Brev:
Fridage fra institution
9. september 2025
Alder:
3 år, 6 mdr.
Fridage fra institution
Kære Helen
Tak for din inspirerende brevkasse. Det er så dejligt at læse dine grundige svar til os alle.
Jeg har endnu et spørgsmål, som jeg godt kunne tænke mig at høre dine tanker omkring.
Jeg er, imens mine børn er så små, gået ned i tid på mit arbejde. Dvs at jeg for det meste arbejder 3 dage, maks 4 dage om ugen. Det er forskelligt hvilke dage jeg har fri, altså om det er midt i ugen, eller det bliver til en forlænget weekend.
Jeg har altid set det som det mest naturlige i verden, at når jeg har fri, har mine børn også. Jeg elsker at bruge tid med dem, og nyder hvert et sekund. Tiden går så hurtigt, og de er ikke små ret længe. Når de starter i skole, er det jo ikke en mulighed længere med hverdagsfri. De er 3 og 1 år nu. På fridagene tager vi ofte en tur i legeland, på legepladsen, biblioteket, besøger bedsteforældre eller bare har tøffetid herhjemme.
Jeg synes, at børn har godt af at være mest muligt sammen med deres forældre mens de er små. De bliver rigeligt stimuleret i institution, og jeg kan jo også mærke, at de ofte er mættet de dage de har været afsted, selvom de begge trives rigtig godt i henholdsvis børnehave og dagpleje.
Nå frem til pointen. Det overrasker mig, at jeg ofte bliver mødt med alverdens holdninger til børnenes fridage. Mange synes, at børnene har bedre af at komme ud at lege med andre, at det ikke er deres behov at holde fri, at de skal afsted 5 dage, så der er mere struktur osv osv. Jeg har aldrig selv set det som et problem, men derimod som et kæmpe privilegie, men det sætter selvfølgelig nogle tanker i gang.
Har du nogle input? Er det forkert af mig at give dem så mange fridage?
Bedste hilsner
den største hønemor