hører jo om at børn selvfølgelig reagerer på det store skifte fra børnehave og til skole – men er det normalt at ændre så meget adfærd?
Men tilbage til det egentlige spørgsmål – er det overhovedet en god ide at flytte lige nu? Må vi vente på et bedre tidspunkt – eller bliver det blot ”værre” at vente, fordi han danner tættere relationer til de andre børn i skolen på sigt?
Som vi ser det:
Vælger vi at flytte får vores søn sit helt eget værelse, han får en have, hvor han kan være aktiv i og være med i haveprojekter sammen med os, han får bedre mulighed for at have legekammerater med hjemme – og måske vil den ”friske” luft og pladsen gøre ham og os alle godt. Vi kan være familie og sammen på en anden måde end vi kan i dag.
Bliver vi boende, som vi gør nu, er pladsen lille. Vi kan stadig prøve at få noget godt ud af pladsen, men det er svært. Vores søn ville ikke i samme grad have sit eget værelse, det vil være ”sværere” at have legekammerater med hjemme – men til gengæld skal han ikke igennem et skoleskifte igen og bliver i det velkendte område.
Vi er simpelthen i syv sind, og ret ”ulykkelige” lige pt., da vi virkelig drømmer at realisere vores drøm, men ikke på bekostning af vores søn trivsel.
Hvad tænker du?
På forhånd tak
Knus
Simone